به گزارش اکونا پرس،

عباسعلی کدخدایی در نشست خبری امروز شنبه خود گفت: لایحه کمک به ساماندهی پسماندهای عادی با مشارکت بخش غیر دولتی مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد، همچنین طرح کاهش مجازات حبس تعزیری مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

وی افزود : طرح استفساریه ماده ‌۱۰۳ که مربوط به مدرک کارشناسی برای جاهایی که ارزش استخدامی دارد است، که مدرک معادل کارشناسی را مجلس استفسار کرده که عدم مغایرت آن با شرع و قانون اساسی به مجلس اعلام شد.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: لایحه حمایت قضایی از ماموران حفاظت محیط زیست و جنگلبانی مورد بررسی قرار گرفت و عدم مغایرت آن با شرع و قانون اساسی به مجلس اعلام شد.        

 کدخدایی اظهارداشت : ضوابطی را در طرح اصلاح بخشی از قانون احزاب در قالب آیین نامه در نظر گرفته بودند که امری قانونی تلقی شود که مغایر اصل ۸۵ تشخیص داده شد و علی رغم اصلاحی که به عمل آوردند، اما شورای نگهبان اعلام کرد که ابهام اصل ۸۵ همچنان به قوت خود باقی است و مجلس باید برای آن قانونی تصویب کند.

وی اضافه کرد: لایحه حذف چهار صفر از پول ملی در جلسات شورای نگهبان بررسی شد و در تبصره یک این طرح تعهداتی در برابر صندوق بین المللی پول ایجاد شده بود که شورای نگهبان اعلام کرد این تعهدات به روشنی مطرح شود و دارای ابهام است.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد : در جلساتی که با آقای همتی رئیس کل بانک مرکزی پیرامون لایحه حذف چهار صفر داشتیم، ابهامات نسبت به تعهدات به صندوق بین المللی پول رفع نشد و این ابهامات را به مجلس اعلام کردیم

سخنگوی شورای نگهبان گفت: طرح دوفوریتی مقابله با اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی علیه صلح و امنیت مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

وی در پاسخ به سوالی درباره تشکیل مجلس یازدهم و تعاملات آنان با شورای نگهبان اظهار داشت: امیدواریم نمایندگان مجلس یازدهم از گذشته استفاده و تلاش کنند در جهت احقاق حقوق مردم و رفع مشکلات به خصوص مشکلات معیشتی مردم گام بردارند.

وی افزود: نمایندگان این فرصت ۴ ساله را غنیمت بشمارند فرصت اندکی است تا چشم بگذاریم زمان می‌گذرد، شورای نگهبان برای در اختیار قرار دادن توان کارشناسی خود به مجلس یازدهم آمادگی دارد همچنین پژوهشکده شورای نگهبان در جهت ارتقاء روند قانونگذاری آمادگی دارد.

کدخدایی یادآور شد: ما در مجلس گذشته نیز تعامل خوبی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی داشتیم ان شاءالله این ارتباط حفظ شود ما در جهت ارتقاء کیفیت قانونگذاری حاضر هستیم که کمک کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره این که قبل از انتخابات اخیر افرادی شورای نگهبان را به نقض قانون متهم کردند گفت: ما البته از این آسیب‌ها زیاد دیده‌ایم معمولاً دوستانی که رای نمی‌آورند و صلاحیتشان تایید نمی‌شود از این صحبت‌ها زیاد مطرح می‌کنند خیلی به این ها توجه نداریم آنچه که برای ما مهم است اجرای قانون و مقررات انتخابات است، طبیعتاً نمی‌توانیم از اجرای قانون انتخابات کوتاه بیاییم و آنها را نادیده بگیریم شکایتی را در این جهت نخواهیم داشت اگر توهین و افترایی نبوده باشد این امر را بر خود محفوظ می داریم که اقدامات قانونی را انجام دهیم.

وی در پاسخ به سوال دیگر درباره قتل رومینا گفت: جنایت نابخشودنی است و خلاف شرع و قانون اساسی که خلاف این قوانین مقررات جاری ما اتفاق افتاده است یک امر در واقع غیر انسانی بوده اند و ما هم انزجار خودمان را مثل بقیه اقشار از این گونه جنایت‌هایی که اتفاق افتاده است، اعلام می کنیم.

وی افزود: نکته دوم اینکه اینگونه مسائل فقط با یک قانون حل نمی شود و زمینه‌های فرهنگی اجتماعی دارد شاید زمینه‌های اقتصادی هم داشته باشد باید همه تلاش کنند که این نواقص را جبران کنند آنچه که مربوط به شورای نگهبان است قانونی بوده است که مربوط به لایحه حمایت از اطفال و نوجوانان که ارتباط مستقیمی با این مسئله ندارد و احکامش در سایر قوانین مطرح شده است.

وی تصریح کرد: لایحه اطفال و نوجوانان سال ۹۷ آمده است یک نوبت برای ما فرستاده شد ایرادی داشته که برای مجلس ارسال کردیم دوباره به مجلس برگرداندیم دوباره ایراداتی داشته که دوباره به مجلس فرستادیم، که این پروسه چندماه طول کشید همانطور که می‌دانید شورای نگهبان ۱۰ روز و حداکثر ۲۰ روز فرصت برای اعلام نظر دارد، مجلس می‌تواند سریعتر مصوبه را اصلاح و به ما ارسال کند ولی این اتفاق نیفتاد.

وی در پاسخ به سوال  دیگری درباره اصلاح قانون انتخابات و از سرگیری بررسی این موضوع با نمایندگان مجلس یازدهم گفت: فعالیت ما در این رابطه با مجلس دهم از ابتدا سال اول این مجلس آغاز شد و تا پایان سال این مجلس هم نتیجه آن دیده شد.

وی بیان داشت: ما مذکراتی در این رابطه با مجلس یازدهم داشتیم و پیش نویس‌هایی در این رابطه تهیه شده است و کارشناسان ما در پژوهشکده این آمادگی را داشته و این مسئله هم اعلام شده است .

کدخدایی گفت: انشالله این فعالیت مشترک صورت گیرد و امیدواریم با استفاده از تجارب مجلس دهم ، نمایندگان مجلس یازدهم همت کنند تا قانون انتخابات سرو سامان پیدا کند .