ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در اولین نشست خبری خود با خبرنگاران با بیان اینکه تهران به پایتخت دیپلماسی کشورهای منطقه تبدیل شده است، گفت: طی روزهای آینده شاهد سفرهای مهمی از سران کشورهای همسایه و منطقه به کشور خواهیم بود، رویکرد دستگاه دیپلماسی بر اساس سیاست های کلی نظام و فرامین رهبر انقلاب و رویکرد سیاست خارجی دولت سیزدهم شکل گرفته است.

کنعانی تاکید کرد:در راستای بهبود معیشت مردم و خنثی سازی تحریم ها بر روابط با کشورهای مستقل و تقویت سیاست همسایگی تمرکز کرده‌ایم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات بایدن در مورد ایران، گفت:  جای بسی تعجب است که اگر دولتمردان آمریکایی فکر میکنند که با نوشتن مقالاتی در یک روزنامه می‌توانند نتیجه عملکرد مخرب خود را در منطقه توجیه کنند، اشتباه می‌کنند.ما در آستانه سفر رییس جمهور آمریکا به منطقه قرار داریم و در مقاله خودش یکی از اهداف سفر خود را کمک به منطقه و صلح و آرامش به منطقه بیان کردند. اما نگاهی به سیاست خارجی آمریکا نشان میدهد که این اظهارات خلاف سیاست های آمریکا است.

وی ادامه داد: ماهیت رژیم صهیونیستی ماهیتی جعلی است در منطقه است و آمریکا تابع رژیم صهیونیستی است. حضور نظامی آمریکا در منطقه از جمله در عراق و افغانستان و سوریه غیرقانونی بوده و خسارت زیادی برای مردم به ارمغان آورده است.

کنعانی تاکید کرد: دولت آمریکا نمی‌تواند با یک مقاله فرافکنی کند. دولت آمریکا باید بداند که سیاست خشونت آمیز در منطقه و حمایت از آن‌ها ، باعث ایجاد عکس العمل خواهد شد .

وی افزود: دولت آمریکا و رییس جمهور این کشور باید یک بازنگری در سیاست خارجی منطقه‌ای خود داشته باشند و رفتار خود را تغییر بدهند و سیاست حمایت از رژیم صهیونیستی را کنار بگذارند چرا که وجود این رژیم عامل ناامنی در منطقه است.

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد آخرین وضعیت اسدالله اسدی گفت: به طور حتم پیگیری آزادی هرچه سریعتر این دیپلمات ایران، از ابتدای دستگیری ایشان، در دستور کار وزارت خارجه قرار داشته و دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: آزادی بی قید و شرط ایشان، درخواست ایران است و گفت وگوها با دولت بلژیک برقرار است و امیدواریم با تلاش هایی که انجام دادیم به زودی شاهد آزادی این دیپلمات باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد اظهارات نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت: این هم طنز تلخی است که رژیمی که عضو هیچ کدام از معاهدات عدم اشاعه نیست و نقض قوانین بین‌المللی دارد و رژیمی که سابقه تجاوز به حقوق ملت ها دارد ، در خصوص فعالیت های صلح آمیز هسته‌ای ایران اظهار نظر می‌کند.تمامی فعالیت های هسته ای ایران زیر نظر آژانس است.

وی ادامه داد: کشورهای عضو ملل متحد و سایر کشورها باید به وضعیت هسته ای رژیم صهیونیستی پیگیری کنند و هر گونه اقدام غیر قانونی در ارتباط با ایران ، مسئولیتش بر عهده کشورهایی است که از این رژیم حمایت می‌کنند.

کنعانی در مورد افغانستان گفت: یکی از موضوعاتی که در ماه های اخیر در مورد افغانستان گزارش می‌شود، برخی نابه سامانی ها در مرزها است.
تا جایی که بنده مطلع هستم چندبار نیز کمیته مشترک مرزی تشکیل شده است و امنیت مرزهای ایران و افغانستان برای گسترش روابط تجاری و اقتصادی بسیار مهم است.انتظار ایران از مقامات سرپرستی افغانستان این  است که مسئولیت های مرزی را قبول کنند. به طور کلی این اتفاق نظر وجود دارد.امروز هم نشستی بین طرفین وجود دارد.

وی در مورد اظهارات وزیر خارجه فرانسه در مورد مذاکرات وین گفت: موضع ایران در خصوص روند مذاکرات لغو تحریم ها کاملا مشخص است و پیام ایران این است که ما به روند مذاکره برای رفع اختلافات پایبند هستیم.

سخنگوی وزارت امورخارجه ادامه داد: اگر تلاش های ایران نبود پنجره دیپلماسی تا الان باز نمی ماند و قطعا طرف های اروپایی میدانند که باز ماندن پنجره دیپلماسی به دلیل رفتار مسئولانه جمهوری اسلامی ایران است.ایران همواره تعهدات خود را انجام داده است و این آمریکا بوده است که توافق را ترک کرده و اجرای تعهدات خود سرباز زده است.