به گزارش اکونا پرس،

رئیس جمهوری در ابتدای این نشست از مردم همیشه در صحنه ایران عزیز اسلامی به مناسبت حضور بسیار باشکوه‌ تر و پررنگ تر از سالهای گذشته در مراسم عظیم اربعین ابی عبدالله الحسین(ع)،  از دستگاهها و ارگان ها برای خدمت رسانی و همچنین از دولت و ملت عراق بخاطر میهمان‌نوازی و پذیرایی از زائران، تشکر و قدردانی کرد.

دکتر روحانی با مرور توطئه های دشمنان علیه ایران اسلامی و مقاومت و ایستادگی ملت تصریح کرد: در مقطعی در محضر اصحاب رسانه هستم که یک شرایط بسیار سخت و تاریخی اقتصادی ، سیاسی و امنیتی را پشت سر گذاشتیم.

رئیس جمهور افزود: دولت تدبیر و امید در 55 ماه اول یعنی از آغاز دولت یازدهم در خرداد 92، تا دی 96 مسیری را طی کرد که همه شاخص‌های سیاسی، امنیتی، منطقه‌ای و بویژه اقتصادی مسیر صحیح و درست و مثبت خود را طی کرد اما از دیماه 96 وارد شرایط جدیدی شدیم و کبریت این شرایط ابتدا در داخل و سپس از خارج زده شد به گونه ای که با شرایط بسیار سخت و مشکل ، سال 97 را آغاز کردیم.

دکتر روحانی با بیان اینکه در سال 97 داخلی و خارجی حکایت از آن داشت که سال بسیار سختی داریم و سال بسیار سختی‌تری در سال 98 پیش رو خواهیم داشت" ، گفت: حتی برخی از تحلیلگران اقتصادی  در برخی رسانه‌ها ، بحث تورم 3 رقمی را برای ایران مطرح کردند اما خوشبختانه در این 18 ماه ملت بزرگ ایران، دولت و سایرارکان نظام توانستند از این توفان عبور کنند.

رئیس جمهور تصریح کرد: امروز به طور قاطعانه می‌توانیم اعلام کنیم که توطئه‌های آمریکا، استکبار جهانی، صهیونیسم و ارتجاع منطقه، برای زدن آسیب جدی به نظام پایان یافته است و همه آنها اعتراف می‌کنند که با هوشمندی، صبر، مقاومت و ایستادگی از این شرایط بحرانی یا شبه بحرانی، عبور کرده‌ایم.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه از اردیبهشت سال 98 شاخص‌های اقتصادی کشور مسیر و حرکت درستی را طی می‌کند،  اظهارداشت: تورم نقطه به نقطه از 52 درصد، به 34 درصد رسیده است و طی این چند ماه تورم نقطه به نقطه ما به سرعت کاهش پیدا کرده و پیش‌بینی‌های ما این است تا پایان سال روند کاهشی خود را ادامه خواهد داد.

رئیس جمهور افزود: البته در تورم 12 ماهه حرکت یک مقداری کندتر آغاز شده ولی در عین حال تورم 12 ماهه هم با تأخیری از تورم نقطه به نقطه تبعیت خواهد کرد.

دکتر روحانی  به رشد اقتصادی کشور اشاره کرد و اظهارداشت: رشد اقتصادی کشور که در سال گذشته منفی بود، پیش‌بینی‌های ما این است که در 6 ماهه اول امسال که هنوز آمار نهایی آن اعلام نشده ، رشد مثبت خواهد داشت.

رئیس جمهور با بیان اینکه اشتغال در تابستان امسال، رکورد بسیار خوبی را به نمایش گذاشت  به گونه ای که در تابستان امسال نسبت به تابستان پارسال 843 هزار اشتغال خالص داریم، گفت: بیکاری ما از بالای 12 درصد، 12.3 به 10.5 درصد کاهش پیدا کرده یعنی 1.8 منفی شده و این به معنای موفقیت ایران در بخش اقتصادی است.

دکتر روحانی شرایط  صادرات و واردات  را مناسب دانست و گفت: صادرات ما مناسب‌تر از سال گذشته ، رشد بیشتری دارد و هم تراز ما گر چه در 6 ماهه مثبت نیست اما نسبت به پارسال تراز تجاری ما بسیار بهتر شده است. در 6 ماهه پارسال 1.5 میلیارد تراز منفی داشتیم و امسال کمتر از 300 میلیون دلار است و بنابراین شرایط صادرات و واردات ما هم در مسیر درستی قرار گرفته است.