این روزها صحبت از برنامه هفتم است و روز گذشته مقام معظم رهبری در اجرای بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی، سیاست‌های کلی برنامه هفتم را که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام و با اولویت پیشرفت اقتصادی توأم با عدالت تعیین شده است، به سران سه قوه، رئیس مجمع تشخیص مصلحت و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ابلاغ کردند. اما برنامه هفتم باید چطور باشد تا سریع تر از برنامه ششم توسعه بتوان به آن جامه عمل پوشاند؟ آیا نباید بسیار زود تر در دستور کار قرار می‌گرفت؟ علیرضا پاک فطرت، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، در رابطه با این موضوع می‌گوید: برنامه هفتم توسعه باید از ابتدای امسال اجرا می‌شد.»

وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل درگیری‌های سیاسی که در کشور وجود دارد، ما به یک کشور سیاست زده تبدیل شده‌ایم. در صورتی که در دنیا چنین رویه ای وجود ندارد. به طوریکه سیستم‌های دولتی کار خود را دنبال کرده و از مسائل مهم عبور نمی‌کنند. زیرا  احزاب از مسائل دولتی منفک هستند، در حالی که به نظر می رسد در کشور ما بسیاری از ادارات به دفتر احزاب تبدیل شده است. به عنوان مثال، زمانیکه  فردی به سمتی منصوب می‌شود، نیروهای خود را در آن عرصه به کار می‌گیرد و پس از آن با روی کار آمدن فرد دیگری علاوه بر نیروهای قبل تیم جدیدی نیز به آن اضافه می‌شود و این مسئله ریشه در افکار سیاسی این افراد دارد که معمولا این افراد به کار فکر نمی کنند.

متولیان اجرایی کشور مقید به اجرای دقیق برنامه نیستند

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه شرایط موجود، موجب شده، برنامه هفتم از سال آینده اجرایی شود در این زمینه توضیح داد: اگر بنابر اجرا شدن برنامه هفتم توسعه باشد، باید از سال آینده منتظر آن بود، زیرا پس از مجمع تشخیص مصلحت نظام وارد مجلس می‌شود و باید بتوان آن را برای سال آینده اجرایی کرد. البته در این میان یک نقض قانونی وجود دارد، آنکه متولیان اجرایی کشور مقید به اجرای برنامه به صورت دقیق نیستند و مجلس نیز اهداف برنامه‌ها را به صورت جدی دنبال نمی‌کند.

 

وی افزود: در صورتی که برنامه های نوشته شده، اهداف آن از طرف مجلس پیگیری شود و نظارت صحیحی وجود داشته باشد، می توان به اجرایی شدن برنامه هفتم توسعه امید داشت.  همچنین باید رئیس قوه مجریه مقید به اجرای برنامه و برابر مفاد باشد، از این طریق اهداف برنامه را دنبال کرده و مشکل قدرت پول ملی حل می‌شود.

بهبود مشکلات اقتصادی با اجرایی شدن برنامه هفتم توسعه

نماینده مردم شیراز اضافه کرد: در چنین شرایطی مشکلات اقتصادی بهبود پیدا کرده و تورم نیز کاهشی می شود. به همین دلیل اگر بخواهیم برنامه هفتم را بنویسیم یک سوال وجود دارد؛ آیا آمار و ارقامی برای نگارش برنامه هفتم توسعه وجود دارد؟ طبق قانون در کشور ما آمار هر ۱۰ سال  به روز می شد، اما در سال های اخیر هر ۵ سال یکبار آمار را به روز می‌کنیم. به همین دلیل کسی که بخواهد برنامه بنویسد نخستین چیزی که نیاز دارد آمار صحیح است که ما آن را نداریم.

وی افزود: این سوال وجود دارد که چرا در سال ۱۴۰۰ مرکز آمار ایران شروع به آمارگیری نکرد؟ توضیحاتی در این زمینه وجود دارد. اما آمار به صورت شفاف ارائه نمی شود. چرا که  هر ساله باید آمار دقیقی از تعداد مهاجران، علت مهاجرت و آمار مهاجرت پذیری  در کشور ارائه شود، اما آیا کسی این آمار را به صورت دقیق در دست دارد؟ همچنین باید آماری از افراد مجرد و متاهل،طلاق و حتی اشتغال ارائه شود. زیرا تا زمانی که آمار نباشد نوشتن برنامه مشکلی را حل نمی کند. دستگاه‌ اجرایی خصوصا رئیس دولت که ، رئیس دستگاه اجرایی و رئیس‌جمهوری است باید به این مسائل توجه ویژه ای داشته باشد. همچنین  رئیس قوه مقننه باید بر این مسائل  نظارت داشته باشد و تذکر لازم را بدهد در غیر این صورت اگر آمار دقیقی نداشته‌ باشیم برنامه هفتم خیلی برنامه قوی نخواهد بود.