به گزارش اکونا پرس،

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت:  ایران به دنبال راستی آزمایی عملی اجرای تعهدات آمریکا ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ است. یکی از خطوط اصلی ما در ادامه گفت‌وگو‌ها و مذاکرات خواهد بود و درباره راهبرد طرف مقابل صحبت نمی‌کنم.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه امروز دوشنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ گفت.

به گفته خطیب زاده ایران  با عزم و اراده جدی وارد وین شده و طرف‌های مقابل باید این پنجره فرصت را مغتنم بشمرند، چون تا ابد باز نخواهد ماند.

مذاکرات وین امروز ساعت ۱۴ به وقت محلی آغاز می‌شود و به گفته سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان اگر آمریکا برای حل و فصل  بن بست‌ها به وین نیاید شرایط سخت خواهد شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اظهارات رابرت مالی درباره مذاکره مستقیم ایران و آمریکا در وین گفت: اگر آمریکا برای رفع تحریم‌ها و رفع واقعی تحریم‌ها بیاید می‌تواند بلیت بازگشت به اتاق برجام را دریافت کند وگرنه همچنان در میز برجام باقی خواهد ماند. آن‌هایی که امروز این حرف‌ها را می‌زنند بخشی از کمپین فشار حداکثری ترامپ هستند. وقت ما و انرژی ۱+۴ را گرفتند که استدلال کنند بخشی از تحریم‌های دوران ترامپ را حفظ کنند. توصیه من این است که با اراده واقعی بیایند.

 

سخنگوی وزارت خارجه ضمن تأکید بر عزم جمهوری اسلامی برای حمایت و حفاظت از حقوق حقه مردم فلسطین، عادی سازی روابط برخی کشور‌های اسلامی و عربی با این رژیم را محکوم کرده و گفت:‌معتقدیم آرمان فلسطین آرمانی نیست که مشمول مرور زمان شود.

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره تحرکات رژیم صهیونیستی و یادداشت مشترک وزرای خارجه انگلیس و رژیم صهیونیستی اخیر بیان کرد: این‌که وزیر خارجه انگلیس در شب گفتگو‌های وین با طرفی که از روز اول تمامی تلاشش را کرده که برجام امضا نشود و از بین برود و بخشی از اقدامات سرکشانه دولت قبلی آمریکا در خروج از برجام بوده و امروز هم به عنوان مخالف اصلی گفتگو‌ها در وین و احیای برجام است، وقتی این آرایش را می‌بینید در برخی کشور‌های اروپایی با اراده لازم برای رفع تحریم‌ها به وین نمی‌آیند و به دنبال زمینه‌هایی هستند که این مذاکرات تطویل یابد و اجرای برجام به صورت موثر اتفاق نیفتد.

وی درباره سفر کاظمی قمی به افغانستان نیز گفت:‌این سفر در راستای گفتگو‌های ما با همه طرف‌های افغانستانی به شمول هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان وطالبان بوده است. شرایط امروز افغانستان را خطیر می‌دانیم از حیث اینکه زمستان آغاز شده و مردم افغانستان در فشار‌های اقتصادی شدید هستند. ایران نمی‌تواند نسبت به وضعیت مردم افغانستان بی تفاوت باشد. تلاش کردیم گذرگاه‌ها را باز نگهداشته و مراودات صورت بگیرد.

این دیپلمات ارشد ایرانی ادامه داد: در کنار مردم افغانستان همچنان خواهیم بود. در سفر کاظمی قمی گفته شد هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان مسئولیت خطیری در حفظ امنیت مرز‌های افغانستان را دارند. گروه‌های تروریستی در حال سر و سامان دادن اقدامات تروریستی هستند و داعش تهدید علیه امنیت افغانستان و منطقه است. به همکاری خود ادامه می‌دهیم که برای آینده افغانستان روز‌های بهتری داشته باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با گرامی داشت روز جهانی همبستگی با مردم فلسطین گفت: فلسطین برای ما یک آرمان بدون خدشه است.

خطیب زاده  با محکومیت اقدام برخی از کشورهای عربی در عادی سازی روابط‌شان با رژیم صهیونسیتی گفت: آرمان فلسطین، آرمانی نیست که فراموش شود.

خبر تکمیل می شود...