به گزارش اکونا پرس،

علی ربیعی در نشست خبری (ویدیو کنفرانس) امروز خود تدوین لایحه بودجه سال آینده را مهمترین دستور کار دولت طی روز‌های اخیر دانست و افزود: بودجه ۱۴۰۰ مبتنی بر واقعیت‌های امروز کشور و با نگاهی به آینده نزدیک و همچنین در تلاش برای آینده‌ای بهتر شکل گرفته است.

وی همچنین گفت: فضای به عقب راندن تحریم‌ها و بهبود وضعیت در آینده در بودجه کاملا گنجانده شده است.

سخنگوی دولت گفت: پیش بینی اینکه کرونا درسال اینده ادامه خواهد داشت دربودجه سال ۱۴۰۰ مورد توجه قرارگرفته است.

سخنگوی دولت گفت: لایحه بودجه ۱۴۰۰ با هدف رونق تولید، حفظ قدرت خرید مردم و حمایت از اقشار نیازمند به صورت انبساطی تنظیم شده است.

آقای علی ربیعی در ادامه نشست خبری خود که به صورت ویدیو کنفرانس در حال برگزاری است، تصریح کرد: لایحه بودجه سال آینده از نظر سیاست‌های مالی با هدف خروج از رکود، تحریک بخش تولید، حرکت به سمت رشد و رونق اقتصادی و به منظور حفظ قدرت خرید مردم و حمایت از اقشار نیازمند به صورت انبساطی تنظیم شده است.

وی همچنین شفافیت و نظارت عمومی را از ویژگی‌های لایحه بودجه ۱۴۰۰ خواند و افزود: یکی از تلاش‌های دولت در سال‌های گذشته این بوده که لایحه بودجه از اتاق‌ها و کمیسیون‌های دربسته خارج شود و در منظر افکار عمومی و نظارت همگان قرار گیرد؛ امروز بودجه بیش از هر زمان دیگری در دسترس جامعه قرار دارد.

سخنگوی دولت کاهش نقش درآمد‌های نفتی در بودجه جاری سال ۱۴۰۰ را از ویژگی‌های این لایحه دانست.

آقای علی ربیعی در ادامه نشست خبری خود گفت: یکی از مهمترین دستاورد‌های لایحه بودجه سال آینده، کاهش نقش منابع حاصل از فروش نفت خام در بودجه جاری است.

وی افزود: بنابر تصمیم دولت در بودجه جاری سال ۱۴۰۰، بیش از میزان فروش نفت در دوران تحریم، نفت در این بودجه نقش نخواهد داشت.

آقای ربیعی حفظ ارزش پول ملی را یکی از ویژگی‌های لایحه بودجه ۱۴۰۰ خواند و گفت: به رغم برخی توصیه‌ها مبنی بر افزایش نرخ تسعیر ارز در زمان تنظیم بودجه، دولت به منظور تقویت ارزش پول ملی و جلوگیری از کاهش قدرت خرید مردم و اجتناب از آثار تورمی حاضر به انجام چنین کاری نشد.

سخنگوی دولت گفت: حق نداریم در شرایط فعلی کسب و کار‌ها فشار بیشتری بر مالیات دهندگان وارد کنیم.

آقای علی ربیعی در ادامه نشست خبری خود تصریح کرد: تولید و فروش نفت مسئله‌ای اساسا منفی نیست؛ مهم آن است که درآمد ناشی از فروش نفت را در بودجه جاری هزینه نکنیم، بلکه باید صرف رفاه مردم، تقویت و توسعه زیرساخت‌های کشور شود.

وی افزود: سعی کردیم افزایش ۲۵ درصدی حقوق کارکنان با تورم پیش بینی شده بانک مرکزی و در اندازه‌ای هم اضافه بر آن باشد.

سخنگوی دولت همچنین گفت: رقم پیش بینی شده برای درآمد‌های مالیاتی با توجه به پایه‌های مالیاتی موجود و شرایط فعلی کسب و کار‌ها پیش بینی شده است، ما حق نداریم فشار بیشتری بر مالیات دهندگان سابق و خوش حسابان وارد کنیم.

سخنگوی دولت گفت: مرگ و میر ناشی از کرونا به دنبال اجرای محدودیت‌های کرونایی ۲۰ درصد کاهش یافته است.

