به گزارش اکونا پرس،

سعید خطیب زاده امروز دوشنبه در نشست خبری که با حضور محدود خبرنگاران برگزار شد، اظهار کرد: خوشحالم با همت مردم و زحمت کادر درمانی، توانستیم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی این جلسه را برگزار کنیم. امیدوارم پروتکل‌ها همچنان با دقت و جدیت از سوی مردم رعایت شود تا بتوانیم ویروس کرونا را شکست دهیم.  

وی با اشاره به سالگرد شهادت سردار سلیمانی اظهار داشت: با وجود محدودیت‌ها، با حضور مقامات مقاومت، کشوری و لشکری در داخل و خارج از منطقه،  برزگداشت خوبی درباره ایشان برگزار شد.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه با اشاره به تحولات سیاست خارجی طی یک هفته تصریح کرد: در روزهای اخیر وزیر امور خارجه با همتایان کویتی و قطری خود در مورد مسائل دوجانبه و منطقه‌ای گفت‌وگو کردند. ظریف در این گفت‌وگوها عواقب هر گونه ماجراجویی را با آمریکا دانستند.

 خطیب زاده اضافه کرد: روز چهارشنبه هم آقای عراقچی به دوحه سفر کرد. همچنین وزیر امور خارجه با همتای ارمنی خود گفت‌وگویی تلفنی داشتند و ان‌شاالله در ماه‌های آتی رفت ‌و آمدهای بیشتری انجام شود.  

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده هواپیمایی اوکراین خاطرنشان کرد: ضمن ابراز تسلیت مجدد به خانواده جان‌باختگان، تصمیم هیات دولت ناظر بر پرداخت یکسان دیه به همه قربانیان این هواپیماست. این موضوع جایگزین پرونده کیفری در دست پیگیری نیست.

 خطیب زاده اضافه کرد: پرونده متهمین و مسببین این فاجعه در حال پیگیری است و در روزهای آتی در این باره اطلاع‌رسانی می‌شود.  

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره رای عراق و غیبت افغانستان در جلسه روز پنج‌شنبه سازمان ملل ابراز داشت: آمریکا برای سومین بار در اقدامات خود علیه ملت ایران در سازمان ملل شکست خورد. این مسئله انزوای روزافزون مقامات کاخ سفید را نشان می‌دهد و این شکست مفتضحانه‌ای بود.

خطیب زاده اضافه کرد: ناخرسندی خود را به همسایگان اعلام کردیم. البته نخست‌وزیر عراق گفت که این مسئله را پیگیری خواهد کرد. خود همسایگان می‌دانند ماجراجویی آمریکا تا چه اندازه بر ضرر کشورهای منطقه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به تحرکات آمریکا در منطقه بیان کرد: برخی شیطنت‌های آمریکا از چشم ما پنهان نیست و تحرکات پنهان آنها در عراق و منطقه را رصد می‌کنیم. پیام‌های لازم ارسال شده است و به کشورهای منطقه نیز گفته شده در دام این شطینت‌ها نیفتند. این تحرکات را با دقت زیر نظر داریم.  

به گفته خطیب‌زاده، همانطور که وزیر امور خارجه گفت نقش عوامل و متحدین رژیم اشغالگر قدس در برخی تنش‌ها به ویژه عراق مشاهده می‌شود. ما این است که به دنبال تنش نیستیم ولی در دفاع از کیان خود تردید نمی‌کنیم و مستقیم و آشکار به هر تجاوزی پاسخ خواهیم داد.  

وی درباره اظهارات اخیر مشاور نخست‌وزیر عراق درباره سردار سلیمانی یادآور شد: باید این اظهارات را باید ببینیم ولی نخست‌وزیر سابق عراق به صراحت و آشکار گفته‌اند که سردار سلیمانی به دعوت دولت عراق و برای یک ماموریت خاص و پاسخ به یک سوال در مورد عربستان عازم عراق شدند و در فرودگاه بغداد مورد حمله تروریستی واقع شدند.  

این دیپلمات کشورمان ادامه داد: مردم و مقامات عراق نشان دادند تا چه اندازه قدردان زحمات سردار سلیمانی هستند. وقتی داعش پشت شهرهای آنها رسیده بود و کشورهای اروپایی در حال فکر بودند، ایران و سردار سلیمانی حضور یافته و داعش را شکست دادند.  

خطیب‌زاده درباره پیگیری مشترک پرونده ترور سردار سلیمانی با عراق هم گفت: یک موضوع بسیار جدی بعد حقوقی این ترور توسط عراق است. رییس‌جمهوری یک کشور دیگر به شکل علنی و به وقاحت به این ترور افتخار کرد. عراق باید این پرونده را پیگیری کند و اقداماتی نیز انجام خواهد شد.  

