به گزارش اکونا پرس،

«سعید خطیب‌زاده» پیش از ظهر امروز دوشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران که به صورت مجازی برگزار شد، با اشاره به تحولات سیاست خارجی طی یک هفته گذشته اظهارکرد: هفته گذشته سفر وزیر امور خارجه به دعوت همتای پاکستانی در راس هیات سیاسی اقتصادی به پاکستان انجام شد. ایشان ۲۰ آبان وارد اسلام آباد شدند و ملاقات‌هایی در سفر دو روزه به این کشور داشتند.

وی با اشاره به رایزنی‌های وزیر امور خارجه در اسلام‌ آبادگفت: در این سفر گفت و گوهایی درباره مسائل دفاعی و مرزی با مقامات ارتش این کشور انجام شد. همچنین درباره  فنس کشی، قاچاق مواد مخدر وگروه های تروریستی و افغانستان بحث و تبادل نظر شد.

 خطیب زاده اضافه کرد: وزیر امور خارجه در دیدار با همتای پاکستانی درباره گسترش روابط دوجانبه و مسائل منطقه ای، روند صلح افغانستان، جلوگیری از توهین به مقدسات و طرح‌های مخرب رژیم صهیونسیتی تبادل نظر کرد.  توافقنامه‌های تجاری بین دو کشور از دیگر محورهای گفت و گوهای وزیر امور خارجه در اسلام آباد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در هفته ای که گذشت موضوع کنفرانس بین المللی درباره آوارگان سوریه برگزار شدکه نماینده وزارت امور خارجه در این راستا ملاقاتی با بشار اسد  رییس جمهور سوریه داشت.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره تحولات در مرز شمال غرب کشور اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران از هر گونه حل و فصل بحران استقبال کرده و در سه دهه گذشته تلاش کرد این موضوع مسالمت آمیز حل شود و امروز هم از روند صلح استقبال می‌کند.

 وی یادآورشد: فکر می کنیم مسیر کاملا شناخته شده و روشن است و طرح جمهوری اسلامی ایران هم با فضایی که جلو می رود همپوشانی‌های جدی دارد.

 خطیب زاده تصریح کرد: مرزهای جمهوری اسلامی در این منطقه هیچ تغییری نکرده و در آینده هم این اتفاق نمی‌افتد. طبیعی است برداشت و فهم ما از این مطلب منتشر شده یک جاده ترانزیتی ساده است که نحوه امنیت و کم و کیف آن باید مورد بحث و تبادل نظر قرار بگیرد و جمهوری اسلامی با دقت موضوع را پیگیری می‌کند.

 سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: این یک موضوع کاملا دقیق است و نه مرزی عوض شده و نه جمهوری اسلامی تغییری خارج از مطالب اعلام شده می‌پذیرد. کریدوری که گفته می‌شود جاده ترانزیتی ساده است و در همین حد می فهمیم و آن را پیگیری هم کردیم.

 وی همچنین در خصوص حضور نیروهای تکفیری در منطقه هم گفت: نیروهای تکفیری همین الان باید منطقه را ترک کرده باشند و آنچه به ما گفتند نیروهای تکفیری دیگر در منطقه نیستند و حل و فصل صلح آمیز برای کل منطقه مفید خواهد بود و جمهوری اسلامی بخش مهمی از تلاش‌های خود را معطوف به این موضوع خواهد کرد.

 خطیب زاده خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی در شاهراه بسیاری از مسیرهای ترانزیتی قرار دارد و از جایگاه ژئوپولوتیک خود آگاه است و سعی کرده دوستان خود را از این جایگاه ژئوپولتیک بهره‌مند سازد.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا پاکستان حامل پیامی از طرف عربستان برای ایران بود یا نه، گفت: جمهوری اسلامی بارها موضع خود را اعلان کرده و نیازی به پیام آوردن یا بردن نیست. عربستان پاسخ معمول را نداد و به طور ویژه موضوعی با این محور در نشست پاکستان مطرح نشد.

وی با بیان اینکه درمورد حوزه امنیتی با دقت و هوشیاری تمام موارد را رصد می کنیم، گفت: درباره ایالات متحده در منطقه آنچه روشن است حضور این کشور جز جنگ و خونریزی چیزی برای منطقه نداشته است و این کشور درحالی از افغانستان خارج می شود که نه دستاوردی داشته و نه توانسته حتی به برخی اهداف اعلام شده خود برسد.

خطیب زاده تصریح کرد: سرنوشت محتوم خون و خونریزی این اخراج است که صورت خواهد گرفت. طبیعی است گروه‌هایی منافع خود را در جنگ طلبی می بینند، مزدور می فرستند پول می‌گیرند و سلاح می گیرند و منافع آنان در این است. اخراج آمریکا از منطقه به وقوع خواهد پیوست.