به گزارش اکونا پرس،

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت گفت: بسیار علاقمند بودم طبق روال سالهای گذشته سخنان امروز من خطاب به مردم عزیز و نمایندگان محترم در خانه ملت و در صحن علنی مجلس شورای اسلامی ایراد می‌شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه گمانه‌زنی‌هایی که ممکن است در رسانه‌ها مطرح شود که عدم حضور امروز من در مجلس شورای اسلامی به خاطر مصوبه دیروز مجلس شورای اسلامی است، تصریح کرد: البته دولت با آن مصوبه موافق نیست و آن را برای روند فعالیت‌های دیپلماتیک مضر می‌داند اما نرفتن به مجلس صرفا به دلیل پروتکل‌های بهداشتی و نه مساله دیگر بوده است.

دکتر روحانی در ادامه به اهمیت خاص و ویژه بودجه امسال اشاره کرد و گفت: اساسا سال 1400 از جهاتی سال ممتاز و حائز اهمیت است. اولا سال آینده سال پایانی قرن چهاردهم و در آستانه ورود به قرن جدید خواهیم بود و از طرف دیگر این بودجه در زمانی به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌شود که احساس می‌کنیم شرایط سال آینده با دهه‌ای که گذشت از آغاز سال 90 تا امروز، کمی متفاوت خواهد بود.

رئیس جمهور اظهارداشت: دشمنان همه توان خود را برای تسلیم مردم ایران در این دهه به کار گرفتند و به ویژه در سه سال اخیر تحریم را به یک جنگ تمام عیار اقتصادی تبدیل کردند. اما در عین حال فکر می‌کنیم با شکست این جنگ و فشار حداکثری، شرایط در سال آینده شرایط متفاوتی خواهد بود.

 دکتر روحانی افزود: البته این شرایط متفاوت نه تنها به خاطر اینکه ترامپ با سیاست‌های غلط خود نسبت به ایران و جهان شکست خورد، بلکه هر دولتی در آمریکا روی کار می‌آمد به خاطر شکست جنگ اقتصادی و فشار حداکثری، ناچار بود در برابر ملت ایران سر تسلیم فرود بیاورد.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود با بیان اینکه این دولت در شرایطی سال 92 فعالیت خود را اغاز کرد که برای اولین بار بعد از جنگ تحمیلی شرایط رکود تورمی عمیقی را در کشور شاهد بودیم، گفت: در آغاز فعالیت دولت، با تورم بیش از 34 درصدی و رشد اقتصادی منفی 7/7 مواجه بودیم.

دکتر روحانی افزود: این دولت توانست طی 6 ماهه اول فعالیت خود در هر دو مسئله تورم و رکود، تغییرات اساسی در کشور ایجاد کند به طوری که با تلاش ها و اقدامات انجام شده همان سال تورم به 15.6 درصد رسید و در زمینه رشد اقتصادی هم به عدد مثبت  3.2 رسیدیم.

رئیس جمهور ادامه داد: برغم اینکه در بخش دوم سال 93  قیمت نفت با سقوط بی سابقه از 120 دلار به 30 دلار تنزل کرد، توانستیم کشور را بدون تکانه های اقتصادی اداره کنیم و در عین حال مذاکرات هسته ای را هم در سال 93 و 94 ادامه دهیم و با دستیابی به توافق هسته ای گشایش های زیادی در کشور ایجاد شد و اقتصاد رونق گرفت.

دکتر روحانی بهره برداری تعداد زیادی از فازهای پارس جنوبی، افتتاح کارخانجات متعدد پتروشیمی و همچنین تکمیل و به بهره برداری رسیدن پالایشگاه خلیج فارس را از اتفاقات مهم کشور بعد از امضای برجام و گشایش های اقتصادی عنوان کرد و افزود: شرایط کشور به طور کلی عوض شد تا جایی که در سال 95 بالاترین رشد اقتصادی جهان برای ایران به ثبت رسید.

رئیس جمهور تک رقمی شدن نرخ تورم در سال های 94، 95 و 96 و حتی ماه های اولیه سال 97 را مورد اشاره قرار داد و افزود: شرایط اقتصادی که در طول فعالیت این دولت ایجاد شده در متوسط 50 ساله کشور بی نظیر بوده است.

دکتر روحانی در ادامه به فعالیت های انجام شده از سوی این دولت در بخش اشتغال اشاره کرد و با بیان اینکه از سال 85 تا 91 رشد اشتغال خالص کشور تقریبا صفر بوده است، گفت: در این دولت اقدامات و تلاش های زیادی در بخش ایجاد اشتغال انجام شده است و به طور متوسط از 93 تا 97 حدود 700 هزار شغل ایجاد شده که آمار بی سابقه ای است.

رئیس جمهور در عین حال افزود: البته در کنار این افزایش شغل ما هر فصل نسبت به فصل مشابه قبل بیش از 900 هزار نفر جمعیت فعال کشور نیز افزایش یافته است.

دکتر روحانی همچنین اظهار داشت: طی این 7 سال  برغم فراز و نشیب ها و کاهش قیمت نفت و طولانی شدن مذاکرات هسته ای تا سال 94، توانستیم پایه های مقاومت کشور در برابر فشارهای بیرونی را تقویت کنیم و به برکت همین مقاومت و ایستادگی بود که از سال 97، آمریکا در هر قطعنامه ای که علیه ایران به شورای امنیت سازمان ملل برد، ناموفق بود و شکست خورد.

رئیس جمهور با بیان اینکه تا قبل از سال 97 حتی روسیه و چین نیز به قطعنامه های آمریکا علیه ایران رای مثبت می دانند، گفت: از سال 97 به بعد با اقدامات و تلاش های انجام شده و دیپلماسی فعال، تنها یک یا دو کشور با آمریکا همراهی کرده اند و علاوه بر زمینه های سیاسی، در زمینه حقوقی نیز در هر دادگاه بین المللی که علیه آمریکا حضور یافتیم، تاکنون موفق بوده ایم.

دکتر روحانی با اشاره به تقویت قدرت دفاعی کشور در این دولت، افزود: امروز قدرت دفاعی کشور ما با 8 سال قبل بویژه در زمینه سلاح های راهبردی زمینی، هوایی، دریایی، پدافند و موشکی قابل مقایسه نیست و قدرت ما چند برابر شده و توانسته ایم بنیه دفاعی کشور را از هر زمان دیگر بیشتر تقویت کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه بسیار مهم است که آمار و ارقام در همه زمینه ها با گذشته مقایسه شود، افزود: امروز در زمینه هسته ای، شرایط ما به مراتب بهتر از 8 سال گذشته است، از IR1 و IR2 به IR8 و IR9 رسیده ایم و در زمینه غنی سازی از هر سال دیگری قدرتمند تر هستیم و امکان تحقیق و توسعه از هر زمان دیگری در کشور بهتر است.

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه نباید بخاطر رقابت های سیاسی و انتخاباتی، اخلاق و حقایق را زیر پا بگذاریم و  باید واقعیت ها را با آمار و ارقام به مردم بگوئیم، گفت: موفقیت های این دولت در شرایطی بدست آمده که در بهترین شرایط صادرات نفتی در سال 96، درآمد این دولت به اندازه بدترین سال درآمد نفتی دولت قبل بوده است.