به گزارش اکونا پرس،

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به نمایندگی از کشورهای عضو این اتحادیه یک روز پس از آنکه دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا خروج این کشور از توافق هسته‌ای را اعلام کرد، با انتشار بیانیه‌ای بر ادامه پایبندی اتحادیه اروپا به این توافق تاکید کرد.

بنابر گزارش پایگاه اینترنتی اتحادیه اروپا، در این بیانیه آمده است: اتحادیه اروپا عمیقا از تصمیم رییس‌جمهور ترامپ برای خروج از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) متاسف است. برجام به طور یکپارچه در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل مورد تایید قرار گرفت و یک عنصر کلیدی در معماری منع اشاعه هسته‌ای جهانی بوده و برای امنیت منطقه ضروری است.

در ادامه بیانیه اتحادیه اروپا آمده است: تا زمانی که ایران به اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای‌اش ادامه دهد، همان‌گونه که تاکنون انجام داده و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در ۱۰ گزارش خود آن را مورد تایید قرار داده است، اتحادیه اروپا هم به اجرای موثر و کامل توافق هسته‌ای متعهد باقی خواهد ماند.

اتحادیه اروپا همچنین خاطرنشان کرده است: رفع تحریم‌های مرتبط هسته‌ای بخش ضروری از این توافق است. اتحادیه اروپا بارها متذکر شده که رفع این تحریم‌ها تاثیری مثبت بر روابط تجاری و اقتصادی با ایران داشته است. اتحادیه اروپا بر تعهد خود برای تضمین اینکه این روند ادامه خواهد یافت، تاکید می‌کند.

اتحادیه اروپا در ادامه آورده است: برجام حاصل ۱۲ سال دیپلماسی است که کارساز بوده و به هدف اصلی‌اش دست یافته است. اتحادیه اروپا مصمم به همکاری با جامعه بین‌الملل برای حفظ این توافق است.

فدریگا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دقایقی پس از اعلام تصمیم دونالد ترامپ نیز در یک بیانیه مطبوعاتی از این اقدام آمریکا ابراز تاسف و بر پایبندی این اتحادیه به اجرای برجام تاکید کرد.

همچنین آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل از تصمیم رییس‌جمهور آمریکا به شدت ابراز تاسف کرد و خواستار ادامه حمایت کشورهای عضو سازمان ملل از اجرای برجام شد.