به گزارش اکونا پرس،

سید عباس موسوی امروز دوشنبه در نشست خبری خود افزود: کشور‌های عربی می‌دانند جزایر سه گانه، ایرانی است، اگر ما از گفتگو صحبت می‌کنیم، انتظار داریم این کشور‌ها دست از حمایت‌ها و ادعا‌های واهی بردارند، این موضوعی نیست که ما آن را در قالب مذاکرات بحث کنیم، بلکه موضوعی مسلم و ثابت است و ادعا‌های دیگران، واقعیت‌ها را عوض نمی‌کند.

موسوی در خصوص امکان تبادل زندانیان با سایر کشور‌ها هم گفت: کمتر از ۳۰۰۰ نفر از اتباع ایرانی در کشور‌های دیگر زندانی هستند و تعدادی از اتباع کشور‌های دیگر هم با جرائم مختلف در زندان‌های ایران هستند و هرجا ببینیم می‌توانیم در چارچوب انسانی تبادل زندانی داشته باشیم این آمادگی را اعلام کرده ایم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: اخیرا تبادل زندانی با همسایگان شمالی خود داشتیم و در خصوص گروگان‌هایمان در آمریکا هم امروز توپ در زمین آمریکا است و آمادگی داریم در چارچوب مسائل انساندوستانه و با حضور کشور‌هایی مانند سوئیس این اقدام را تکرار کنیم.

وی درباره هشدار وزارت امور خارجه در خصوص سفر به ایالات متحده گفت: وزارت خارجه برحسب وظایف ذاتی خود هشدار‌هایی را در خصوص سفر‌ها اعلام می‌کند و این بار نیز با توجه به اتفاقات پیش آمده اعلام کردیم حتی با دعوت نامه نیز نسبت به سفر به آمریکا تجدیدنظر کنند، لازم است اتباع ما از سفر غیرضروری به کشور‌هایی که نشان دادند اخلاق را رعایت نمی‌کنند، اجتناب کنند.

موسوی در خصوص ادعای خبرگزاری رویترز مبنی بر عملیاتی شدن کانال مالی سوئیس تصریح کرد: با کشور‌های مختلف برای ارتقای تجارت خودمان مکانیزم‌های دوجانبه‌ای را طراحی کردیم تا نیاز‌های دو طرف پوشش داده شود و اعلام کردیم هر کشوری خواستار مراودات دوجانبه باشد، آمادگی داریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سفر وزیر نیرو به روسیه و تائید وام روسیه به ایران هم گفت: با کشور‌های مختلف پروژه‌هایی تعریف کرده ایم، اما استنباط من از این تامین مالی وام نیست و فقط اعلام شد تامین اعتبار از سوی روسیه صورت بگیرد، من جزئیات را ندارم و لازم است وزارت نیرو اعلام کند.

موسوی در ارزیابی دیپلماسی پارلمانی مجلس دهم گفت: با حضور آقای لاریجانی اقدامات مناسبی در راستای دیپلماسی پارلمانی صورت گرفت و امیدواریم مجلس آینده هم در بحث دیپلماسی قوی‌تر حضور پیدا کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ابراز امیدواری کرد: کشور‌های اروپایی‌ها در فرصت باقیمانده جدی‌تر به تعهدات خود فکر کنند.

سید عباس موسوی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما در خصوص زمان باقیمانده به ضرب الاجل ایران به کشور‌های اروپایی طرف برجام در گام پنجم کاهش تعهدات برجامی اظهار داشت: در خصوص گام بعدی در حال بررسی هستیم و امیدوارم در این فرصت باقیمانده اروپایی‌ها جدی‌تر به تعهدات خود فکر کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در خصوص چراغ سبز آمریکا به ژاپن برای سفر رئیس‌جمهور کشورمان به توکیو، گفت: برای روابط‌مان با کشور‌های دیگر اجازه نقش‌آفرینی کشور ثالث را نمی‌دهیم و می‌خواهیم دیگر کشور‌ها هم در روابطشان با ایران نقشی برای کشور ثالث قائل نباشند.

موسوی در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی، تامین اعتبار برای اجرای پروژه‌ها در کشور از سوی روسیه را تایید کرد.

وی درباره تحولات کنونی عراق هم گفت: امیدواریم با تحولات اداری و تمهیدات مسئولان عراقی، مراجع و گروه‌های سیاسی، ثبات و آرامش به کشور دوست و همسایه برگردد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره پیوستن ایران به fatf افزود: پیوستن به کنوانسیون‌هایی که FATF ملزم کرده را به نفع کشور می‌دانیم و نه به ضرر. امیدوارم مصلحت کشور را دوستان در مجمع تشخیص و بقیه ارگان‌ها تشخیص دهند و مواردی که گفته می‌شود به نفع کشور است.

