به گزارش اکونا پرس،

سی و یکمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه با اصحاب رسانه در حال برگزاری است. قرار است غلامحسین اسماعیلی در این نشست به مدت ۹۰ دقیقه پاسخگوی سوالات خبرنگاران باشد.

غلامحسین اسماعیلی در سی و یکمین نشست خبری خود با تبریک عید سعید غدیر و میلاد حضرت موسی بن جعفر (ع) و همچنین تبریک روز خبرنگار یاد و خاطره خبرنگاران شهید به ویژه شهید صارمی و سید شهیدان اهل قلم شهید سید مرتضی آوینی را گرامی داشت.

وی با تقدیر از زحمات جامعه رسانه‌ای کشور گفت: در دوران تحول جلب مشارکت گروه‌های مختلف مردمی به ویژه گروه‌های نخبگانی و تاثیر گذار از برنامه‌های قوه قضاییه است. در این برنامه خبرنگاران و جامعه رسانه‌ای در مبارزه با مظاهر فساد نقش مهمی دارند.

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه افزود: در ماه‌های اخیر شاهد نمونه‌های بسیاری خوبی از گزارشگری فساد از سوی جامعه رسانه‌ای کشور بوده ایم. خبرنگاران همانند ما، ما را همکاران خود بدانند. خبرنگاران همکاران ما در حوزه مبارزه با فساد و چشم و گوش قوه قضاییه در یافتن اسیب‌ها و مشکلات هستند.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: امروز جامعه ما از ناحیه دشمنان و بدخواهان با دوگانه تحریم و تحریف مواجه است. همانگونه که کشور امروز با یک جنگ اقتصادی مقابله دارد شاهد جنگ تمام عیار امپراطوری رسانه‌ای دشمن با استفاده از ابزار تحریف در نظام جمهوری اسلامی مواجه هستیم. اسماعیلی در ادامه افزود: اهمیت حرفه خبرنگاری در مواجه با جنگ رسانه‌ای بیش از پیش بر ما اشکار و روشن است. آنجا که خبرنگاران با رعایت امانت، صداقت، شفافیت و امیدافرینی خنثی کننده رسانه‌های دشمن هستند.

اسماعیلی گفت: رویکرد دستگاه قضایی در رسیدگی به جرایم و تخلفات حوزه رسانه‌ای این بوده که در دوره تحول تلاش کردیم به جای رویکرد و تخلف و سزادهی با رویکرد توام با مدارا و اغنایی رسیدگی کنیم.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: سیاست اصلی قوه قضائیه در حوزه مطبوعات و رسانه این است که رسانه‌ها و خبرنگاران خودشان قوانین و مقررات را رعایت کنند و با اعمال نظارت‌های صنفی و انجمن‌های صنفی مربوطه اگر تخلف و اشتباهی انجام می‌شود در واحد‌های صنفی مورد رسیدگی قرار گیرد.

اسماعیلی گفت: هیئت نظارت بر مطبوعات وزارت ارشاد به عنوان نهاد‌های متولی در این حوزه قبل از وجود قوانین و رسیدگی قضایی ماموریت خود را به نحو شایسته انجام دهند تا نوبت به رسیدگی قضایی نرسد.

وی افزود: در یک سال اخیر اقدامات خاص و ویژه‌ای در قوه قضائیه در حوزه رسانه انجام شده از جمله فعال شدن شورای حل اختلاف و صلح و سازش ویژه اصحاب رسانه و برگزاری جلسات توجیهی پیشگیرانه و تذکرانه در حوزه فرهنگ و رسانه با مدیران مسئول و دیگر عوامل رسانه و صدور بخشنامه در زمینه رسیدگی به جرایم سیاسی در چارچوب قانون رسیدگی به جرایم سیاسی.

کیفرخواست‌های صادره نیز در همین چارچوب بوده شده است.

سخنگوی قوه قضائیه اضافه کرد: بنابراین در یک سال اخیر هیچ روزنامه و رسانه و خبرگزاری از ناحیه قوه قضائیه توقیف نشده است و جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه نیز که قبلا محکومیت پیدا کرده بودند با عفو رهبری یا آزادی‌های مشروط و ارفاقی روبرو شده اند.

وی گفت: توصیه ما این است که اصحاب رسانه خودشان رعایت کنند که اگر رعایت نشود چاره‌ای نیست در صورتی که جرمی یا تخلفی صورت گیرد به ویژه در حوزه امنیت ما ملزم به رسیدگی به انجام وظیفه هستیم.

سخنگوی قوه قضاییه در مورد خروج چند نفر از متهمان پرونده پتروشیمی که دادگاه آن هم اکنون در حال برگزاری است، گفت: لازم میدانم بگویم سه نفر از افراد قبل از تشکیل پرونده خارج از کشور بودند. شریفی نیک نفس زمانی که پرونده در دادسرا مطرح بود از کشور خارج شد و ریاحی اخیرا با اسناد و پاسپورت جعلی از کشور خارج شده است. اقدامات لازم با پلیس بین الملل برای بازگشت این افراد انجام شده است.

اسماعیلی گفت: امروز آخرین جلسه داداگه طبری است. آخرین دفاع‌ها از متهمین اخذ شده است و امروز دادگاه ختم رسیدگی را اعلام خواهد کرد. پیش بینی می‌کنیم به زودی رای پرونده صادر شود. آنچه در دادگاه رسیدگی شد همه اتهامات طبری نبوده و بخش‌های دیگری از پرونده در دادسرا هنوز مفتوح است و ان شالله بخش دوم به زودی به دادگاه ارسال خواهد شد.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: در مورد پرونده سرمربی سابق تیم ملی ورود پیدا کردیم. در ابتدا سازمان بازرسی اشکالات متعددی را در این قرارداد یافته است. این اشکالات شکلی، نحوه قرارداد و نحوه پرداخت بوده است.

اسماعیلی در ادامه نشست خبری با اشاره به اقدامات قوه قضاییه در ایام شیوع بیماری کرونا افزود: یکی از برنامه‌های ما برگزاری دادگاه‌های الکترونیکی به صورت برخط و با استفاده از فناوری‌های نوین بوده است که زیرساخت‌های لازم در این حوزه آماده شد تا از تردد اصحاب پرونده به مراجع قضایی جلوگیری و سلامت اصحاب پرونده و همکارانمان حفظ شود.

وی گفت: فقط در یکی از استان‌های کوچک یعنی استان خراسان جنوبی در سه ماهه نخست امسال ۵ هزار و ۸۹۸ دادگاه الکترونیکی برگزار شده است که اصحاب پرونده از محل دفتر کار، زندان و خارج از کشور در دادگاه الکترونیک حضور داشتند که دادگاه در ۴ مورد در همین استان با حضور اصحاب پرونده در خارج از کشور به صورت الکترونیک برگزار شد.

اسماعیلی افزود: در پایان این جلسات نظرسنجی صورت گرفته است که براساس آن ۹۰ درصد از شرکت کنندگان وضع برگزاری دادگاه را خوب، ۹ درصد متوسط و یک درصد ضعیف اعلام کردند.

وی گفت: این تلاش‌ها نشان می‌دهد که کرونا ضمن اینکه تهدید است فرصت به شمار می‌آید و ما از این تهدید در قالب فرصت برای ترویج دادرسی‌های الکترونیکی استفاده کردیم.

سخنگوی دستگاه قضا با تشکر از همکاران قضایی اش در استان خراسان جنوبی از همه همکاران سراسر کشور در دستگاه قضایی خواست به استفاده از فناوری‌های نوین در برگزاری دادگاه‌های الکترونیکی بیشتر توجه کنند.