به گزارش اکونا پرس،

نشست مطبوعاتی هفتگى سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه امروز دوشنبه با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی به صورت حضوری و با رعایت فاصله گذاری اجتماعى، در ساختمان شماره ٨ شرقی وزارت امور خارجه آغاز شد.

خطیب زاده در ابتدای این نشست در خصوص اظهارات سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا گفت : آمریکا باید بداند که دیگر عضو برجام نیست و نمی‌تواند مانند اعضای دیگر برجام اظهاراتی را منتقل کند و یا درخواست‌هایی را داشته باشد؛ باید اول برادری خود را ثابت کند.

وی در ادامه گفت: مهم عمل است و عملی که از دولت فعلی آمریکا دیدیم متاسفانه خلاف جهت عملی بود که اعلام شد. راههای بازگشت آمریکا به برجام روشن است، باید بپذیرد که به عنوان مقصر وضعیت فعلی، از این مسیری که رفته بازگردد، بازگشت از این مسیر غلط هم این است که باید تحریم های غیرقانونی را برگرداند.

خطیب زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بعد از انتخابات کشور عراق آشوب به پا شد و عاقبت وزارت خارجه ایران و عراق چیست گفت: دیروز شفاف اعلام کردیم، آنچه که مهم است حفظ آرامش و حفظ ثبات در عراق است. همه گروه‌ها باید کمک کنند که ما شاهد ثبات در عراق باشیم و بد خواهانی وجود دارند که مایل هستند انتقال قدرت در عراق به صورت مسالمت آمیز نباشد. ایران همواره از همه توان خود برای کمک به عراق استفاده کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در جواب به سوالی مبنی بر اینکه آیا مذاکرات ۴ + 1منتفی است گفت: اصل حاکم بر توافقات این است که تا وقتی که همه چیز توافق نشده، هیچی توافق نشده است، الان این موضوع هم با جدیت بیشتری پیگیری می‌شود. چیزی که در وین گفته شده پیش نویس های گفتگوها بوده و چون همه چیز توافق شده است، باید عضوی که از برجام خارج شده و ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ است به تعهدات خود عمل کند.

خبر تکمیل می شود...