به گزارش اکونا پرس،

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه در آیین آغاز رسمی سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری کشور که در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: بی تردید امروز دانشگاه های کشور مسوولیت سنگینی را برعهده دارند و دولت هم در برابر دانشگاه مسوول است و ما همیشه در دولت در تلاشیم تا مشکلات دانشگاه حل شود.

دکتر روحانی باتاکید بر اینکه دانشگاه برای ما اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد و به صورت عام حوزه و دانشگاه را باید در کنار هم بدانیم، افزود: مجموعه دانشگاه و حوزه اداره آینده جامعه را بر عهده دارند.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: آنهایی که در دانشگاه درس می‌خوانند هر چند در حین تحصیل مسئولیت اجرایی ندارند اما از لحظه ورود به دانشگاه احساس می‌کنند که از مسئولان و مدیران آینده کشور هستند.

دکتر روحانی گفت: بی‌تردید دانشگاه‌ها مسئولیت سنگینی بر دوش دارند و متقابلاً جامعه و دولت هم در مقابل دانشگاه مسئول است.

رئیس جمهور با بیان اینکه در ارائه خدمات به دانشگاه از سوی دولت نقایصی هم وجود دارد، اظهارداشت: ما همیشه در دولت تلاش می‌کنیم تا این مشکلات را رفع  نمائیم. به وزیران علوم و بهداشت و روسای دانشگاه‌ها همیشه تأکید کرده و می‌کنم که به ورزش جوانان، سلامت، تغذیه و رفاه آنها  به همان اندازه‌ای که برای سیاست جوان‌ها و یادگیری آنها وقت می‌گذاریم، اهمیت بدهیم و وقت بگذاریم.

دکتر روحانی تأکید کرد: به دانشجوی عالم، سالم، بانشاط، فعال ، دلسوز و شیفته کشور نیاز داریم و همه اینها باید در کنار هم قرار بگیرند تا ما بتوانیم به وظیفه اصلی خود عمل کنیم.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اهمیت ارتقاء کیفیت دانشگاه‌های کشور، اظهار داشت: معتقدیم فضای کمی و کیفی در دانشگاه‌ها باید در کنار هم مورد توجه قرار بگیرد و خوشبختانه در این راستا اقدامات خوبی، انجام شده است.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: در 41 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی برغم همه مشکلات ، دانشگاه‌های کشورمان در رشته‌های مختلف به رسالت و وظایف خود به خوبی عمل کردند به نحوی که امروز سطح دانشگاه‌های کشورمان نسبت به منطقه و حتی جوامع پیشرفته خیلی عقب نیست و تحرکات خوبی از لحاظ علم و دانش داشته‌ایم.

رئیس جمهور گفت: اخیراً فردی که خودش پزشک متخصص در کشور پیشرفته آلمان است و مسئولیت یک مرکز پزشکی را در این کشور بر عهده دارد، وقتی یکی از اقوامش در آنجا نیاز به عمل جراحی پیدا می‌کند، او را به تهران آورده و در اینجا عمل می‌کند وقتی از وی علت این کار را پرسیدم، گفت ایران از لحاظ کیفیت و رسیدگی، پایین‌تر از کشورهای اروپایی نیست و از لحاظ بهداشتی مراکز درمانی ایران بهتر از اروپایی‌ها است. اقدام این پزشک جراح نشان می‌دهد که کشورمان در علوم و دانش مختلف در رده‌های بالایی قرار دارد.

دکتر روحانی در ادامه با تأکید بر اینکه دانشگاه‌ها باید مهارت‌ محور باشند، اظهار داشت: محور اصلی در دانشگاه نباید علم باشد، البته علم در بسیاری از امور پایه مهارت و پیشرفت و توسعه است اما نباید صرفاً به علم اکتفا شود، علم باید در کنار نیازمندی‌های جامعه قرار بگیرد.

رئیس جمهور اضافه کرد: در اینکه برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه، شغل به اندازه کافی نیست، ممکن است دلایل مختلفی بیان شود اما بی‌تردید فارغ‌التحصیل دانشگاه مهارت‌محور بهتر و زودتر از فارغ‌التحصیل دانشگاهی که حافظه‌محور بوده می‌تواند شغل مناسب پیدا کند.

