به گزارش اکونا پرس،

آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی روز سه شنبه در آیین گشایش سی و پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، با قدردانی از تلاش‌ها و اقدامات انجام شده برای تحقق وحدت اسلامی و تقریب مذاهب گفت: اقدامات عملی شهید گرانقدر سپهبد قاسم سلیمانی و اقدامات علمی مرحوم آیت‌الله محمدعلی تسخیری برای رفع شبهات و انحرافات در جهان اسلام و ایجاد وحدت و انسجام در امت اسلامی ماندگار و ستودنی است.

آیت‌الله رئیسی گفت: بیداری اسلامی که به برکت مجاهدت‌ها و خون شهیدان ایجاد شده، نباید به سردی گراید و همه باید برای حفظ و تقویت آن تلاش کنیم.

رئیس جمهور افزود: امروز در همه کشورهای منطقه از جمله عراق، سوریه، افغانستان، لبنان و یمن  شاهد تفرقه‌افکنی و توطئه دشمنان اسلام هستیم و همه ما باید بکوشیم امت اسلامی در برابر این توطئه‌ها مصون بماند.

آیت‌الله رئیسی با تاکید بر اینکه امت اسلامی تنها قدرت مهمی است که نظام سلطه در برابر خود می‌بیند، گفت: نظام سلطه با شبهه‌افکنی و اختلاف انداختن بین امت اسلامی با استفاده از قدرت رسانه‌ای خود تلاش می‌کند مولفه‌های قدرت امت اسلامی را سست کند اما نیروی انسانی کارآمد و دانشمندان و علما بزرگترین انرژی، قدرت و فرصت امت اسلامی هستند که باید در برابر توطئه‌های دشمنان وحدت و انسجام امت اسلامی بایستند.

رئیس جمهور با تاکید بر اهمیت نگرش به هدف مشترک در امت اسلامی است، گفت: از عناصر مهم تحقق امت اسلامی، اعتقاد به دین و ارزش‌های دینی مشترک و حرکت و پویایی از دیگر عناصر مهم تحقق امت است، و امت هیچ زمانی نباید در جا بزند یا دچار ایستایی شود.

آیت‌الله رئیسی با تاکید بر اینکه همه زوایای زندگی امت از جمله مناسبات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی امت، باید جلوه خدایی داشته باشد، گفت: علاوه بر این‌ها امت اسلامی نیاز ضروری به مقتدا دارد و مقتدای ما رسول خدا و پیشوایانی هستند که در سلوک و رفتار و گفتارشان، ائتلاف و اتحاد را به امت اسلامی آموختند.

دکتر رئیسی با بیان اینکه مقصد واحد امت اسلامی باید آزادی از نظام سلطه باشد، گفت: امت اسلامی باید متوجه باشد که نظام سلطه به دنبال آن است که نگذارد امت اسلامی شکل بگیرد و پویایی داشته باشد.

رئیس جمهور افزود: بعد از فروپاشی شوروی و تک قطبی شدن جهان، نظام سلطه فقط یک قدرت را در برابر خود می‌دید و آن هم قدرت بزرگ اسلام بود. لذا به روش‌های مختلف تلاش کرد این قدرت را از کارآیی بیندازد که از جمله آنها، تشکیل گروه‌های تکفیری در بین مسلمانان، پشتیبانی مالی و مسلح کردن آنان برای کشتار و غارت در امت اسلامی بود.

آیت‌الله رئیسی گفت: شبهه‌افکنی در میان امت اسلامی با استفاده از جریان رسانه‌ای و امپراتوری خبری و اختلاف انداختن بین امت اسلامی با گماردن دولت‌های سست‌عنصر و کسانی که به دنبال عادی کردن روابط خود با رژیم‌های تبهکار همچون رژیم صهیونیستی هستند، از دیگر اقدامات نظام سلطه در برابر امت اسلامی است.

رئیس جمهور افزود: اهانت به مقدسات، جدا کردن کشورهای اسلامی از هم و بهره‌کشی از دانشمندان در امت اسلامی نیز از جمله اقداماتی است که نظام سلطه برای تضعیف و جلوگیری از تشکیل و تقویت امت اسلامی انجام می‌دهد. نظام سلطه همانگونه که در گذشته به دنبال استثمار ملت‌ها از طریق غارت نفت، گاز و ثروت‌های آنان بود، امروز به دنبال انرژی‌های جدید در کشورهای اسلامی است که مهم‌ترین آنها، انرژی نیروی انسانی کارآمد و به ویژه دانشمندان کشورهای اسلامی هستند.

