به گزارش اکونا پرس،

محمدعلی انصاری دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی (ره) در نشست خبری بزرگداشت مراسم رحلت امام خمینی (ره)  اظهار کرد: قرار بود امسال مراسم بزرگداشت بنیانگذار انقلاب اسلامی با خیل عظیم زائران از سراسر دنیا برگزار شود؛ زیرا به دلیل سه سال قرار گرفتن مراسم ارتحال ایشان در ماه مبارک رمضان موفق به حضور در حرم نشده بودند.

او با اشاره به فراگیری گسترده ویروس کرونا  ادامه داد: قبل از این هم در جلسات ستادی دغدغه این را داشتیم که چگونه به این نیاز حضور در مراسم امام راحل پاسخ دهیم، اما فراگیری ویروس کرونا بسیاری از معادلات جهانی را به هم زد و ما را بر آن داشت که به توصیه های پزشکی و تبعیت از سیره امام خمینی (ره) که بسیار مقید بودند تا به توصیه های پزشکی عمل کنند ما مراسم ۱۴ خرداد را در حرم مطهر لغو کنیم.

انصاری افزود: امروز هم بسیار متاسفیم که صدها هزار نفر از شیفتگان امام خمینی (ره) در روز ۱۴ خرداد از زیارت مرقد امام و استماع حضوری سخنان رهبر معظم انقلاب محروم شدند.

رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی (ره) گفت: در نهایت الزامات کرونا باعث شده که مردم عزیز ما با حضور حداکثری در خانه با بهره‌گیری از فضای مجازی و رسانه بتوانند با سیره معنوی امام و مکتب سیاسی ایشان آشنایی بیشتری داشته باشند. ما چه بخواهیم، چه نخواهیم و چه جهانیان بخواهند و چه نخواهند، اندیشه سیاسی و قدرت تربیتی امام خمینی (ره) یک واقعیت انکار ناپذیر در کل جهان است.

انصاری تاکید کرد: امرور گفتمان بنیانگذار انقلاب اسلامی، گفتمان اول بشریت در جهان است و این امری گزافه نیست؛ مخصوصا در این قرن ها که جهان با چالش های بسیاری روبه روست و نگاه بشر به مدیریت های ناکارآمد رهبران جهان و تضادهای آشکار نظیر فاصله طبقانی، جنگ ها و ناتوانی دولت ها در مهار پدیده هایی نظیر داعش و ساده تر از آن در مهار کردن یک ویروس مثل کرونا افتاده است.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی (ره) اظهار کرد: امروز بحران های جهان رو به زیاد شدن است و آغاز رقابت های تسلیحاتی و فرهنگی ابر قدرت ها باعث شده تا ما میزان اثرگذاری مکتب امام راحل را رصد کنیم. از نگاه جهان‌خواران، امام خمینی (ره) قبل از هر چیزی به عنوان یک رهبر انقلابی شناخته می شود؛ هر چند که قدرت های بزرگ مخصوصا آمریکا، اسرائیل و قدرت های اروپایی و طرفداران آنها نمی خواهند امام را به عنوان یک رهبر مکتب ساز، انقلابی و الهام بخش تحمل کنند و از همین رو در تلاش هستند تا معمار کبیر انقلاب و جمهوری اسلامی را به عنوان افراطی و حامی تروریست معرفی کنند.

انصاری با اشاره به ویژگی‌های انقلابی گری ِ امام راحل بیان کرد: البته برخی از دوستان و حتی پیروان امام خمینی (ره) هم در انقلابی بودن امام و جامعه دچار اشتباه شدند؛ گروه اول انقلابی بودن را از ابتدا تا الان امری مقطعی می دانستند و اقدامات انقلابی را هیجانات فصلی دانسته و در تحلیل بسیاری از آنان حوادثی مثل اخراج مستشاران آمریکایی و یا حتی اعدام وابستگان رژیم شاه مثل هویدا از مظاهر هیجان‌های انقلابی است.

رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی (ره) خاطر نشان کرد: امروز متاسفانه حتی آنها که در صحنه انقلاب حضور فعال داشتند هم می خواهند خود را مبرا کنند و بگویند اقداماتشان صرفا هیجان و شور بوده و گروه دوم هم انقلابی گری را صرفا مترادف با شعار دادن و برهم زدن اجتماعات و حمله به مخالفان و پرخاشگری و هنجار شکنی می دانند.

