به گزارش اکونا پرس،

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا اظهارداشت: ضروری است تصمیم ما بر این مبنا باشد که باید با ویروسی برای ماهها، توام با احتیاط کامل و رعایت همه پروتکل های بهداشتی زندگی کنیم.

رئیس جمهور همچنین گفت که طبق مصوبه ستاد ملی کرونا، درب مساجد در سراسر کشور برای نمازهای یومیه با اجرای کامل دستورالعمل های بهداشتی باز  و محدودیت ساعت کار پاساژها برداشته می شود.

دکتر روحانی در این جلسه که استانداران سراسر کشور نیز از طریق ویدئو کنفرانس در آن حضور داشتند، با بیان اینکه کرونا همچنان در کشور موضوعی حائز اهمیت بوده و موجب تحولات فراوانی در مسایل سیاسی، اجتماعی، بهداشتی و حتی فرهنگی شده است، گفت: خوشبختانه اقدامات عظیم و بزرگی در دوران کرونا به انجام رسید و امروز با شرایط جدیدی مواجه هستیم؛ گر چه زندگی ما محدودتر شده و بخشی از طریق فضای مجازی انجام می‌شود اما مردم باید این را باور کنند که به این زودی نمی‌توانیم به شرایط عادی و دوران قبل از کرونا بازگردیم.

رئیس جمهور گفت: ممکن است برای مدت طولانی مجبور شویم سبک زندگی را عوض کنیم و محدودیت‌ها را بپذیریم و بخشی از زندگی را وارد فضای مجازی کنیم.

دکتر روحانی با اشاره به گزارش و نگرانی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توسط مردم در برخی مناطق، گفت: عدم رعایت دستورالعمل‌ها و کم‌رنگ شدن توجه به این دستورالعمل‌ها اشتباهی است که می‌تواند سرنوشت کشور را با خطر مواجه کند.

رئیس جمهور با تأکید بر ضرورت رعایت فاصله‌گذاری در اجتماعات و دور ماندن افراد مبتلا از سایر افراد جامعه، گفت: امروز قهرمانان جامعه ما کادر پزشکی و درمانی هستند که با فداکاری و ایثارگری خود در این مسیر گام برمی‌دارند.

دکتر روحانی تأکید کرد: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که گویی بناست سال‌ها و ماه‌ها با این ویروس زندگی کنیم، چرا که هنوز درمان قطعی برای این بیماری نیست و این ویروس در مناطق مختلف در حال چرخش است.

رئیس جمهور سامان دادن به اقتصاد و زندگی مردم را از مهم‌ترین مسایل در این شرایط دانست و گفت: باید با احتیاط کامل و رعایت مراقبت‌ها و دستورالعمل‌ها، مانند گذشته با کرونا زندگی کنیم.

دکتر روحانی افزود: ما نه تنها به طور هفتگی در حال تصمیم‌گیری هستیم، بلکه روزانه در حال پایش و سنجش شرایط و تصمیم‌گیری‌ها هستیم و بنا به وضعیت هر منطقه، تصمیم‌گیری می‌کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به گزارش ارایه شده در جلسه در خصوص تعداد مبتلایان کرونا در کشور، گفت: این تعداد نباید برای مردم نگران‌کننده باشد، چرا که این رقم بر پایه سنجش به وسیله تست‌ها بوده و به نفع آینده است، چرا که باعث می‌شود افراد مبتلا یا ناقل از مجموعه دیگر افراد جدا شوند.

دکتر روحانی با اشاره به معیارهای سنجش شرایط کشور در زمینه شیوع بیماری کرونا از جمله وضعیت اشغال تخت‌های بیمارستانی و معیار شدت شیوع بیماری، گفت: خوشبختانه با وجود اینکه باید با توجه به طول مدت شیوع این بیماری در کشور کادر درمانی دچار خستگی می‌شد، اما امروز نشاط کادر درمانی بسیار امیدوارکننده است و آنان با قدرت و روحیه و ایثار و فداکاری همچنان این راه را ادامه می‌دهند.

رئیس جمهور ادامه داد: خوشبختانه در بیمارستان‌ها از لحاظ تجهیزات و وسایل برای تجهیز بیمارستان‌ها و کادر درمانی هیچ مشکلی نداریم و تنها از مردم می‌خواهیم که با همراهی بیشتر و اجرای کامل دستورالعمل‌ها کادر درمانی کشور را یاری کنند.

دکتر روحانی در تشریح مصوبات و تصمیمات جلسه امروز ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: در این جلسه در مسیر بازگشایی‌های جدید تصمیماتی اتخاذ شد که البته این بدان معنا نیست که خطرات کاهش یافته بلکه باید با احتیاط و رعایت دستورالعمل‌ها امورات زندگی را ادامه دهیم.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: در جلسه امروز  با توجه به درخواست مردم متدین کشور برای بازگشایی مساجد جهت اقامه نمازهای یومیه، گفت: مقرر شد نماز جماعت با رعایت فاصله و دستورالعمل‌ها در مساجد سراسر کشور برگزار شود و درب مساجد با اجرای دستورالعمل‌ها برای اقامه نمازهای یومیه باز خواهد بود.

دکتر روحانی افزود: همچنین در این جلسه مصوب شد که محدودیت ساعت کار پاساژها برطرف شده و این اماکن با رعایت دستورالعمل‌ها بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

رئیس جمهور اظهار داشت: برخی از موضوعاتی در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت و قرار شد در جلسات آینده با بررسی بیشتر درباره آنها تصمیم‌گیری شود.

دکتر روحانی تصریح کرد: یکی از این موضوعات بازگشایی صحن‌های حرم‌های مطهر در ساعات شب بود که بنا شد با بررسی بیشتر و تأیید وزارت بهداشت این تصمیم در جلسه بعد بررسی  و نتیجه آن اعلام شود؛ همچنین در زمینه بازگشایی سینماها و برخی مراکز فرهنگی نیز باید با رعایت احتیاط‌ها بازگشایی‌ها را مورد بررسی قرار دهیم.

رئیس جمهور تأکید کرد: مردم باید در سفرهایی که این روزها دارند به طور کامل دستورالعمل‌ها را رعایت کنند چرا که در غیر این صورت ممکن است با موجی جدید در برخی از شهرستان‌ها مواجه شده و مجبور به اعمال برخی مقررات و محدودیت‌ها در این مناطق باشیم.

دکتر روحانی در ابتدای این جلسه با گرامی داشت یاد و خاطره بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و شهدای پانزده خرداد، گفت: کار مهم امام راحل این بود که نضهتی را پرچمداری و با همه فراز و نشیب‌ها آن را به پیروزی رساند.

رئیس جمهور با اشاره به مدیریت و رهبری جامعه توسط امام(ره) در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، اظهار داشت: امام(ره) برای نجات کشور از استبداد و استعمار انقلاب را به پیروزی رساند، برای نجات کشور از تجاوز و اشغال، دفاع مقدس را به پیروزی رساند و برای تشکیل حکومتی اسلامی همه نهادهای مهم را در سال 58 تشکیل داد و آنها را هدایت کرد.

دکتر روحانی افزود: ملت ایران همچنان عشق به امام و پیروی از راه او را ادامه دادند و خلف صالح امام(ره) یعنی مقام معظم رهبری امروز همان پرچم را بر دوش دارد و ملت در برابر انواع توطئه‌ها مقاومت کرده و به پیروزی رسیده است