یکی از بحث برانگیزترین و جنجالی‌ترین تصمیات دولت سیزدهم برای سال ۱۴۰۱ که در سند بودجه هم مورد توجه قرار گرفته، حذف ارز ترجیحی یا ارز حمایتی ۴۲۰۰ تومانی برای کالاها و اقلام ضروری سبد مصرفی خانوارها (از جمله دارو و مواد غذایی) است. کارشناسان در این خصوص بر فسادزا بودن اختصاص ارز ترجیحی متفق القول هستند، اما دولت نیاز دارد تا زمینه این حذف را در جامعه فراهم آورد. براساس آمارها سالانه بالغ بر ۸ میلیارد دلار بودجه به ارز ترجیحی اختصاص داده می‌شود که اختلاف عددی آن با نرخ ارز نیمایی ۱۶۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود. اما حذف ارز ترجیحی موضوعی است که هنوز به آنگونه که باید و شاید به نتیجه نرسیده و با اینکه هنوز عملیات به صورت کامل نشده است، اما تبعات و گرانی را در جامعه شاهد هستیم. در همین راستا گفتگویی داشتیم با یکی از نمایندگان شورای اسلامی. با گسترش نیوز همراه باشید:

دولت و وزیران باعث تورم هستند

محسن زنگنه نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز در مورد موضوع یاد شده اظهار کرد: در بحث تورم، موضوعی داریم ،به نام تورم انتظاری، بنده فکر می‌کنم که دولت هر چند وقت یک بار در مورد حذف ارز ترجیحی و یا بودن آن مصاحبه می کند باعث تشویش قیمت می شود؛ اینکه ریئس دولت و وزیران این صحبت ها را می کنند باعث افزایش تورم می‌شود ،اما متاسفانه اقدامی هم انجام نمی‌شود، یعنی به نظر من باید دولت برخی از سیاست ها را یکباره تصمیم بگیرد و انجام بدهد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: این تاخیرانداختن و ایجاد این فضا جامعه را دچار تشویش می کند و اثرات مخرب تری دارد. دولت در جلساتی که ما در کمیسیون تلفیق داشتیم و بیشتر از دو و سه ماه بحث می‌کردیم، اعلام می‌کرد که ما حتی از آذر ماه آمادگی حذف را داشته است تمامی راهکارها و موارد جبرانی را دیده است. اگر واقعا اینگونه است که دولت باید آن را انجام بدهد. اگر اینطور نیست که مصاحبه های ما دردی دوا نمی کند.

وی افزود: اکنون برای عرضه کنندگان، واردکنندگان، تاجران و کارآفرینان هنوز مشخص نیست که این سیاست ارز ترجحی به کجا می‌رسد. ما نمی‌توانیم جامعه را خیلی مورد نقد قرار بدهیم، که چرا گران فروشی میکنی چرا احتکار میکنی چرا کم عرضه میکنی. جامعه الان در اظطرابی است که نمی‌داند می‌خواهد چه اتفاقی بیفتد به نظر بنده تنها راه این قضیه این است که دولت یک باره تصمیم بگیرد یا می‌خواهد این ارز را حذف کند یا خیر.

تورم انتظاری به شدت بالا رفته

محسن زنگنه بیان کرد: اینکه هر چندوقت یک بار یک شوکی را مابه کشور وارد کنیم تورم انتظاری را به شدت بالا برده و خیلی از این کالاهای اساسی از ابتدای ۱۴۰۰تا الان بیش از صد درصد افزایش قیمت داشته است. اکنون دامداران ما دچار مشکل شده اند مرغداران دچار اضطراب هستند، خیلی ها جوجه نمی‌ریزند واین خودش بعدها آفت های دیگری در پی دارد.

نماینده مجلس یازدهم در پایان اظهار کرد: درعلم اقتصاد برخی از اقدامات باید اعمالی باشد. لذا بنده فکر میکنم که دولت به جای اینکه مسئله را به گردن کسی بیندازد از پشت پرده‌ها بگویید. باید یک تصمیمی جدی در مورد ارز۴۲۰۰ بگیرد وبالافاصله اجرا کند. این طولانی شدن سبب ایجاد تورم می شود. از آذر ماه است که دولت از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی می گوید اما اکنون فروردین را تمام می‌کنیم نزدیک به چهار ماه است این قضیه طول کشیده است. این امر خودش متاسفانه گرانی ها را در کشور بیشتر از گذشته کرده است.