به گزارش اکونا پرس،

«سعید خطیب زاده»، سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه نشست خبری هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سوالی خبرنگار خبرگزاری صداوسیما درباره جزییات توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران و تاثیر آن بر مذاکرات وین گفت: سفر آقای گروسی در چارچوب توافقات در حوزه فنی بین ایران و آژانس انجام شده بود. در این سفر که مقدمه آن گفتگو‌هایی در وین صورت گرفته بود همکاری‌های جامع فنی بین ایران و آژانس توافق شد که یک توافق چند مرحله‌ای خواهیم داشت.

وی ادامه داد: سؤالاتی از سوی آژانس درباره برخی اماکن در ایران مطرح شده بود که ایران پاسخ داد توافقی صورت گرفت که طی یکی دو ماه آینده همه سؤالات با همکاری فنی بین ایران و آژانس پاسخ داده خواهد شد. رابطه مستقیمی بین بسته شدن این سؤالات و توافق در وین است. این توافق باید به صورت همزمان و جزیی از آن توافق (در وین) حاصل شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات وزیر خارجه روسیه مبنی بر این که تحریم‌های غرب علیه روسیه نباید بر مراودات روسیه و ایران تاثیر بگذارد نیز گفت: اظهارات لاوروف را در رسانه‌ها دیدیم و منتظر هستیم از مجاری دیپلماتیک جزییات آن را بشنویم. گفتگو‌ها در وین در مسیر خودش در حال پیگیری است. همکاری‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران نباید محدود و تحت تاثیر هیچ تحریمی قرار بگیرد از جمله همکاری‌های صلح آمیز ایران با روسیه و چین. در همین بستر این اظهارات را می‌فهیم.

​ خطیب زاده با بیان این که رویکرد روسیه برای رسیدن به توافق دسته جمعی در وین سازنده بوده است، ادامه داد: مردم ایران می‌دانند مذاکره کنندگان در وین و دولت ایران در راستای حداکثرسازی منافع ملت قدم برداشته و در همین راستا کارش را جلو خواهد برد. توافقی که در وین انجام می‌شود توافقی است که مسیر بازگشت آمریکا را در ازای پایبندی کامل تعیین می‌کند و این مسیر یک شبه برای آمریکا نخواهد بود و بستر زمانی برای آن تعریف شده است. آنچه در تهران بین ایران و آژانس تعریف شده این است که همکاری جامع فنی صورت بگیرد. آنچه بین ایران و آژانس توافق شده حداکثر زمانی دارد و اگر آژانس آماده باشد زودتر حل و فصل کند مانعی نخواهد داشت.

سخنگوی وزارت خارجه درباره مذاکرات افزود: ما در وین مذاکرات سختی داریم. در روز‌های مختلف برخورد‌های مختلفی را از سوی کنشگران مختلف دیدیم. از مواضع کشور‌ها چه کشور‌هایی که قبلا برخی مواضعی را اعلام کردند و الان مواضع دیگری را مطرح می‌کنند و اینکه این روز‌ها می‌شنویم شگفت زده نمی‌شویم. مسیر وین کاملا روشن است. دستورکار آن رفع تحریم‌های غیرمرتبط با برجام است.

این دیپلمات ارشد کشورمان گفت: در چند ماه گذشته حداکثر تلاش را کرده‌ایم این پرونده از پرونده‌های دیگر بین‌ا‌لمللی با فاصله معناداری حرکت کند. ما با برخی اعضای ۱+۴ پرونده‌های جدی داشتیم. هر اظهارنظر یا هر موضع مذاکراتی باید در وین باید بیاید و به معنای مذاکراتی در وین تبدیل شود.

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سؤال دیگری درباره مذاکرات وین گفت: نکات اختلافی باقیمانده از تعداد انگشتان یک دست هم کمتر است. ما هیچ زمانی را به عنوان ضرب الأجل نمی‌پذیریم.