به گزارش اکونا پرس،

آخرین نتایج به دست‌ آمده از انتخابات سراسری انگلیس از پیروزی تاریخی حزب محافظه‌کار به رهبری «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر فعلی این کشور خبر می‌دهند. 

رسانه‌های انگلیس می‌گویند نتایج اعلام‌شده برای حوزه‌های انتخاباتی نشان می‌دهد محافظه‌کاران تا به حال از 650 صندلی مجلس عوام انگلیس 359 کرسی تصاحب کرده‌اند. رسانه دولتی انگلیس، بی‌بی‌سی، پیش‌بینی کرده با کامل شدن شمارش آرا این رقم سرانجام به 363 کرسی خواهد رسید. 

این ارقام، پیروزی حزب محافظه‌کار را به یک پیروزی تاریخی در انگلیس از زمان نخست‌وزیری «مارگارت تاچر» در سال 1987 تبدیل می‌کند. جانسون در نطقی در جمع هوادارانش گفت که این پیروزی از زمانی که خیلی از آنها هنوز متولد نشده بودند، سابقه نداشته است. 

از طرف دیگر، نتیجه فعلی با اعطای اکثریت قاطع به بوریس جانسون در مجلس عوام به وی اجازه می‌دهد سرانجام قطار برگزیت را که مدت‌ها بلاتکلیف و متوقف مانده بود به حرکت درآورد.

اصلی‌ترین رقیب جانسون یعنی «جرمی کوربین»، رهبر حزب کارگر انگلیس 203 کرسی تصاحب کرده است. نتیجه رقم‌خورده برای حزب کارگر از انتخابات قبلی انگلیس در اواخر سال 2017 ضعیف‌تر است و حزب کوربین تا به حال 59 کرسی را نسبت به آن انتخابات از دست داده است.

در میان احزاب کوچکتر، حزب ملی اسکاتلند عملکرد بهتری نسبت به انتخابات قبلی ایفا کرد و 59 کرسی به دست آورد، یعنی 13 صندلی بیشتر از انتخابات قبلی. حزب «لیبرال دموکرات» که طرفدار ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا بود تنها 11 صندلی به دست آورد. 

نتیجه بر حسب درصدها نشان می‌دهد حزب بوریس جانسون تا به حال حائز 43.6 درصد آرا شده و حزب کارگر 32.3 درصد. اختلاف 11.3 درصدی در میزان آرا از سال 1987 برای محافظه‌کارها بی‌سابقه بوده است. 

جانسون صبح جمعه در جمع هوادارانش گفت که نتایج انتخابات به دولت او اختیار جدیدی برای اجرای برگزیت می‌دهند. کوربین پیشنهاد کرده بود در صورت پیروزی در انتخابات یک همه‌پرسی جدید برای برگزیت برگزار خواهد کرد. جانسون گفت: «ما به همه این تهدیدهای رقت‌انگیز برای برگزاری یک همه‌پرسی دیگر خاتمه دادیم.»