وی درباره اظهارات اخیر جک سالیوان مبنی بر اینکه بعد از پیوستن به برجام با ایران درخصوص مسائل موشکی مذاکره خواهیم کرد، گفت: درخصوص توان دفاعی ایران نه هیچ وقت مذاکره شده و نه مذاکره می‌شود و نه خواهد شد. توان دفاعی ایران براساس نیازهای ایران  مستقلا پیگیری می‌شود. یک بار در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ موضوع موشک آمده و فیصله یافته است.  

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه آمریکا می‌داند فعالیت هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است، اظهار داشت: به همین خاطر، مسئله موشک یک مسئله ثانویه است و برهمین اساس تحریم‌های تسلیحاتی ملغی شد. هیچ قسمتی درباره موضوعی که مذاکره شده را مجددا مذاکره نخواهیم کرد. پاسخ ما اجرای کامل و بدون شرط برجام و جبران اتفاقات گذشته است.

خطیب‌زاده همچنین در خصوص تغییر در روابط ایران و عراق اظهار کرد: سیاست ایران در منطقه، حسن همسایگی است. ما همواره تلاش کردیم در حوزه‌های همسایگی از ماجراجویی، جنگ‌طلبی و اشغالی که توسط آمریکا رخ داده، این فضا به امنیت پایدار برسد. برعکس اقدام آمریکا در توطئه‌آفرینی سعی نکردیم مناسبات ایران و آمریکا در منطقه اثر داشته باشد اما روش آمریکا، استفاده از پایگاه‌های خود در منطقه برای ضربه زدن است.  

وی با بیان اینکه آمریکا در خاک عراق پایگاه‌های متعددی دارد، خاطرنشان کرد: نیروهای نظامی آمریکا خاک عراق را اشغال کرده و در خاک این کشور علیه ایران اقدام نظامی کرده و سردار ما را به شهادت رسانده است. البته می‌دانیم مقامات عراقی از اقدامات آمریکا منزجر هستند. آمریکا هرچه زودتر و چکمه‌پوشان آن خاک عراق را ترک کنند، ‌ آرامش زودتر به عراق و منطقه بازمی‌گردد.  

سخنگوی وزارت امورخارجه افزود: به مصوبه پارلمان عراق احترام می‌گذاریم ولی متحدان و دوستان خود در منطقه را در دو راهی انتخاب نمی‌گذاریم. روابط ایران و عراقی مردمی، چند لایه، دارای عمق و افق و عرض زیادی است. هیچ کسی نمی‌تواند با اقدامات ساختگی و مهندسی این روابط را تخریب کند مگر اینکه دولت و ملت بیدار نباشند که دو ملت بیدار هستند.  

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره وضعیت منطقه و روابط ایران با همسایگانش ابراز داشت: ما همسایگان خود را انتخاب نمی‌کنیم. در منطقه جغرافیایی هستیم که باید همسایگی مسالمت‌آمیز داشته باشیم. وقتی برجام امضا شد، علیرغم سنگ‌اندازی عربستان، اولین مقاله ظریف درباره منطقه بود.  

خطیب‌زاده گفت: این واقعیت تلخ وجود دارد که برخی حکام منطقه فکر می‌کردند با آمدن ترامپ پنجره‌ای برایشان باز شده و تمام تخم مرغ‌هایشان را در سبد  وی گذاشتند.  آنها برخلاف منافع منطقه و مردمشان حرکت کردند. پاسخ ما این بود اگر سیاست‌های خود را اصلاح کنند آغوش ایران باز است.

این دیپلمات کشورمان اتفاقات یمن را بسیار تلخ عنوان کرد و گفت: محاصره یمن و یک ملت را در قطحی گذاشتن، یک فاجعه است. محاصره چند ساله قطر خوب نیست. هر کدام زودتر حل شود، برای منطقه بهتر است.  

وی اضافه کرد: آن روزی که عربستان به این نتیجه برسد که در یک مسیر با ما و منطقه صحبت کند، به آغوش منطقه بازگشته و دست از خرید امنیت بردارد، روزهای بهتری برای منطقه رقم می‌خورد. عربستان کشور مهمی در منطقه است. اگر حکام آل سعود از مسیر غلط خود بازگردند امکان احیای روابط خوب گذشته وجود دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره طرح جدید مجلس درخصوص مذاکرات جدید بیان کرد: باید این طرح را با جزییاتش دید. چیزی که مشخص است، ما مکلف به اجرای قانون هستیم. اما درباره برجام با کسی مذاکره نداریم. مذاکره برجام انجام، تمام و امضا شده است. ما خواستار اجرای موثر برجام توسط آمریکا هستیم و باید باشیم.  

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درباره درباره اظهارات اخیر علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی درباره نامه به آژانس گفت: آیین‌نامه اجرایی قانون (اقدام راهبردی مجلس برای مقابله با تحریمها)  همین هفته ابلاغ شده و سازمان انرژی اتمی نیز مکلف به اجرا است. در این باره نامه‌ای هم به آژانس داده شده است.

 رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه یادآور شد: وظیفه ما گزارش دهی به آژانس بوده که انجام شده است.