دکتر رئیسی گفت: همه این اقدامات حلقه‌های یک زنجیره هستند تا با سست کردن مولفه‌های قدرت مسلمانان، فلسطین، مسئله اصلی جهان اسلام به حاشیه رانده شود.

رئیس جمهور با برشمردن فرصت‌ها و ضرورت‌های امروز امت اسلامی گفت: امروز در جهان اسلام، جمعیت عظیم نزدیک به ۲ میلیارد نفری به‌ویژه جمعیت جوان مسلمانان و معتقدان به دین و ارزش‌های الهی یک فرصت ارزشمند محسوب می‌شود. آقای رئیسی فرصت دوم را وضع امروز مغرب زمین دانست و گفت: امروز ادعاهای غرب در طول سال‌ها و شاید قرن‌های اخیر با افول و شکست مواجه شده است.

آیت‌الله رئیسی تاکید کرد: امروز به برکت خون شهدا، بیدارگری علما و دانشمندان و رهنمودهای بزرگان بیداری اسلامی در منطقه ایجاد شده است و چنین نشست‌های بابرکتی نقش مهمی در ارج‌گذاری و تداوم بیداری اسلامی دارد.

رئیس جمهور یکی از ضرورت‌های این نشست را ایجاد فهم درست از توطئه‌ها و انحرافات دانست و گفت: زمانی که فعالیت داعش با پرچم لااله الاالله و محمدرسول‌الله آغاز شد، برخی درک و شناخت درستی از داعش نداشتند.

دکتر رئیسی افزود: در همان زمان رهبری حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی اعلام کردند که جنس کار داعشی‌ها جنس کار صهیونیست‌هاست و تاکید کردند صرف‌نظر از اینکه این‌ها وابسته به کجا هستند و از کجا نشأت گرفتند، این کارها، کارِ یک مسلمان نیست که این‌گونه خون بریزد و جنایت کند. مدتی بعد هم معلوم شد این‌ها ریشه آمریکایی و صهیونیستی دارند و بعدها هم وزیر خارجه آمریکا رسما اعلام کرد داعش را ما تشکیل دادیم.

رئیس جمهور گفت: امروز در لبنان و افغانستان شاهد توطئه هستیم و دیروز در عراق و سوریه شاهد بودیم و علمای اسلامی باید انحرافات را رصد و به موقع هشدار دهند تا امت اسلامی در مقابل این انحرافات و توطئه‌ها مصون بماند.

آقای رئیسی با بیان اینکه گسترش همکاری‌های علمی، فرهنگی و رسانه‌ای در جهان اسلام و امت اسلامی بسیار ضرورت دارد، تاکید کرد: نکته سوم این است که تقویت اندیشه تقریبی باید به عنوان یک محور مورد توجه همگان باشد.

رئیس جمهور در ادامه گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان مهد آزادگان و مستضعفان، همواره این آمادگی را دارد که به عنوان ملجا و پناه، برای رفع تنازع‌ها و اختلافات در امت اسلام اقدام کند و دست دوستی همه کشورهای اسلامی و همه کسانی را که دغدغه دین، مردم و امت اسلامی دارند، می‌فشاریم.

دکتر رئیسی خطاب به دانشمندان، علما، دلسوزان و دغدغه‌مندان جهان اسلام گفت: ما به دنبال ایجاد ثبات در کشورهای اسلامی هستیم و دشمن به دنبال ایجاد تفرقه و بی‌ثباتی است. و معتقدیم در جهان اسلام هر کس دانسته یا نادانسته، خواسته یا ناخواسته کلمه‌ای، سخنی یا اقدامی در جهت وحدت‌شکنی انجام دهد، در جهت راهبرد دشمن حرکت کرده است.

رئیس جمهور تاکید کرد: همگان باید خود را موظف بدانیم که وحدت را به عنوان یک عطیه الهی و عنایت حضرت حق پاس بداریم و بر اتحاد امت اسلامی تاکید کنیم.