به گزارش اکونا پرس،

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت خاطرنشان کرد: یکی از اهداف بسیار مهم دولت تدبیر و امید احقاق حقوق ملت در زمینه مسائل فناوری های مدرن، نجات اقتصاد، تجارت و تولید کشور بود، گفت: این هدف اصلی و مهم ما در دولت یازدهم بود و به نحوی در دولت دوازدهم هم تکرار شد.

دکتر روحانی با بیان اینکه با تلاش های انجام شده و مقاومت و ایستادگی ملت، توانستیم قطعنامه های سازمان ملل علیه ایران را که ذیل فصل 7 منشور سازمان ملل تصویب شده بود، لغو کنیم، افزود: در تاریخ سازمان ملل چنین اقدامی بی نظیر یا کم نظیر است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه کسی تصور نمی کرد پرونده مطالعات ادعای موسوم به "پی ام دی" حل شود و یا اینکه فعالیت های غنی سازی ایران به صورت قانونی پذیرفته شود، گفت: کاری که دولت یازدهم در این زمینه انجام داد اقدامی ارزشمند در تاریخ کشور در زمینه فعالیت های سیاسی و روابط بین المللی است.

رئیس جمهور افزود: دولت با رأی مردم و وعده‌ای که به مردم داده بود در ظرف 100 روز قدم‌های مهمی را برای شکستن تحریم برداشت و در فروردین 94 به توافق کلی با 6 کشور رسیدیم و در 23 تیر 94 با 1+5 به توافقی تحت عنوان برجام دست یافتیم و در دی ماه 94 نیز برجام اجرایی و تحریم‌ها برداشته شد همه دستورالعمل‌های لازم نیز از طرف اتحادیه اروپا و آمریکا اعلام و ابلاغ گردید.

دکتر روحانی اظهار داشت: نتیجه این توافق این است که از طریق گفتگو و تعامل سازنده می‌توان مسایل پیچیده و مهمی که بین کشورمان و کشورهای بزرگ و حتی سازمان‌های بین‌الملل وجود دارد را حل و فصل کرد.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: در نتیجه مذاکرات هسته ای و در عمل همه دیدند که توانستیم فروش نفت و میعانات را از حدود یک میلیون بشکه به 2 میلیون و 700 هزار بشکه برسانیم و با درآمد حاصل از آن سرمایه‌گذاری‌ در کشور در بخش‌های آب، برق، پتروشیمی و فولاد شروع شد و بخش بزرگی از موفقیت ما در جنگ اقتصادی ریشه در سرمایه‌گذاری‌های سال‌های 94 الی 96 دارد.

دکتر روحانی گفت: اینکه می‌گفتیم هم سانتریفیوژها می تواند بچرخد و هم زندگی مردم، در عمل محقق شد و طی سال 95 و 96 و ابتدای سال 97 تورم یک رقمی داشتیم که در تاریخ کشور سابقه نداشته است. همچنین در سال 95 شاهد رشد اقتصادی 2 رقمی بودیم و در دنیا رتبه اول را داشتیم. این اقدامات بزرگ در سایه مذاکره و تعامل سازنده حاصل شد و هر کسی حرف دیگری بزند، دروغ می‌گوید.

رئیس جمهور با بیان اینکه صهیونیست‌ها، ارتجاع منطقه و تندروهای آمریکا و ضدانقلاب از ابتدا با برجام مخالف بودند، اظهار داشت: وقتی یک فرد مجنون سیاسی در آمریکا روی کار آمد او را تحت فشار قرار دادند و به وی گفتند اگر از برجام خارج شوی دیگر برجام باقی نخواهد ماند و کافی است فقط 24 ساعت تحمل سیاسی داشته باشی، اما این محاسبه نیز اشتباه از آب در آمد و ترامپ هر روز بیشتر تحت فشار قرار داشت.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: از طرفی در داخل و خارج کشور تبلیغ می‌کردند که صنعت هسته‌ای فروخته شد در حالی که این صنعت با قدرت باقی ماند و سازمان انرژی اتمی در ماه‌های اخیر نشان داد که با چه توانمندی‌ای می‌تواند در مدت زمان کوتاهی غنی‌سازی 20 درصد و  60 درصد انجام دهد. حتی اگر روزی نیاز داشته باشیم و برای رآکتوری نیاز به 90 درصدی هم باشد می‌توانیم آن را انجام دهیم و در مسیر فعالیت صلح آمیز، هر کاری می‌توانیم انجام دهیم.

رئیس جمهور ایستادگی و مقاومت مردم را پشتوانه اصلی مذاکره دانست و گفت: مذاکره بدون ایستادگی مردم، هدایت‌های مقام معظم رهبری و با وجود اختلاف و تنش پیش نمی‌رود پس ما آنچه نیاز بود در سایه مذاکره به دست بیاوریم را به دست آوردیم.

