به گزارش اکونا پرس،

دکتر اسحاق جهانگیری ظهر امروز(چهار شنبه) در حاشیه جلسه هیئت دولت در آستانه روز خبرنگار (17 مردادماه) در گفتگو با خبرنگاران حوزه دولت با تبریک این روز به خبرنگاران اظهار داشت: جا دارد یاد شهید صارمی که مصداق واقعی انسانی متعهد، مسئول، دلسوز و پرکار بود را گرامی بداریم که در مکانی سخت و دشوار حضور پیدا کرد و جان خود را در این مسیر تقدیم کرد و به شهادت رسید.

دکتر جهانگیری با اشاره به اینکه حوزه مسئولیت کار خبر و رسانه بسیار سنگین و دشوار است، تصریح کرد: وظیفه ای بسیار سنگین بر دوش خبرنگاران قرار دارد تا هم زبان نقد مردم به مسئولین و هم زبان انتقال مسایل نظام و کشور به صورت دقیق به جامعه و مردم باشند.

معاون اول رییس جمهور با قدردانی از تلاش ها و زحمات خبرنگاران و روزنامه نگاران اظهار داشت: خبرنگاران حوزه دولت در این مقطع که با ویروس کرونا روبرو هستیم، کار اطلاع رسانی را به نحو مطلوب انجام داده و نقش خود را به خوبی ایفا می کنند.

دکتر جهانگیری در ادامه با یادآوری اینکه شرایط کشور از نظر اقتصادی و مسایل تحریم شرایطی سخت و دشوار است، افزود: در این شرایط مشکلات معیشتی مردم جدی است و اولویت اول دولت نیز رسیدگی به مسایل و مشکلات معیشتی و اقتصادی جامعه است و تا حدی که مقدور باشد دولت تلاش خواهد کرد تا روند توسعه کشور نیز ادامه پیدا کند.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه علیرغم محدودیت منابع دولت در سال جاری تصمیمات خوبی را برای بهبود معیشت مردم اتخاذ کرد گفت: دولت تلاش کرد میزان پرداختی به کارکنان، بازنشستگان، فرهنگیان، اساتید دانشگاه و همه اقشاری که حقوق ثابت دریافت می کنند را افزایش دهد تا بخشی از فشارها بر مردم کاهش یابد.

دکتر جهانگیری با تأکید بر اینکه دولت اهتمام ویژه ای برای تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز جامعه دارد به خصوص کالاهایی که با ارز ترجیحی 4200 تومان تأمین می شود، خاطرنشان کرد: دولت تلاش می کند سایر اقلام و کالاها نیز در بازار به وفور در اختیار مردم باشد البته ممکن است که قیمت برخی از این کالاها بالا باشد اما سیاست اصلی دولت این است که این کالاها به میزان کافی و به وفور در اختیار مردم قرار گیرد.

معاون اول رییس جمهور یکی از جهت گیری های دولت را حمایت از بخش تولید عنوان و خاطرنشان کرد: کارگروه هایی در زمینه رفع موانع پیش روی تولید فعال هستند که یکی از این کارگروه ها در وزارت صنعت، معدن و تجارت و با حضور دستگاه های ذیربط به صورت مستمر برگزار می شود.

دکتر جهانگیری افزود: ‌اقتصاد مقاومتی نیز به عنوان مهمترین سیاست در دستور کار دولت قرار دارد و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی رسیدگی به مسایل تولید، اشتغال و اقتصاد کشور را دنبال می کند.

معاون اول رییس جمهور خاطرنشان کرد: با دستوری که مقام معظم رهبری دادند، در جلسه روز گذشته شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا تأکید شد که کارگروهی برای جهش تولید و حل مسایل و موانع پیش روی تولید ایجاد شود که این کارگروه از هفته آینده فعال خواهد شد.

دکتر جهانگیری با تأکید بر اینکه بخش تولید همچنان در رأس امور کشور قرار دارد، گفت: خوشبختانه در هر یک از بخش های تولیدی کشور نظیر بخش کشاورزی، صنعت و معدن، نفت و گاز، نیرو و راه آهن، شاهد سرمایه گذاری و دستاوردهای قابل توجهی هستیم و طرح هایی که هر پنجشنبه توسط رییس جمهور افتتاح می شود جزو طرح های بزرگ و افتخار آمیز کشور است.

معاون اول رییس جمهور با تأکید بر اینکه تلاش دولت این است که گره ها را از زندگی مردم بگشاید در پاسخ به سوالی درباره توزیع کالابرگ خاطرنشان کرد: دولت تا این لحظه با توزیع کالابرگ موافق نیست و علت آن این است که اگر دولت بخواهد اقلام و کالاها را از طریق کالا برگ به دست مردم برساند باید همه امور در بخش تأمین و توزیع به اقصی نقاط کشور را برعهده بگیرد. در زمان جنگ ستاد بسیج اقتصادی و تشکیلات وسیعی به عنوان مراکز تهیه و توزیع کالا در سراسر کشور فعال بود که در سال های اخیر این تشکیلات و فرایندها تغییر کرده و نوعی نظام آزاد توزیع کالا در کشور شکل گرفته است.

دکتر جهانگیری با اشاره به اینکه اگر قرار باشد کالاها از طریق کالا برگ در اختیار مردم قرار گیرد باید ابتدا ساز و کار آن در دولت ایجاد شود، تصریح کرد: ‌البته شرایط کشور به گونه ای است که برای تأمین کالاها با محدودیت مواجه نیستیم و خوشبختانه کالاهای مورد نیاز به وفور در اختیار مردم قرار دارد.

معاون اول رییس جمهور با یادآوری اینکه حجم تجارت خارجی کشور بیش از صد میلیارد دلار در سال است، گفت: این میزان از حجم تجارت خارجی سالانه ایران را جزو کشورهای رده بالا در حوزه اقتصاد و تجارت خارجی قرار می دهد و در چنین کشوری ضرورتی برای توزیع کالا برگ احساس نمی شود.