به گزارش اکونا پرس،

محمدجواد ظریف در نشست علنی امروز (دوشنبه، 30 دی ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان سوال مصطفی ذوالنوری نماینده مردم قم درباره "علت بیان مطالب بی اساس و در تضاد با منافع ملی از جمله توانایی آمریکا در از کار انداختن سیستم دفاعی صرفا توسط یک بمب و نیز ایراد اتهام به پولشویی به نظام در دو سخنرانی وزیر امور خارجه"، توضیحاتی درباره نشست پیشین جلسه علنی که مجبور به ترک آن شد، ارائه کرد.

وی ضمن تسلیت شهادت سردار سپهبد سلیمانی عنوان کرد: درجلسه پیشین که سوال محمدجواد ابطحی در خصوص موضوع پولشویی مطرح بود، به هیات رئیسه اعلام کرده بودم که شورای عالی امنیت ملی نظام جلسه اضطراری دارد تا آخرین تحولات عراق را بررسی کند و مجبور هستم که ساعت 3 بعدازظهر نشست علنی را ترک کنم اما هیات رئیسه اصرار داشت که جلسه سوال ساعت 2 بعدازظهر تشکیل شود و پس از 45 دقیقه پاسخگویی به سوال انجام شود و من جلسه را ترک کنم.

وزیر امور خارجه ادامه داد: اما جلسه در آن روز با تاخیر شروع شد و بنده ساعت 3:30 به جلسه شورای عالی امنیت ملی رسیدم لذا به نمایندگان عزیز عرض کردم که ادامه مذاکرات مجلس را از رادیو دنبال خواهم کرد و با این حال ساعت 3:10 جلسه علنی را ترک کردم لذا هریک از نمایندگان اگر احساس کردند ترک جلسه از جانب بنده جسارت به نمایندگان مجلس است می خواهم این برداشت اصلاح شود و به خاطر این برداشت از نمایندگان عذرخواهی می کنم.

وی درباره موضوع سوال عنوان کرد: آنچه بنده اظهار کردم و افتخار می کنم که همواره به عنوان نماینده مردم ایران محکم ترین دفاع ها را از همه سیاست های جمهوری اسلامی ایران داشته ام چه سیاست هایی که در آن ها نقش داشته ام و چه سیاست هایی که ممکن است نسبت به آن دیدگاه متفاوتی داشته باشم.

وی اضافه کرد: بارها تاکید کردم که در تحلیل همه باید مجتهد باشیم ولی در عمل باید مقلد باشیم و همه یک سیاست را اجرا کنیم و همواره به این تعهد پایبند بودم.

ظریف با اشاره به اظهارات اخیرش در هند، آستانه و دوحه و دفاعی که از سیاست های نظام داشت، گفت: هیچگاه کسی که مسئولیت دفاع از سیاست های جمهوری اسلامی ایران را به عهده دارد کار خود را سخت نمی کند و حرفی نمی زند که برای کشورش مشکل ایجاد کند.

ظریف با بیان اینکه صحبت من را در مورد موضوع موشکی و موضوع پولشویی بزرگ کرده اند، افزود: در خصوص حوزه موشکی من نکته ای را متذکر شدم که امام خمینی در همان اوایل انقلاب تاکید داشتند "آنچه که ما را حفظ می کند فرهنگ ایثار و شهادت مردم است نه سلاح".

وزیر امور خارجه تصریح کرد: متاسفانه نوار این فیلم را هم تقطیع کردند و اگر نوار کامل این فیلم شنیده شود متوجه می شوید که گفته ام آنچه که ما را در برابر هجمه های دشمن و آمریکا حفظ می کند سلاح ما نیست بلکه فرهنگ جهاد و شهادت است این اعتقادی است که از امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری آموخته ام اگر اشتباه است بفرمایید تا خودم را تصحیح کنم.

