به گزارش اکونا پرس،

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه کرونا فقیر و غنی نمی شناسد و مقابله با آن نیازمند عزم ملی با احساس مسوولیت اجتماعی و اخلاقی همگانی است، اظهارداشت: تنها راه مقابله با کرونا و قطع زنجیره انتقال آن، پیشگیری است و این پیشگیری با مشارکت همه افراد جامعه امکان پذیر است.

رئیس جمهور گفت: باید کاری کنیم که در کشور همدلی، هماهنگی و هم افزایی تقویت شود و همه دست به دست هم بدهیم تا در شرایط کنونی مقابله با کرونا، هم سلامت و هم معیشت مردم را تامین کنیم.

دکتر روحانی با قدردانی از حدود 8 ماه تلاش فداکارانه کادر درمانی کشور در مقابله با بیماری کرونا، تصریح کرد: تشکر عملی مردم از کادر درمانی، با استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و دستورالعمل های بهداشتی امکان پذیر است.

رئیس جمهور در ادامه از همه بخش‌ها از جمله شرکت‌های دانش‌بنیان که در زمینه تحقیقات تولید واکسن و ساخت تجهیزات مورد نیاز مراکز درمانی برای مقابله با بیماری کرونا، تلاش می‌کنند، قدردانی کرد و گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان در این زمینه تلاش زیادی کردند و دست یافتن به تولید اولین واکسن انسانی از سوی این شرکت‌ها جای تقدیر دارد.

دکتر روحانی همچنین عملکرد بخش‌های اقتصادی و تولیدی کشور برای رفع نیاز کالاهای ضروری و اساسی مردم را شایسته تقدیر دانست و گفت: در حالی که اقتصاد کشور پیشرفته‌ای مانند آلمان در اثر شیوع ویروس کرونا با مشکل مواجه شده، در کشور ما با تلاش و کوشش شرکت‌های تولیدی و بخش‌های اقتصادی، اقتصاد ما شرایط بهتری دارد و امیدواریم در پایان سال رشد اقتصادی کشور بدون نفت و یا با نفت مثبت بشود.

رئیس جمهور همچنین از بخش اقتصاد دیجیتال کشور تشکر کرد و گفت: براساس آمار رشد این بخش در 6 ماهه امسال نسبت به سال قبل چند برابر بوده است و اقتصاد دیجیتال برای رعایت اصول بهداشتی و کاستن از تماس‌ها در این شرایط سخت بسیار نقش‌آفرین بوده است.

دکتر روحانی همچنین از نقش همه رسانه‌ها بویژه صدا و سیما در زمینه بیان واقعیت‌ها و آمار و همچنین اطلاع‌رسانی و آموزش در زمینه مقابله با کرونا و همچنین خنثی کردن تلاش رسانه‌های بیگانه برای هراس‌افکنی و ایجاد بی‌اعتمادی در کشور قدردانی کرد و گفت: کار اصلی ما ایجاد همدلی، هم‌افزایی و همکاری است تا در این شرایط سخت برغم تحریم‌ها و کمبودها سلامت و معیشت مردم را تضمین و تأمین کنیم.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به گزارش‌های آماری ارایه شده از وضعیت بیماری در استان‌های مختلف کشور، گفت: نمودارها به خوبی نشان می‌دهند با کاهش رعایت‌ها و نادیده گرفتن پروتکل‌های بهداشتی بلافاصله با افزایش بیماری مواجه می‌شویم به همین خاطر برای شکست کرونا نیاز به یک عزم ملی با احساس مسئولیت اجتماعی و اخلاقی داریم.

وی با بیان اینکه کاهش انضباط اجتماعی ما را با مشکل مواجه می‌کند، گفت: باید مراقبت‌ها و نظارت‌ها را افزایش دهیم و حتی برای تخلفات، جرایم اختصاص دهیم و با متخلفین برخورد کنیم.

دکتر روحانی مخفی کردن بیماری از طرف فرد مبتلا شده به ویروس کرونا را خطایی مهم و غیرقابل گذشت عنوان کرد و گفت: اولین برخورد باید با کسی صورت گیرد که بیماری خود را مخفی کرده و ضروری است که جریمه شدیدی برای این فرد تعیین شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه اتخاذ تصمیمات در خصوص برخورد با متخلفان و اعمال مجازات در تهران بزرگ در دستور کار کمیته امنیتی- اجتماعی به ریاست وزیر کشور و همچنین کمیته درمانی با ریاست وزیر بهداشت قرار دارد، گفت: در تشدید نظارت‌ها و برخورد با متخلفان در شهر تهران در مورد همه کادر اداری اعم از دولتی و عمومی غیردولتی و صاحبان کسب و کارها در صورت رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی تصمیم‌گیری خواهد شد در مورد کسب و کارها هم در صورت رعایت نشدن اصول بهداشتی تذکر و پلمپ واحد صنفی در نظر گرفته شده است.

دکتر روحانی همچنین اظهار داشت: خدمت‌دهندگان به کسانی که اصول بهداشتی را رعایت نمی‌کنند نیز مشمول مجازات و جریمه خواهند شد.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه گزارش‌ها از استان‌ها نشان می‌دهد که نمی‌توانیم کشور را در زمینه شیوع ویروس کرونا، یکپارچه ببینیم، گفت: برخی استان‌های کشور فقط یک پیک بیماری داشته‌اند، در برخی از استان‌ها و شهرها شاهد 2 مرحله اوج بیماری بوده‌ایم و استان‌هایی هم داریم که پیک سوم را تجربه کرده‌اند و دلیل مشابه نبودن وضعیت استان‌ها چیزی نیست جز رعایت اصول بهداشتی و پروتکل‌ها. به طوری که برگزاری مراسم آیین‌های مذهبی و مسافرت‌های غیرضرور نقش تعیین‌کننده‌ای در افزایش مبتلایان و مرگ و میر بیماران در استان‌ها دارد.

دکتر روحانی در بخش پایانی سخنان خود به موضوع اربعین و عزاداری در ماه صفر اشاره کرد و گفت: همانطوری که بارها تأکید شده هیچ رفت و آمدی برای راهپیمایی در عراق وجود ندارد و مرزهای کشور به طور کامل بسته است و تأکید می‌کنیم هیچ‌کس نباید به سمت مرز عراق حرکت کند و در داخل کشور هم در هیچ شهری راهپیمایی نمادین اربعین نداریم.

رئیس جمهور ابراز امیدواری کرد همه مردم با رعایت کامل اصول بهداشتی عزاداری اربعین و ماه صفر را در منازل خود انجام دهند.