دکتر روحانی با اشاره به مشکلات ناشی از جنگ اقتصادی برای اقتصاد کشور و معیشت مردم ، گفت: به طور متوسط در سال بایستی 60 میلیارد دلار درآمد نفتی داشته باشیم که در این مدت این درآمد  بسیار کاهش یافت و دولت بدون تکیه به درآمد نفت کشور را اداره کرد و امروز همه مشکلاتی که وجود دارد بخاطر وضعیت واردات است.و اگر واردات به موقع انجام شود، زندگی مردم نیز روال عادی خواهد داشت.

رئیس جمهور با بیان اینکه سالانه 40، 50 میلیارد دلار جنس وارد می‌کنیم و همین‌قدر هم باید درآمد داشته باشیم، گفت: اگر بخواهیم به نقطه مطلوب برسیم بایستی در کشور سرمایه‌گذاری انجام شود در غیر این صورت کارها به درستی پیش نمی‌رود.

دکتر روحانی با اشاره به روی کار آمدن رئیس جمهور جدید در آمریکا، گفت: این فرد در دوره تبلیغات انتخاباتی اعلام کرد که در صورت پیروزی به برجام برمی‌گردد و در این راستا در اولین اقدام نسبت به برجام نامه‌ای که ترامپ برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل داده بود را پس گرفت و همزمان اعلام کرد که قصد دارد به برجام بازگردد.

رئیس جمهور با ذکر این نکته که ای کاش همه به اصول 60 و 113 قانون اساسی احترام می‌گذاشتیم، گفت: چنانچه اصل 60 قانون اساسی حاکم بود و لطمه نمی‌خورد که در اوایل آذرماه لطمه خورد، در اسفند تحریم برداشته می‌شد و امروز شرایط دیگری در کشور حاکم بود.

دکتر روحانی با بیان اینکه امروز یک سفره آماده‌ای فراهم شده است، گفت: قاعدتاً فرصت دولت دوازدهم را از دستش گرفتند و امیدواریم دولت سیزدهم بتواند این کار را تکمیل کند ولی به هر حال متأسفیم که 5، 6 ماه فرصت از دست رفت.

رئیس جمهور افزود: دولت یازدهم و دوازدهم اقدامات متنوعی در عرصه تعامل سازنده انجام داده است که از آن جمله می‌توان به روند آستانه، توافق در دریای خزر، روند مذاکرات 3 جانبه طرح صلح هرمز و ده‌ها مورد دیگر اشاره کرد و اینکه فقط از برجام در زمینه تعامل سازنده سخن گفته می‌شود به این خاطر است که برجام یک مصداق مهم در تعامل سازنده است.

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مطالب مطرح شده درخصوص کرونا و وضعیت امکانات بهداشتی و درمانی در سیستان و بلوچستان، اظهار داشت: اینکه با سیاه‌نمایی گفته می‌شود  مردم سیستان و بلوچستان تخت و بیمارستان ندارند، دروغ است و بر اساس آخرین گزارش‌ها در استان سیستان و بلوچستان در حال حاضر 5272 تخت وجود دارد و 540 تخت بیمارستانی فقط در یک سال اخیر در این استان اضافه شده است. لذا نباید حرفی نادرست و ناروا مطرح شود.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: در بخش برق هم که مردم در روزهای اخیر دچار مشکل شدند عمدتاً به دلیل خشکسالی‌های بی‌نظیر و کم‌سابقه در 50 سال اخیر بوده است. بارندگی نسبت به پارسال 52 درصد کمتر شده است، خشکسالی و گرمای شدید و از طرف دیگر افزایش مصرف بخش صنعت در این مشکل تأثیرگذار بوده است.

دکتر روحانی با بیان اینکه در دولت یازدهم و دوازدهم 20 هزار مگاوات به ظرفیت برق کشور اضافه شده است،گفت:به طور متوسط سالانه 2500 مگاوات تولید داشتیم که از دولت‌های قبل بیشتر است. ضمن اینکه 16 هزار و 309 مگاوات ظرفیت نیروگاهی نیز در دست تکمیل است که طی ماه‌ها و سال آینده به افتتاح خواهد رسید و برای افزایش 19 هزار و 925 مگاوات برق نیز اقدامات قانونی و مجوزهای لازم تهیه شده است.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به سالروز بهزیستی و تأمین اجتماعی، اظهار داشت: در زمینه بهزیستی و تأمین اجتماعی نیز اقدامات بزرگی در این دولت انجام شده است. بازنشستگان 2 دهه در انتظار همسان ‌سازی بودند که این دولت در سخت‌ترین شرایط و در جنگ اقتصادی کرونا این کار را در سال 99 انجام داد.

دکتر روحانی افزود: این دولت بود که همه را تحت پوشش بیمه درمانی و سلامت قرار داد و 2 میلیون و 300 هزار نفر از روستائیان و عشایر تحت پوشش بیمه قرار گرفتند.