انصاری افزود: معتقدم در تحلیل امام خمینی (ره) می توان به این نکته رسید که ایشان از ابتدای نهضت تا پیروزی انقلاب و از پیروزی انقلاب تا رحلت و حتی در وصیت‌نامه خود در ترسیم آینده به دنبال جامعه انقلابی است و این موضوع حتما باید در یادها بماند؛ در این سال ها هم می بینید که مقام معظم رهبری روی بحث انقلابی بودن جامعه ،حوزه ها ،دانشگاه، مسئولان و جوانان تاکید بسیاری داشته و دارند.

او اضافه کرد: جالب است که بسیاری از تصمیمات اساسی امام راحل نشات گرفته از همین روحیه انقلابی است؛ اولین گام انقلابی معمار کبیر انقلاب مبارزه با رژیم ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی است که وقتی ایشان این پرچم را بلند کردند بسیاری معتقد بودند که با شکست روبه رو خواهد شد؛ اما این نهضت بسیار بزرگ و فراگیر بود و همزمان با مبارزه با شاه در داخل یک حرکت دیگر دیگر را آغاز کردند که آن مبارزه با استکبار جهانی بود.

انصاری با اشاره به مراسم روز رحلت معمار کبیر انقلاب گفت: در روز ۱۴ خرداد از حضور در حرم محروم هستیم، اما بشارت می دهم که مقام معظم رهبری در روز ۱۴ خرداد به صورت زنده و رسمی و هم زمان از طریق بلندگوی مساجد با شیفتگان امام صحبت می کنند و در مناطق سفید برنامه های ویژه ای به نام حضرت امام راحل انجام خواهد شد و در عراق و لبنان هم برنامه ویژه داریم. ۱۳ خرداد اژ ۱۰ صبح برنامه بسیار جالبی برای کمک به محرومان توسط ستاد اجرایی فرمان امام خواهیم داشت.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی (ره) گفت: در زمان رژیم قبل وقتی از شاه پرسیدند چرا انقدر با اسرائیل و آمریکا رابطه خوبی داری در جواب گفت این شرط بقای من در حکومت است و این نکته ای بود که امام راحل به خوبی آن را تشخیص داد و استکبار جهانی را نشانه گرفت. آمدن امام از فرانسه که بسیاری معتقد بودند خطرناک و حتی منجر به ترور اوست از تصمیمات دیگر انقلابی امام خمینی (ره) بود؛ حضور امام در بهشت زهرا برای ارائه سخنرانی و راهپیمایی ۲۱ بهمن که برخی ها هنوز معتقدند از فرامین دیگر امام بود هم از اقدامات انقلابی ایشان بود.

رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی( ره ) با اشاره به جنگ تحمیلی عراق به ایران یادآور شد: در زمان جنگ هم بسیاری از کشورهای دوست واسطه شدند که تا این پیغام را برسانند که شما نمی توانید در برابر صدام مقاومت کنید، اما تمام فرمان‌های امام در تمام دوره های جنگ نشان از روحیه انقلابی ایشان دارد؛ علاوه بر این عزل بنی صدر هم فرمان انقلابی دیگری از سوی معمار کبیر انقلاب بود.

انصاری خاطر نشان کرد: حتی اینکه امام خمینی (ره) قطعنامه را بپذیرد و بگوید من جام زهر را نوشیدم هم اقدام انقلابی دیگری بود که من در همین جا با قطعیت می گویم اگر کسی از این جمله تفسیر سیاسی کند و بگوید امام خمینی را مجبور به پذیرش قطعنامه کردند اصلا درست نیست؛ بلکه امام با تحلیل عادلانه و عمیق از شرایط جنگ، دنیا و اجماعی که در جهان بر ضد کشور به وجود آمده بود این تصمیم را اتخاذ کردند.

رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی( ره) بیان کرد: عزل قائم مقام رهبری که جز امام خمینی (ره) هیچ کس جرات اینکار را نداشت هم تصمیم انقلابی امام خمینی بود؛ اعلام مشروعیت اعدام سلمان رشدی، آن هم پس از جنگ که درهای کشورمان با دیپلماسی باز شده بود و نامه به گورباچف هم نمونه ای از همین اقدامات بود.

او همچنین با اشاره به دستور امام خمینی (ره) مبنی بر تشکیل سازمان بسیج مستضعفین گفت: همچنین فرمان تشکیل ارتش ۲۰ میلیونی به نام بسیج و نوشتن وصیت نامه که برای بسیاری از رهبران دنیا بسیار سخت است از اقدامات انقلابی بود که امام راحل آن را علنی کرده و چند نسخه از آن تهیه کرده بودند تا در فردای رحلت کسی از جانب خود وصیت نامه منتشر نکند.