به گزارش اکونا پرس،

سعید خطیب زاده، در مورد شرایط بازگشت آمریکا به برجام افزود: برداشتن موثر، یکجا و قابل راستی آزمایی تحریم‌ها شرط بازگشت آمریکا به برجام است و این تمامی هدف ما از گفت‌وگوها در وین است.

وی ادامه داد: اگر آمریکا با همین رویکرد وارد گفتگوها در وین شود و آمادگی برداشتن تحریم‌ها به صورت یکجا و قابل راستی آزمایی را داشته باشد، قطعا توافق در کوتاه‌ترین زمان قابل دسترسی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: البته ما تضمین‌هایی می‌خواهیم که آمریکا مجددا حقوق بین الملل را به سخره نخواهد گرفت.

خطیب زاده تاکید کرد: ایالات متحده به شمول دولت فعلی آمریکا نشان داده که نمی‌تواند پای تضمین‌های خود بایستد و امضای رئیس جمهور آمریکا، آنچنان که ادعا می‌کنند قابل اتکا و ارزش نیست لذا طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران و تیم مذاکره کننده بر اخذ تضمین‌های لازم تاکید داشته باشد.

وی افزود: این‌ها البته مواردی است که در اتاق مذاکرات به صورت جزئی و عملیاتی مورد بحث قرار می‌گیرد.

خطیب زاده در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا وسیما در پاسخ به سوال دیگری در خصوص مواضع ایران در مذاکرات پیش‌رو نسبت به بی عملی و خلف وعده اروپا، در عمل به برجام گفت: ما مدام بی عملی اروپا را در کنار نقض مداوم و خروج آمریکا از قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام، مطرح کرده ایم، آمریکا نه تنها موفق شد تحریم‌های یکجانبه را علیه ایران اعمال کند بلکه بیشتر از آن نشان داد که اروپا تا چه حد اسیر بی عملی و ناتوان از آنچه هست که به عنوان تعهد قطعی خود پذیرفته بود.

این دیپلمات ارشد کشورمان افزود: یکی از مواردی که در مذاکرات وین مطرح است این است که اعضای برجام باید به تعهدات خود ذیل برجام بازگردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: ایران از این بی عملی و نقض، متحمل خسارت‌های فراوانی شده است که باید مورد توجه قرار گیرد.