به گزارش اکونا پرس،

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز ‌شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، با بیان اینکه اکنون 7 شهرستان با وضعیت قرمز شدید داریم که باید برای آنها اقدامات فوری انجام گیرد، گفت: شرایط تهران نیز نارنجی اما لب مرز است و برای اینکه بار دیگر شرایط قرمز نشود، همه مردم و نیروهای اجرایی باید تلاش کنند تا دستورالعمل ها و مقررات به خوبی اجرا گردد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه "به امید واکسن نباید مراقبت ها کاهش یابد"، گفت: برای بیماریابی، باید تعداد آزمایش ها توسعه یابد و بزودی به رقم آزمایش روزانه یکصد هزار می رسیم.

وی با اشاره به برگزار شدن چهل و هفتمین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت: این ستاد تاکنون 420 مصوبه برای مقابله با کرونا داشته که این مصوبات به 35 دستگاه اجرایی ابلاغ شده و طبق گزارش های رسیده، 85 درصد مصوبات اجرایی و عملیاتی شده است و خوشبختانه با همکاری خوب مردم شاهد آثار مثبت مصوبات هستیم.

دکتر روحانی با تأکید بر ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی و همچنین پرهیز از ترددهای غیرمجاز و سفرهای غیرضرور، گفت: تا زمانی که مردم حس کنند این بیماری همچنان خطرناک و مسری است و باید به همراه خانواده و بستگان پروتکل‌ها را به صورت کامل رعایت کنند در مقابله با بیماری پیشرفت می‌‌کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه قبل از اعمال محدودیت‌های جدید آمار مرگ و میر به روزانه حدود 500 نفر رسیده بود، گفت: پیش‌بینی‌ها نیز نشان دهنده شرایط بدتری بود، اما خوشبختانه با اعمال محدودیت‌های شدید در 2 هفته گذشته شاهد کاهش چشمگیر آمار فوتی‌ها هستیم. اما باید توجه داشته باشیم که اگر دوباره تجمع‌ها و ترددهای غیرضرور از سر گرفته شود، با وجود بهبود شرایط حتماً در آینده با مشکل مواجه خواهیم شد.

دکتر روحانی افزود: این وضعیت را امروز در اروپا شاهدیم که با کاهش محدودیت‌ها و آغاز دوباره تجمع‌ها و ترددها بحران در این کشورها تشدید شد به همین خاطر ضروری است که رعایت پروتکل های بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی و پرهیز از ترددهای غیرضرور را همچنان در دستور کار داشته باشیم.

رئیس جمهور در ادامه بار دیگر بر افزایش آزمایش‌ها برای شناسایی بیماران و بیماریابی تأکید کرد و گفت: با تلاش‌های انجام شده رقم انجام تست در روز به 100 هزار رسیده و بیماریابی بسیار بهتر شده است.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه مبتلایان باید حتماً دوره قرنطینه را به صورت کامل رعایت کنند، گفت: برخورد با کسانی که دوره قرنطینه را نقض می‌کنند باید با قاطعیت انجام شود و این باعث تأسف است که شاهد تردد افراد مبتلا در سطح شهر و حتی تلاش آنها برای سوار شدن به هواپیما، قطار و یا اتوبوس باشیم.

رئیس جمهور در ادامه با قدردانی از همه کسانی که برای اجرای مصوبات ستاد ملی کرونا و اعمال محدودیت‌ها تلاش کردند، اعم از وزارتخانه های بهداشت و کشور، قرارگاه عملیاتی کرونا، کمیته های تخصصی، نیروی انتظامی و بسیج و اتحادیه‌ها و اصناف، گفت: خواهش من این است که وقتی پروتکلی الزامی می‌شود و مصوبه‌ای در ستاد تصویب و ابلاغ می‌شود، مسئولین برای اجرای آن پیش‌قدم شوند زیرا وظیفه و مسئولیت ما مسئولین برای اجرا از مردم عادی بیشتر و بالاتر است و اگر مسئولان رعایت نکنند این موجب می‌شود که مردم احساس کنند که رعایت اجرای مصوبات ضروری نیست.

دکتر روحانی در پایان گفت: امیدوارم همه کمک و یاری کنیم که هر چه سریع‌تر از این ویروس که برای همه مردم مشکل ایجاد کرده، با کاهش آمار فوت و بستری بیماران و همچنین کمک به کادر درمان، عبور کنیم.