به گزارش اکونا پرس،

به نقل از خبرگزاری رویترز، جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، گفت اگر تشدید اخیر تنش‌ها در منطقه رخ نداده بود قربانیان هواپیمای اوکراینی که در ایران سقوط کرد، هنوز زنده بودند.

او در مصاحبه با تلویزیون گلوبال نیوز گفت: «فکر می‌کنم اگر هیچ تنشی در کار نبود اگر تشدید اخیر تنش‌ها در منطقه نبود کانادایی‌ها اکنون در خانه با خانواده‌هایشان بودند.»

نخست وزیر کانادا گفت کانادا پیش از آن که آمریکا در اقدامی خودسرانه قاسم سلیمانی را بکشد هیچ هشدار قبلی دریافت نکرد و «قطعا» ترجیح می‌داد که به این کشور هشدار داده می‌شد.

ترودو افزود: «آمریکا تصمیمات خود را می‌گیرد. ما تلاش می‌کنیم در مسائل بزرگ به عنوان یک جامعه بین‌المللی عمل کنیم. اما برخی اوقات کشور‌ها بدون اطلاع به متحدانشان تصمیم می‌گیرند.»

سیزدهم دی ماه در پی حملات تجاوزکارانه آمریکا به فرودگاه بغداد، سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، سردار سرتیپ پاسدار حسین پورجعفری، سرهنگ پاسدار شهروز مظفری نیا، سرگرد پاسدار هادی طارمی، سروان پاسدار وحید زمانی نیاو و ابومهدی المهندس، فرمانده الحشد الشعبی عراق، و تعدادی دیگر از مجاهدان این سازمان به شهادت رسیدند.

به دنبال این اقدام جنایت‌کارانه آمریکا تنش‌های میان تهران و واشنگتن افزایش یافت و نیروهای مسلح در بالاترین سطح آماده‌باش درآمدند و هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ خطوط هوایی اوکراین با ۱۷۶ سرنشین بامداد چهارشنبه به علت «خطای انسانی» در ایران مورد اصابت قرار گرفت و سقوط کرد. 

نخست وزیر کانادا در بخشی دیگر از اظهاراتش اعلام کرد گفت هرچند دولت کانادا در حال کار برای انتقال هر چه زودتر اجساد به این کشور برای تدفین است، اما ممکن این کار هفته‌ها و «حتی احتمالا ماه‌ها» طول بکشد.