به گزارش اکونا پرس،

ولایتی در گفت و گو با تلویزیون روسیا الیوم در پاسخ به پرسشی، هرگونه مذاکره با آمریکا پیش از لغو تحریم‌ها را کاملا مردود دانست و گفت: هیچ تصمیمی درباره چنین مذاکراتی وجود ندارد، تصمیم قاطع ایران عدم هرگونه دیداری بین مسئولان ایرانی و آمریکایی است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر هیچ رابطه‌ای بین ایران و آمریکا وجود ندارد. آمریکایی‌ها از زمانی که به صورت یکجانبه از برجام خارج شدند، عملا توافق هسته‌ای گروه ۵+۱ با ایران را نقض کردند.

وی در پاسخ به پرسشی در باره اتهامات مربوط به فعالیت هسته ای ایران در یک سایت محرمانه در منطقه تورقوزآباد نیز گفت: به آژانس بین المللی انرژی اتمی توصیه می کنیم که تحت تاثیر ادعاهای آمریکایی- صهیونیستی قرار نگیرد. این اتهام ابتدا از سوی بنبامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی عنوان شد.این اتهامات هیچ ارزشی ندارد و ما به آن ها عادت کردیم. این ادعا های عاری از هرگونه صحت می باشد.

وی در باره فشارهای حداکثری آمریکا علیه ایران نیز گفت که تحریم های آمریکا چیز تازه ای نیست ما 40 سال است که تحت تحریم های آمریکا قرار داریم که گاهی با کاهش همراه بوده و گاهی نیز تشدید شده است.

ولایتی تاکید کرد که تحریم ها نمی تواند کشور بزرگ، قوی و پهناوری مانند ایران را وادار به تسلیم کند. 

 وی درباره مکانیزم مبادلات مالی موسوم به اینستکس با اروپا نیز گفت: اروپا تاکنون چیزی جز یک سری وعده های روی کاغذ ارایه نکرده است و ما چیزی جز حرف از آنان ندیده ایم. هیچ اقدام عملی انجام نداده اند و فقط حرف زده اند و وقت کشی کرده اند. 

مشاورمقام معظم رهبری تاکید کرد که اروپایی ها یعنی آلمان، فرانسه و انگلیس در مسئله هسته ای تابع سیاست های آمریکا هستند و از سیاست‌های دیکته شده آمریکا تبعیت می کنند. آنها در تصمیم گیری هایشان هیچ استقلالی از خود نشان نداده اند.

مکانیزم اینستکس معرفی شده اما هیچ اقدام عملی در آن انجام نشده است.

وی تاکید کرد که اروپا اگرخواهان نفوذ و ایفای نقش موثر درمنطقه است باید سیاست مستقلی را دنبال کند، درغیراین صورت اگر از سیاست آمریکا پیروی کند قطعا شکست خواهد خورد.

مشاورمقام معظم رهبری همچنین در پاسخ به پرسش دیگری در این باره گفت که اگر آنها به برجام عمل نکنند ما نیز دلیلی ندارد که به برجام متعهد بمانیم.

ولایتی درباره تحولات لبنان نیز گفت: مردم لبنان مردمی با تدبیر، آگاه و فهیم هستند و توانستند خیلی زود راه حل برای مشکلات پیدا و در مقابل، تحریکاتی را که از سوی دشمنان صورت گرفت، خنثی کنند. 

وی همچنین درباره انتخاب حسان دیاب به عنوان نخست‌وزیر جدید لبنان گفت: ما به هر تصمیمی که مردم لبنان بگیرند احترام می گذاریم.

ولایتی گفت که نخست‌وزیر جدید لبنان رابطه خوبی با ارکان دولت آن کشور دارد و ما نیز با لبنان روابط نزدیک و توام با احترام متقابل و بدون مداخله در امور داخلی یکدیگر داریم.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی در باره تحولات عراق و خواسته های مردم این کشور گفت: همانطور که  آیت الله سیستانی مرجع عالی عراق گفتند تظاهرات عاری از هرج و مرج و خشونت حق طبیعی مردم است. مردم عراق در سال های گذشته چه در زمان حاکمیت صدام و بعد از آن صدمات زیادی دیدند و توانستند به آزادی دست یابند و طبیعی است که خواسته‌های به حقی هم دارند و هر دولتی که سرکار بیاید باید حقوق مردم را رعایت کند و مشکلات را حل نماید.

وی همچنین در باره نخست وزیر و دولت آتی عراق خاطرنشان کرد که ایران از هر کسی که مورد تائید مردم و مجلس عراق باشد حمایت می کند.

علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم  رهبری در امور بین الملل تاکید کرد که اسرائیل دیر یا زود پاسخ حملات هوایی و جنایاتش در سوریه را دریافت خواهد کرد و ملت های سوریه و لبنان پاسخ رژیم اسرائیل را خواهند داد.

ولایتی افزود: تل آویو به زودی از جنایات خود پشیمان خواهد شد.

وی همچنین بر حمایت ایران از سوریه تاکید کرد و یادآورشد که تهران همواره در کنار دولت دمشق قرار داشته و کمک های تاثیرگذار ایران سبب شده تا سوریه بتواند روی پای خود بایستد.

وی در باره حمله دوشنبه رژیم صهیونیستی به سوریه نیز گفت: تجربه ثابت کرده است که بروز چنین جنایاتی از سوی اسرائیل، بی پاسخ نمی ماند و اسرائیل دیریا زود پاسخ خود را دریافت خواهد کرد. پاسخ از سوی ملت سوریه  و لبنان خواهد بود. مردم سوریه و لبنان صبور هستند اما این جنایات رژیم صهیونیستی بی پاسخ نخواهد ماند. امیدواریم مقاومت در سوریه و لبنان بتواند در برابر این حملات آمریکایی و صهیونیستی در سوریه بایستد.مقاومت قطعا تا آویو را پشیمان خواهد کرد. این رژیم دارای تجارب تلخی در گذشته است و تاکنون با هربار حمله، پاسخی کوبنده  از مقاومت دریافت کرده است. 

ولایتی خاطرنشان کرد که اسرائیل نمی تواند به رفتار خصمانه و غیر قانونی خود در منطقه همچنان ادامه دهد. ملت های منطقه در برابر این رژیم ایستادگی خواهند کرد. 

وی اظهارکردکه ارزیایی ما از ملت های سوریه و لبنان این است که روزی در برابر اسرائیل خواهند ایستاد و سیلی محکمی به آن خواهند زد.

مشاور مقام معظم  رهبری در امور بین الملل در پاسخ به پرسشی درباره اهمیت سفر اخیر دکتر روحانی رییس جمهوری به ژاپن گفت: روابط ایران و ژاپن روابطی تاریخی و قدیمی است که سابقه آن به ۹۰ سال پیش باز می گردد، رابطه ایران و ژاپن همواره خوب بوده و دو کشور در آسیا واقع شده و همواره روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی داشته‌اند.

وی با اشاره به فشارهای آمریکا علیه ژاپن درباره خرید نفت و تجارت با ایران ابراز امیدواری کرد که ژاپن استقلال بیشتری در سیاست خارجی خود به رغم  فشارهای آمریکا نشان دهد و صرفا پیرو سیاست‌های آمریکا نباشد.

ولایتی با بیان اینکه ژاپن قادر به این کار است، گفت که برخی کشورها مانند روسیه و چین به رغم فشارهای آمریکا توانسته‌اند روابط خوبی با ایران داشته باشند.

وی در پاسخ به پرسشی، شایعات مربوط به روابط پشت پرده میان ایران و آمریکا را نیز رد کرد و گفت: این‌ها همه شایعه است و واقعیت ندارد، در حال حاضر هیچ رابطه‌ای بین ایران و آمریکا وجود ندارد. آمریکایی‌ها از زمانی که به صورت یکجانبه از برجام خارج شدند، عملا توافق هسته‌ای گروه ۵+۱ با ایران را نقض کردند.

ولایتی در پاسخ به پرسشی، هرگونه مذاکره پیش از لغو تحریم‌ها را  کاملا مردود دانست و گفت: هیچ تصمیمی در این باره چنین مذاکراتی وجود ندارد، تصمیم قاطع ایران عدم هرگونه دیداری بین مسئولان ایرانی و آمریکایی است.
 

مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری ادعای وزیرخارجه آمریکا مبنی بر دست داشتن ایران در تحریک هم پیمانان خود برای حمله به منافع آمریکا در آن کشور را مردود دانست و گفت: پمپئو مانند رییس جمهوری این کشور حرف های بی اساس می زند.

وی همچنین حضور نیروهای آمریکایی در سوریه به ویژه در مناطق نفت خیر این کشور را بر خلاف خواست مردم این کشور و نوعی تلاش برای سرقت نفت دانست و ابراز امیدواری کرد که اشغال سوریه از سوی نیروهای آمریکایی هرچه زودتر پایان یابد.