آقای علی ربیعی در ادامه نشست خبری خود با اشاره به طرح اجرای محدودیت‌های کرونایی در نقاط مختلف کشور به ویژه در تهران، تصریح کرد: کاهش ۲۰ درصدی مرگ و میر در اثر تدابیر انجام شده و با تلاش کادر درمان و همراهی مردم به دست آمد.

سخنگوی دولت شیب بیماری کرونا را در تهران نزولی شکننده عنوان کرد و افزود: روند نزولی بیماری در اکثر استان‌های کشور شروع شده، ولی متاسفانه هنوز شیب نزولی در استان‌های شمالی یعنی گلستان، گیلان و مازندران، اردبیل و قزوین شروع نشده است.

سخنگوی دولت گفت: واردات کالا‌های اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی، با ارز ۴۲۰۰ تومان در لایحه بودج ۱۴۰۰ حفظ شده است.

آقای ربیعی در ادامه نشست خبری خود افزود: تمرکززدایی در امور بودجه استان‌ها و اعطای اختیارات به شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌ها، تقویت اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان‌ها و توجه به ارتقای شاخص‌های برخورداری مناطق کمتر توسعه یافته با هدف ایجاد تعادل‌های منطقه‌ای در توزیع اعتبارات استانی از ویژگی‌های مهم لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: لایحه بودجه کل کشور در سال آینده، ۲۴۳۵ هزار میلیارد تومان است (با احتساب ارقام دوبار منظور شده) که در مقایسه با بودجه کل امسال، ۲۰ درصد رشد داشته است.

وی همچنین گفت: لایحه بودجه شامل ۸۴۱ هزار میلیارد تومان بودجه عمومی، ۸۸ هزار میلیارد تومان درآمد‌های اختصاصی و ۱۵۶۱ هزار میلیارد تومان بودجه شرکت‌های دولتی، مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت و بانک‌ها است.

آقای ربیعی خاطر نشان کرد: واردات کالا‌های اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی، با ارز ۴۲۰۰ تومان حفظ شده، اما پیش بینی شده است، در صورت محرز شدن آثار منفی حفظ ارز ۴۲۰۰ تومانی نسبت به آثار تورمی اصلاح نرخ ترجیحی تسعیر ارز، اصلاح نرخ ارز ترجیحی به نرخ ETS (نرخ سامانه معاملات الکترونیکی) انجام و صددرصد درآمد ناشی از این اصلاح برای معیشت و سلامت مردم مصرف شود.

سخنگوی دولت در خصوص ابهامات مطرح شده در خصوص لایحه پیشنهادی بودجه تصریح کرد: باید توجه داشت تولید و فروش نفت مساله‌ای منفی نیست، ما باید نفت را صادر کنیم و فروش نفت به منظور توسعه کشور، وابسته کردن جهان به ایران و حضور در بازار‌های بین المللی مهم است و آنچه باید مورد توجه قرار گیرد این است که درآمد ناشی از فروش نفت را در بودجه جاری هزینه نکنیم.

آقای ربیعی تاکید کرد: باید درآمد‌های حاصل از فروش نفت را برای رفاه مردم، تقویت، نگهداشت و توسعه زیربنا‌ها و زیرساخت‌های کشور که مورد استفاده نسل‌های آینده نیز می‌باشد، به کار بگیریم.

وی اظهار کرد: تصمیم بنیادی دولت این است که نفت برای توسعه زیرساخت‌ها و حمایت اجتماعی از زندگی مردم مصرف شود.

آقای ربیعی ابهام بعدی در خصوص لایحه بودجه را در خصوص عدالت و توجه به محرومان دانست و گفت: حفظ معادل ۸ هزار میلیارد تومان برای واردات کالا‌های اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی با ارز ۴۲۰۰ تومانی در این راستا بوده است.

سخنگوی دولت در ادامه گفت: دولت در این زمینه اندیشیده است که این یارانه به جامعه هدف خود برسد و بدون عوارض منفی و ایجاد رانت، مردم از آن بهره ببرند.

ربیعی همچنین گفت: پیش‌بینی اعتبار معادل ۱۸ هزار میلیارد تومان بابت کاهش فقر مطلق از طریق پرداخت مستمری و یارانه نگهداری به مددجویان تحت پوشش نهاد‌های حمایتی به تعداد سه میلیون و دویست و چهل هزار خانوار با ۳۲ درصد رشد نسبت به سال جاری در این لایحه گنجانده شده است.

