به گزارش اکونا پرس،

به نقل از یو. اس‌. ای تودی، مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه (دیروز) قطعنامه آغاز روند استیضاح دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا را تصویب کرد. مجلس نمایندگان با اکثریت ۲۳۲ رأی موافق در برابر ۱۹۶ رأی مخالف این قطعنامه را تصویب کرد.

این رأی گیری، نخستین اقدام رسمی برای حمایت از روند استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگانی است که دموکرات‌ها کنترل آن را در دست دارند. اما حالا با تصویب این قطعنامه چه اتفاقی خواهد افتاد؟

کمیته‌های اطلاعاتی و قضایی مجلس نمایندگان آمریکا جلسات استماعی را برگزار می‌کنند و جزئیات شهادت افراد در جلسات پیشین که پشت درب‌های بسته برگزار می‌شد، هم اکنون برای عموم مردم آشکار می‌شود. به مشاور یا وکیل ترامپ هم اجازه داده خواهد شد که در این جلسات حضور یابند و اسناد و مدارک و گزارش‌های مورد نیاز را ارائه دهند و حتی به پرسش و پاسخ از شاهدان حاضر در جلسات بپردازند. این در حالی است که هنوز مشخص نشده این جلسات دقیقا چه زمانی آغاز می‌شوند.

زمانی که پس از تصویب آغاز روند استیضاح ترامپ، از جری نادلر، رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا پرسش شد که چه زمان این جلسات آغاز می‌شوند، وی پاسخ دقیقی ارائه نکرد و فقط گفت: باید از آدام شیف، رئیس کمیته اطلاعاتی بپرسید. این مسئله بستگی به سرعت پیشروی مسائل دارد و من الان نمی‌توانم به آن پاسخ قطعی دهم.

روزنامه تلگراف در مطلبی نوشت: در واقع کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا اتهامات و جرم‌های رئیس جمهور را برای استیضاح او مطرح می‌کند. در مرحله بعد، مجلس نمایندگان برای یکی از این اتهامات یا همه آن‌ها جلسات رأی گیری برگزار می‌کند. در صورتی که اکثریت به استیضاح ترامپ رأی موافق دهند، رئیس جمهور استیضاح می‌شود.

پس از آن دادگاهی برای اتهامات تأیید شده رئیس جمهور در مجلس سنا برگزار می‌شود. در این مرحله سنا هم برای محکوم کردن ترامپ رأی گیری برگزار می‌کند. در اینجا دو سوم اعضای سنا باید رأی دهند که رئیس جمهور از سمت خود برکنار شود. در صورتی که ترامپ از ریاست جمهوری برکنار شود، معاون او تا زمان باقیمانده خدمت او جانشین ترامپ می‌شود.

پیش از این ۳ رئیس جمهور دیگر هم در تاریخ آمریکا (اندرو جانسون، ریچارد نیکسون و بیل کلینتون) با قطعنامه آغاز روند استیضاح مواجه شده‌اند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان