به گزارش اکونا پرس،
آیین بهره‌برداری از دستاورد‌های جدید فناوری اطلاعات و طرح‌های عمرانی قوه قضاییه با حضور آیت الله رئیسی، رئیس قوه قضاییه در حال برگزاری است.

آیت الله رئیسی در جریان این مراسم با تبریک ایام با برکت میلاد امام رضا(ع) از تمام دست اندرکاران جهش و تحول فناورانه در دستگاه قضایی تقدیر کرد و بیان داشت: تحول به معنای آن است که وضعیت موجود شناسایی شده و نسبت به ترسیم وضعیت مطلوب اقدام صورت گیرد و فاصله بین این دو وضعیت را تا حد ممکن کم کنیم و این امر را به منظور سهولت دسترسی مردم به عدالت انجام دهیم .

کاهش چهار میلیونی مراجعه به دادگستری‌ها بواسطه اقدامات فناورانه در دستگاه قضایی

رئیس دستگاه قضا مهم ترین اثر تحول فناورانه در قوه قضاییه را تسهیل و تسریع دسترسی مردم به عدالت دانست و گفت: در نتیجه افتتاح و عملیاتی شدن پروژه های فناورانه در دستگاه قضایی به میزان چهار میلیون مراجعه به دادگستری‌ها کاسته شده است و این امر علاوه بر تسهیل و تسریع دسترسی مردم به عدالت سبب حفظ کرامت آن ها نیز می گردد و این امر از محوری ترین اهداف حرکت به سمت قوه قضاییه هوشمند است .

۷۰ درصد سند تحول در راستای گسترش فناوری است

آیت الله رئیسی با بیان این که افزایش سرعت، دقت و شفافیت از ویژگی های کار فناورانه است گفت: ۷۰ درصد سند تحول در راستای گسترش فناوری است؛ در واقع سند تحول سندی فناورانه پایه است که به موجب آن دسترسی به عدالت برای همگان تسهیل می شود .

رئیس دستگاه قضا افزایش تعامل الکترونیکی میان قوه قضاییه و سایر دستگاه ها به ویژه نیروی انتظامی را از نتایج و اهداف حرکت به سمت قوه قضاییه هوشمند دانست.

اجرای سریع احکام با افزایش تعامل الکترونیک میان قوه قضاییه و سایر دستگاه‌ها

آیت‌الله رئیسی خاطرنشان کرد: این موضوع تعامل الکترونیک میان دستگاه قضا و سایر دستگاه‌ها حتما در جهت اجرای سریع احکام می‌تواند کمک کند و دسترسی قضات را به وضعیت افراد می‌تواند تسهیل کند و این هم در جهت رضایت مردم است. پیشگیری از وقوع جرم که از اهداف مهم این دوره است و از مواردی است که در قانون اساسی نسبت به وظایف قوه قضاییه تاکید شده است، در پرتوی گسترش کار فناوری می‌تواند موثر باشد.

سرعت در دادرسی‌ها با برخط شدن فرآیند

رئیس قوه قضاییه اظهار کرد: استفاده از هوش قضایی برای دادرسی‌های سریع بسیار توانسته است موثر باشد. الان این دادگاه‌های بر خط که در سراسر کشور فعال شده، آثار بسیار خوبی داشته، مردم راحت شدند و دسترسی آن‌ها راحت شده و این دادرسی‌های بر خط و فعالی که در سراسر کشور و دادرسی‌های الکترونیک که صورت می‌گیرد، این هم در جهت تسهیل کار بسیار می‌تواند موثر باشد.

رئیس دستگاه قضایی اذعان کرد: از طرف دیگر؛ این شفاف سازی‌ها حتما می‌تواند از وقوع فساد و روابط ناسالم پیشگیری کند. ما فکر می‌کنیم شفافیت هر چقدر بیشتر شود، روابط ناسالم را کاهش می‌دهد و زمینه‌های بروز فساد را از بین می‌برد. این در قوه قضاییه بسیار توانسته است موثر باشد و انشالله آثار و برکات آن در آتی هم برای قوه قضاییه و هم برای دولت باشد.

حذف دو میلیونی مراجعات برای گرفتن استعلامات با تحول فناورانه در دستگاه قضایی

آیت الله رئیسی در ادامه با اشاره به حذف دو میلیون از مراجعات به دستگاه‌های مختلف برای گرفتن استعلامات عنوان کرد: این موضوع از برکات کاری است که انجام شده و جای تقدیر از همکاران عزیز دارد. لازم است که مردم نسبت به دستگاه‌ها نظر دهند و نسبت به رفتار قاضی و کارمند اظهار نظر کنند.

رضایت ۷۰ درصد مردم از سرعت گرفتن فرآیندهای قضایی

رئیس قوه قضاییه گفت: سه میلیون از جامعه آماری که عزیزان اعلام کردند نظر دادند و قریب به ۷۰ درصد اعلام رضایت کردند. این از کار‌های بسیار ارزشمندی است. اینکه ما بخواهیم نظر دهیم که چکار کردیم به نظر من اهمیت آن زیاد نیست و اهمیت آن است که خود مردم و کسانی که به دادگستری‌ها مراجعه می‌کنند بگویند که قاضی، کارمند و نیرویی که با آن‌ها ارتباط برقرار کرد آیا واقعا کار را درست انجام داد یا کار را با بروکراسی اداری و پیچیدگی‌هایی که موجب نارضایتی‌هایی شد دنبال کرد.