وی افزود: در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، اعتبارات صندوق‌های بازنشستگی کشوری، لشکری و صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد از ۸۶ هزار میلیارد تومان در سال جاری به ۱۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده که ۱۰۹ درصد رشد داشته است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه اعتباری معادل ۳۱ هزار میلیارد تومان بابت پرداخت کمک معیشتی به ۶۰ میلیون نفر پیش بینی شده است، تصریح کرد: پرداخت‌های یارانه نقدی خانوار (۴۲ هزار میلیارد تومان) و پرداخت کمک معیشتی (۳۱ هزار میلیارد تومان) از محل اعتبارات هدفمندسازی یارانه‌ها در سال آتی ادامه دارد.

ربیعی با اشاره به احتساب بیمه درمان رایگان ۳۰ میلیون نفر از جمعیت کشور از طریق سازمان بیمه سلامت ایران و پرداخت حق بیمه آن توسط دولت در لایحه سال آینده، گفت: اعتبارات بنیاد شهید و امور ایثارگران (۱۸۰۰۰ میلیارد تومان به ۲۹۵۰۰ میلیارد تومان) رشد ۶۴ درصدی داشته است.

وی همچنین گفت: پیش‌بینی اعتبار بابت پرداخت بخشی از حق بیمه بازنشستگی اقشار خاص از جمله زنان سرپرست خانوار، رانندگان، قالیبافان، باربران و خادمان مساجد (تعداد ۲ میلیون نفر)؛ پیش‌بینی اعتباری معادل ۱۷۰۰ میلیارد تومان بابت اجرای قانون حمایت از معلولان (۳۱ درصد رشد نسبت به سال گذشته) و پیش‌بینی اعتباری معادل ۱۴۲۰ میلیارد تومان بابت پرداخت مستمری به ۱۰۰ هزار رزمنده معسر (۳۳ درصد رشد نسبت به سال گذشته) در لایحه سال ۱۴۰۰ وجود دارد.

سخنگوی دولت گفت: ۳۰ درصد از آحاد جامعه برق و گاز رایگان دریافت خواهند کرد.

آقای ربیعی در ادامه نشست خبری با بیان اینکه با افزایش فروش نفت، برنامه‌های حفظ اشتغال، اشتغال‌زایی جدید و حمایت از مشاغل کوچک پیگیری خواهد شد، تصریح کرد: در خصوص اصلاح ساختار بودجه قابل تاکید است آن بخش از برنامه‌های اصلاح ساختار که قابلیت اجرا در سال آینده را دارند در دو بخش «درآمدزایی پایدار و ثبات اقتصادی» و «کارایی هزینه‌ها و شفافیت و چابک‌سازی دولت» در لایحه بودجه منظور شده است.

سخنگوی دولت، الزام به شناسایی و ثبت کل اموال دولت در سامانه واحد و مولدسازی دارایی‌های دولت با پیش بینی سازوکار‌های آن در لایحه دولت، ایجاد امکان فروش اموال دولت در قالب ETF و مردمی سازی اقتصاد، الزام به اجرای بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد و استفاده از سازوکار اعتبارات اسنادی در فروش سوخت و خوراک پتروشیمی‌ها را از اصلاحات ساختار بودجه از سوی دولت دانست.

وی همچنین گفت: تنوع در روش‌های تامین مالی دولت با انواع روش‌های استفاده از بازار سرمایه و هم‌افزایی بازار‌های پولی و مالی با اجرایی شدن و تقویت عملیات بازار باز، تامین ۲۸۵۰ میلیارد تومان برای توسعه جامع حدنگار (کاداستر) جهت اتمام کاداستر اراضی ملی و منابع طبیعی کشور، اراضی دولتی و اراضی کشاورزی، شفاف‌سازی و ساماندهی پرداخت‌ها و بودجه شرکت‌های دولتی، اجرای برنامه پرداخت به ذینفع نهایی

پیاده‌سازی برنامه شناسه واحد دریافت و پرداخت در خزانه و توسعه دولت الکترونیک در گردش وجوه و پرداخت و تخصیص الکترونیک را از دیگر اصلاحات مد نظر ساختار بودجه سال آینده است.

آقای ربیعی در ادامه اجرای نظام کدینگ واحد بصورت اتصال سامانه‌های سازمان امور استخدامی، سازمان برنامه و بودجه، دیوان محاسبات کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی جهت مدیریت یکپارچه مالی دولت و اجرای برنامه اسناد الکترونیکی مالی دولت را از موارد مورد تاکید دولت در اصلاح ساختار بودجه برشمرد.