وی ادامه داد: دوستان نیروهای مسلح می دانند که هیچ کس به اندازه من از توان موشکی جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین الملل دفاع نکرده است. اظهارات من در دانشگاه زلاندنو خطاب به آمریکایی ها مشخص است که گفته ام با پول شما توان موشکی مملکتم را از بین نخواهم برد. 

عضو کابینه دولت دوازدهم اظهار کرد: متاسفانه یکی از خبرگزاری ها این اظهارات را دستکاری کرد و این اظهارات که در راستای فرمایشات حضرت امام (ره) بود را تغییر داد.

وی یادآور شد: در خصوص موضوع پولشویی نیز موانعی در دنیا وجود دارد به این دلیل که ما FATF و CFT را تصویب نکرده ایم دولت متهم می شود.

ظریف با بیان اینکه منافعی در این میان برای گروهی وجود دارد که قوه قضائیه و وزیر اقتصاد بارها به آن اشاره کرده اند، گفت: حتی در همان مصاحبه نیز عنوان کرده ام دولت و نظام از هرگونه پولشویی مبرا است.

وزیر امور خارجه با یادآوری اینکه امروز دشمن کل ملت را نشانه گرفته است، به ترور سردار شهید سلیمانی و فاجعه کشته شدن تعدادی از هموطنانم در کرمان و همچنین فاجعه سقوط هواپیمای اوکراینی اشاره و اضافه کرد: این اتفاقات تلخ باید ما را به هم نزدیک کند.

وی اضافه کرد: در سفری که به هند داشتم در 430 شهر این کشور برای سردار شهید سلیمانی عزاداری می کردند و ما باید این وحدت را حفظ بکنیم و در یک جهت حرکت کنیم.

ظریف در بخش دوم اظهارات خود عنوان کرد: آمریکایی ها در تحلیل های خود عنوان کردند اگر ما بتوانیم با یک روشی فردو را خراب کنیم پس از آن چه خواهیم کرد و چه اتفاقی رخ خواهد داد. قطعا با چنین اقداماتی مردم متحدتر و منسجم تر خواهند شد به همین دلیل است که مقام معظم رهبری فرمودند شهید سلیمانی از سردار سلیمانی برای انقلاب و مقاومت قوی تر است.

وزیر امور خارجه ادامه داد: آنچه من گفتم نفی موضوعی نبود بلکه اثبات آن بود، آمریکا ظرف دو سال گذشته دو تریلیون دلار هزینه نظامی کرده این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران سالانه 16 میلیارد دلار صرف هزینه نظامی می کند چه چیزی این قدرت نابرابر را برابر می کند.

وی با تاکید بر اینکه ایالات متحده از مردم ایران ترس دارد، بار دیگر با اشاره به فرمایشات امام (ره) تاکید کرد: آن ها از مردم شما می ترسند نه سلاح شما در این زمینه کار خود را بلد هستم و شما نگران این موضوعات نباشید.

ظریف با طرح این سوال که چه چیزی پس از شهادت سردار سلیمانی قدرت ایران را نشان داد، گفت: حضور مردم در صحنه نشان داد که مردم ایران چقدر با هم متحد هستند و این است پیام قدرت و نظام ما.

وزیر امور خارجه در مورد موضوع پولشویی نیز تصریح کرد: من تاکید کردم که نظام ما از پولشویی مبرا است اما گروهی هستند که از پولشویی سود می برند.

ظریف تصریح کرد: وقتی بانک کونلوم 6 درصد هزینه تبادل مالی دریافت می کند اما این تبادل مالی بین 15 تا 20 درصد برای کشور هزینه برمی دارد باید مشخص شود که این 14 درصد به جیب چه کسانی می رود. آیا این روند جز به جیب پولشویان جای دیگری می رود.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: تحریم مادر پولشویی است و امروز گروهی زالوصفت از خون مردم تغذیه می کنند و این جنایت آمریکا علیه مردم ایران است.