دکتر روحانی گفت وقتی در سال 51 برای کارآموزی امور قضایی به دانشگاه رفتیم اگر چه به ظاهر لیسانس گرفته بودیم و دانش لازم را داشتیم اما در آنجا متوجه شدیم که هیچ چیزی بلد نیستیم و چه بسا رئیس دفتر دادگاه بهتر از لیسانسهها به امور قضایی آشنایی داشت و در بحث پزشکی قانونی نیز دقیقا با حضور در مرکز پزشکی قانونی، با ابعاد مختلف این درس آشنا شدیم.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: اینکه گفته شد علم در گذشته بعد از چندین سال 2 برابر می‌شد، امروز باید بگوییم که علوم مختلف پس از چند روز 2 برابر می‌شود و چه بسا در آینده فرصت آن باز هم کاهش یابد.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه پیشرفت دانشگاه باید با سرعت علم منطبق باشد، اظهار داشت: امروز در دانشگاه‌ها کتب سال‌های گذشته تدریس می‌شود و علم اساتید هم به چند سال پیش تعلق دارد، ضمن اینکه دانشجو هم برای 5 الی 6 سال آینده وارد بازار کار و مسئولیت می‌شود، لذا باید بررسی شود که چگونه می‌توان به دانشجو مهارتی آموخت که در 5 سال بعد نه تنها از علم عقب نباشد، بلکه بتواند پیش‌رو و پیشتاز هم باشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز شرایط در حوزه علم و دانش نسبت به گذشته کاملاً تغییر کرده است، تصریح کرد: باید دانشجویان خود را برای فردایی که از امروز کاملاً متفاوت است، آماده کنیم. امروز ماشین و تکنولوژی جای انسان را گرفته است و همه چیز در حال تحول است و هوش مصنوعی و ابررایانه ها پیش‌بینی‌هایی در کمترین زمان ممکن انجام می‌دهند که چه بسا صدها دانشمند با ساعت‌ها کار شبانه‌روزی نتوانند، کار یک ساعت آن کامپیوتر را انجام دهند.

دکتر روحانی با بیان اینکه امروز تحولات علمی بسیار سرعت گرفته و بار مسئولیت دولت هم در این زمینه بسیار سنگین است، گفت: امروز باید توجه داشته باشیم که چگونه می‌توان دانشجو را برای دنیای فردا آماده کنیم. امروز راه دانش و علم متفاوت‌تر از گذشته است و باید کاری کنیم که دانشجو نه تنها برای دنیای فردا آماده‌تر ‌شود، بلکه وسایلی فراهم کنیم که همیشه در حال آموزش باشد، لذا این شعر" ز گهواره تا گور دانش بجوی" کاملاً منطبق با نیاز جامعه امروز جامعه است.

رئیس جمهور با بیان اینکه با خودکفایی دانشگاه در زمینه مالی و بودجه موافقت دارد، گفت: معتقدم درآمد دانشگاه می‌تواند از طریق عرضه تحقیقات و پژوهش‌ها مفید باشد و باید تحقیقاتی در دانشگاه صورت بگیرد که با ارزش بسیار بالا در دنیا و جامعه خودمان متقاضی داشته باشد.

دکتر روحانی اتصال دانشگاه به مراکز تولیدی و صنعتی را یک ضرورت دانست و گفت: در این راستا اقدامات خوبی انجام شده است و باید چنین اقداماتی شتاب بگیرد. امروز دانشگاه‌های برجسته جهان تقریباً خودکفا هستند و دانشگاه‌های ما این پتانسیل و قدرت را دارند که روی پای خود بایستند و در این راستا بهترین کار این است که دانشگاه به بخش خصوصی متصل شود چرا که بخش‌ خصوصی‌ بهتر از دولت می‌تواند در امور اقتصادی مؤثر باشد.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفندماه اظهار داشت: در پایان امسال انتخابات بسیار مهم مجلس شورای اسلامی را در پیش رو داریم و دانشگاه‌ها همیشه در همه انتخابات کشور نقش بسیار ارزشمندی داشته‌اند و همواره فضای دانشگاه‌ها، فضای جامعه را نیز انتخاباتی و گرم کرده است.