سخنگوی دولت، تصریح کرد: در خصوص رقم پیش بینی شده برای درآمد‌های مالیاتی قابل ذکر است این رقم با توجه به ظرفیت‌های قانونی و پایه‌های مالیاتی موجود و شرایط فعلی کسب و کار‌ها پیش‌بینی شده است.

وی همچنین گفت: در صورت هرگونه اصلاح قوانین مالیاتی از جمله اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، افزایش پایه‌های مالیاتی، لغو قوانین مربوطه درخصوص اعطای معافیت‌های مالیاتی و اجرایی شدن کامل قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان میزان درآمد‌های مالیاتی در سال آینده نسبت به ارقام پیش‌بینی‌شده افزایش خواهد یافت.

آقای ربیعی افزود: در پایان ضمن تشکر از توجه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، دولت انتظار دارد در بررسی لایحه بودجه به نحوی عمل شود که درآمد‌های غیرقابل وصول اضافه نشود.

سخنگوی دولت گفت: میزان رعایت دستور العمل‌های بهداشتی توسط مردم به بیش از ۸۵ درصد رسیده است.

ربیعی در ادامه نشست خبری خود با بیان اینکه در حال حاضر ۶۴ شهر قرمز، ۲۷۸ شهر نارنجی و ۱۰۶ شهر زرد رنگ داریم، افزود: اقدامات نظارتی و اعمالی نیروی انتظامی در دو هفته گذشته بسیار موثر و مفید واقع شده که قابل تقدیر است.

وی تصریح کرد: اعمال نظارت و جریمه و پلمپ توسط نیروی انتظامی کاملا تشدید شده و آثار آن کاملا مشهود است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه در اثر کاهش ترددها، تصادفات خسارتی، جرحی و فوتی نیز کاهش یافته است، افزود: انجام محدودیت هوشمند بسیار تاثیرگذار بوده و ادامه خواهد یافت. محدودیت‌های ۹ شب تا ۴ صبح هم در ارزیابی‌های انجام شده اثربخش بوده است و نیاز است در شهر‌های قرمز و نارنجی این طرح ادامه یابد.

ربیعی نکته اصلی را تاکید بر رعایت شدید دستور العمل‌ها و اجتناب از غفلت در مورد بیماری دانست و اظهار کرد: وضعیت فعلی شکننده است، همکاری مردم و مراعات‌ها در چند مرحله اثرگذاری دارد: ۱- کاهش شیوع بیماری به صورت معمولی صورت گیرد ۲- بستری در بیمارستان کم می‌شود و این باعث می‌شود که خدمت رسانی به بیماران بدحال بیشتر انجام شده و باعث کمتر شدن مرگ و میر بیماران شده و امکان زنده ماندن بیماران بیشتر می‌شود.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه اجرای طرح شهید سلیمانی بسیار زیاد بر قطع زنجیره شیوع اثر خواهد داشت، تصریح کرد: افرادی که تستشان مثبت اعلام می‌شود هم وظیفه فردی خودشان و هم وظیفه عمومی و دستگاه‌های نظارتی جامعه است که این افراد را قرنطینه کنند و توصیه اکید داریم افراد نزدیک به این مبتلایان مناسب است خود را قرنطینه کنند.

وی افزود: توصیه می‌کنیم افرادی که با یک ربع به فاصله کمتر از دو متر با فردی که تستش مثبت شده ارتباط داشته اند خود را قرنطینه کنند که زنجیره انتقال ویروس را سریعتر بتوانیم قطع کنیم.

ربیعی با بیان اینکه تاکنون با رصد بیماران کرونا مثبت تاکنون از ورود ۴۶۰۰ نفر به هواپیما، قطار، اتوبوس، اسنپ و ... ممنوعیت به عمل آمده است، گفت: بیشترین نگرانی ما در خصوص دوره همی‌ها خانوادگی در مراسم شب یلداست که امیدواریم مردم با رعایت پروتکل‌ها بهداشتی و عدم حضور در دورهمی‌های خانوادگی به قطع زنجیره ویروس کرونا کمک کنند.

سخنگوی دولت با قدردانی از همکاری و هماهنگی ملی برای کاهش شیوع بیماری، اظهرا کرد: از مردمی که سختی‌های دوران کرونا را متحمل می‌شوند قدردانی می‌کنیم، از کادر نظام سلامت نیز همه ما و جامعه سپاسگزاریم.