موسوی خاطر نشان کرد: کشور‌های دوست اعلام می‌کنند اگر این اتفاق نیفتد، نمی‌توانند با بانک‌های ایران کار کنند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره تحریم هواپیمایی ماهان از سوی ایتالیا هم گفت: انتظار داریم کشور‌های دوست، تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا را نپذیرند و در تصمیمات خود تجدیدنظر کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه، گفت: امیدواریم سعودی‌ها از رفتار‌های دوگانه دست بردارند و دست دوستی که ایران به سمت این کشور و دیگر کشور‌های منطقه دراز کرده است را بفشارند.

سید عباس موسوی درباره اعزام هیئت‌هایی از ایران به عربستان برای مذاکره، افزود: گفتگو‌های رسمی ایران با عربستان درباره حج عمره بود که اخیرا انجام شد، از گفتگو‌های دیگر خبری ندارم، کشور‌هایی تلاش می‌کنند که این گفتگو و تنش‌زدایی میان ایران و عربستان انجام شود که فکر می‌کنیم با حسن نیت همراه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ایران از این تلاش‌ها استقبال می‌کند، ولی گاهی اظهارات دوگانه از سوی مقام‌های عربستانی شاهدیم که با روح روند تلاش‌های ایران و تلاش‌های کشور‌های دیگر تناقض دارد.

وی اضافه کرد: امیدواریم این اظهارات از سوی عربستان متوقف شود و دست دوستی ایران را بفشارد و یقین بداند در دعوت بیگانگان و انباشت سلاح، امنیتی ایجاد نمی‌شود و حتی وضعیت بدتر هم می‌شود.

آقای موسوی همچنین درباره وقفه همکاری روسیه با ایران در سایت فردو هم گفت: استنباط ما عقب‌نشینی روسیه از همکاری با ایران نیست، مشکل فنی را به دلیل توقف می‌دانیم، کارشناسان فنی ایران و روسیه در حال بررسی مسئله هستند، علت اصلی همزمانی دو اقدام است که طرف روس می‌خواهد ببیند امکان انجام دو اقدام به صورت همزمان وجود دارد یا خیر.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اینکه گفته می‌شود علت توقف همکاری در فردو به خاطر تحریم‌های آمریکا بوده است، ابراز داشت: بر اساس آخرین اخبار از کمیسیون مشترک برجام این است که همه کشور‌ها متفق‌القول علت وضعیت کنونی را به خاطر خروج آمریکا از برجام می‌دانند، آن‌ها می‌گویند تحریم‌های غیرقانونی آمریکا در این زمینه را به رسمیت نمی‌شناسیم.

موسوی درباره توافقنامه جامع بین ایران و افغانستان هم گفت: افغانستان درگیر انتخابات بود و امیدوارم در آینده نزدیک شاهد امضای این توافقنامه باشیم.

وی همچنین در خصوص شرایط امروز عراق و ارتباط آن با ایران‌ستیزی گفت: در عراق اتفاقاتی افتاد که خوشایند مردم این کشور و کشور‌های دوست عراق نبود.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ایران به عنوان کشوری که هیچگاه در امور داخلی عراق دخالت نکرده این تحولات را دنبال می‌کند، گاهی مواقع نیز دست‌هایی اعتراضات را به سمت کنسولگری‌های ما سوق دادند و امیدواریم به زودی ثبات و آرامش به کشور همسایه ما برگردد.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: امیدواریم جهانیان نیز همانند ایران به دنبال جهان عاری از خشونت باشند.

سیدعباس موسوی در نشست خبری ضمن تسلیت درگذشت خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، افزود: ۲۷ آذر روز جهان عاری از خشونت است ، از سوی رئیس جمهور  ایران پیشنهاد شد و امیدوار هستیم همانطور که ایران به دنبال جهان عاری از خشونت است دیگران هم این چنین باشند.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به ترکیه افزود: آقای لاریجانی برای شرکت در نشست مجالس آسیایی به ترکیه رفتند و آقای ظریف وزیر امور خارجه هم سفر‌های مهمی به ترکیه و قطر داشتند و در دوحه فروم سخنرانی مفصلی انجام دادند.

وی افزود: آقای ظریف در سفر به ترکیه و قطر و در دیدار‌های متعدد، دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران را اعلام کردند.

موسوی با بیان اینکه رئیس جمهور سفری به مالزی خواهند داشت، تصریح کرد: وزیر امور خارجه هند هم هفته آینده به ایران سفر می‌کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص اهداف سفر رئیس جمهور به ژاپن هم گفت: ایران و ژاپن دو دوست سنتی و قدیمی و دارای روابط دیرینه و حسنه هستند، آقای آبه نخست وزیر ژاپن به ایران سفر داشتند و طبیعی است که سفری هم از سوی ایران انجام شود.

وی خاطر نشان کرد: قطعا دو کشور دارای دیدگاه‌هایی در خصوص مسائل منطقه‌ای هستند که در دیدار رئیس جمهوری ایران و مقامات ژاپن مطرح می‌شود.

موسوی در پاسخ به سوالی در خصوص حادثه نفتکش ایرانی سانچی نیز گفت: این اتفاق تاسف بار بود و در همان زمان وزارت خارجه همه اقدامات لازم را انجام داد، شرکت ملی نفتکش نیز پیگیر بودند و به شایعات پیش آمده نیز پاسخ دادند.