دولت سیزدهم این روزها درگیر مسائل متفاوت و متعددی از جمله جراحی اقتصادی، بهبود فضای تجارت کشور و طرح تفکیک وزارت صمت است. طرحی که موافقان و مخالفان متعددی دارد و هر کدام از این گروه ها دلایل و مستندات خود را برای منطقی یا غیرمنطقی بودن این طرح عنوان می کنند. خبرنگار گسترش نیوز پیرامون این موضوع گفتگویی را با علیرضا کلاهی صمدی فعال اقتصادی و عضو هیات نمایندگان اتاق تهران ترتیب داده است که در ادامه مطالعه خواهید کرد. با گسترش نیوز همراه باشید.

کلاهی

 

 

تفکیک وزارت صمت اقدام اشتباهی است 

کلاهی در این گفتگو با بیان اینکه من به شخصه با تفکیک وزارت صمت مخالف هستم، اظهار داشت: دلایلی که موافقان تفکیک کردن می آوردند، دلایل قاطعی نیست چراکه برخی عوامل که موافقان تفکیک وزارتخانه عنوان می کنند برای کنترل بازار مهم است. البته نکته بسیار مهمی که در این میان وجود دارد و کمتر به آن توجه شده این است که وزارت صمت از ابتدا هم درست ادغام نشد بلکه وزارت صنایع و معادن با وزارت بازرگانی به هم دوخته شدند.

وی افزود: مشکل دیگری که در بدنه وزارت صمت وجود دارد این است که بعد از پایان دوره آقای نعمت زاده در وزارتخانه هر سال یک وزیر تغییر می کرد. عدم ثبات در مدیریت وزارتخانه نیز چالش هایی را برای این حوزه به وجود می آورد. 

ساختار جدید وزارت صمت در حال شکل گیری است

عضو اتاق بازرگانی ایران در ادامه گفت: آقای فاطمی امین اشتباهاتی داشته است اما در آن سوی سکه شجاعت این را نیز داشته است که تغییر ساختار اساسی در این وزارتخانه انجام دهد. بنابراین در این دوره از مدیریت وزارت صمت ساختار تازه ای در حال شکل گرفتن است. از همین جهت پیش کشیدن مباحثی مانند تفکیک وزارت صمت، صحیح و خطا کردن ها و مسائلی از این قبیل جز فرسودگی سازمانی و از بین بردن بی دلیل وقت و انرژی نتیجه دیگری در پی نخواهد داشت. 

این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: باید برای تغییر ساختاری که ایشان انجام داده است و فرایند جدیدی که در ساختار وزارت صمت روی کار آمده است فرصت داده شود تا نتایج آن مشخص شود. به عقیده من قضاوت و نظردهی برای وزارتخانه ای که در عمل به مدت ۴ سال متوالی یک وزیر مشخص و ثابت نداشته است، بسیار عجولانه و اقدامی غیرمنطقی است. 

حل مشکلات صادرکنندگان در گروی احیای برجام 

کلاهی در ادامه صحبت های خود به تشریح وضعیت کنونی تجارت در کشور پرداخت و گفت: فضای تجارت خارجی کشور کماکان با مشکلات و چالش های متعددی روبرو است.  موضوع تحریم و نداشتن ارتباطات بانکی همچنان مطرح است و تا این چالش بزرگ حل و فصل نشود در عمل نمی توان اقدام مثبتی در حوزه تجارت خارجی کشور انجام داد. چالش بازگشت ارز حاصل از صادرات و نداشتن ارتباط بانکی و دردسرهایی که شرکت ها به دلیل نداشتن سیستم بانکی با آن درگیر هستند به مثابه دست اندازهای بزرگ در مسیر فعالیت تجار و صادرکنندگان کشور حضور دارند. حل این مسائل بدون برطرف شدن موضوع برجام تقریبا غیرممکن به نظر می رسد. 

اقتصاد دانش بنیان؛ نیاز مهم کشور 

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به موضوع اقتصاد دانش بنیان اشاره کرد و گفت: من این گفتمان را مبارک تلقی می کنم. من سال ها است که بر این باورم  تمرکز بیش از حد بر صنایع بالا دستی و تولید بر مبنای مواد اولیه خام مثل فلزات، پتروشیمی و... اقدام بسیار اشتباهی است. ما باید به زنجیره ارزش و تولیداتی با ارزش افزوده بها داده بدهیم تا از این تولیدات حمایت شود. این دو با یک دیگر هم سویی دارند.  این یک گام و یک کمک و پشتیبانی از صنایع و تولید با ارزش افزوده بالا است و به زنجیره ارزش افزوده کمک خواهد کرد. اگر این اتفاق بیفتد وضع اشتغال بهتر خواهد شد و تنوع محصولات بالا خواهد رفت. از طرفی تنوع محصولات صادراتی کشور و مقاصد صادراتی کشور گسترش پیدا خواهد کرد ولی تا مادامی که ما به معنای واقعی کلمه مساله برجام را حل نکنیم، ارتباطات بین المللی و قرار دادن صنایع ایران در زنجیره ارزش جهانی حل نکنیم، برند ملی و قدرت نرم خود را تقویت نکنیم هیچ اتفاق خارق العاده ای رقم نخواهد خورد. 

جراحی اقتصادی باید زودتر انجام می شد

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در ادامه به طرح اخیر دولت مبنی بر جراحی اقتصادی اشاره کرد و گفت: اجرای این طرح اقدام درست و حساب شده ای است. به عقیده من، ما در اقتصاد ایران دو خفت بزرگ داشتیم که ریشه بسیاری از مشکلات امروز است.  یکی از این موارد دستکاری در قیمت ها است. بالاترین دستکاری نیز در قیمت ارز و قیمت پول است. همانطور  که ناگفته نیز پیدا است پول پایه و اساس همه چیز است. نباید فراموش کرد که قیمت یک مکانیزم است. به هر حال میلیون ها ایرانی تولید کننده هستند و تولید را با هم هماهنگ می کنند و منابع را به مسیری بهینه سوق می دهند. این اصل اقتصاد است. موضوع دوم نیز بانکداری اسلامی بود. از ابتدای انقلاب بانک ها را نابود کردیم و هنوز هم چوب این اشتباه بزرگ  را می خوریم. 

کلاهی در پایان گفت: ای کاش این جراحی اقتصادی در دوران رونق اقتصادی و قبل از خرابکاری های  دولت نهم و دهم که وضع معیشت مردم بهتر از این بود  اتفاق می افتاد.  ای کاش به دلیل درگیری های جناحی و سیاسی،  طرح تصویب قیمت ها را پیاده نمی کردیم و اجازه می دادیم همان دولتی که اقتصاد را خوب مدیریت کرده بود و به رشد ۸ و ۹ درصد رسانده بود این یارانه ها و بیماری های اقتصادی کشور را درمان می کرد.