به گزارش اکونا پرس،

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.

کنعانی در نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار ما گفت: موضوع صریح و واضح جمهوری اسلامی در قبال تحولات در منطقه قفقاز جنوبی بار‌ها و در سطوح مختلف به طور رسمی بیان شده است و در این باره هیچ ابهامی وجود ندارد.

وی افزود: اخیراً و از سه شنبه گذشته شاهد آغاز درگیری‌های جدید مرزی میان دو کشور همسایه؛ جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان هستیم که متاسفانه به کشته و زخمی شدن جمع زیادی از دو طرف منجر شده است.

کنعانی گفت: جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر سیاست اصولی و همسایگی برای کمک سازنده به حل و فصل بحران‌های منطقه‌ای در سریع‌ترین زمان ممکن وارد عمل و تلاش شد تا از راهکار‌های سیاسی در چارچوب گفتگو‌های مسالمت‌آمیز استفاده کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: در این چارچوی رییس جمهور با نخست وزیر ارمنستان گفتگو و تبادل نظر کردند و آقای رئیسی دیدگاه‌ها و مواضع جمهوری اسلامی را بیان و توصیه‌های سیاسی اش را به طرف ارمنستانی منتقل کرد.

وی گفت: در ادامه؛ گفتگو‌های تلفنی میان وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان نیز انجام شد و در این باره جمهوری اسلامی ایران همانند سابق که از هیچ کمکی برای ایجاد آرامش و پایان درگیری دریغ نکرده بود در این مرحله نیز با سرعت عمل وارد شد و با اقدامات دیپلماتیک تلاش کرد که آتش بس میان دو طرف برقرار و آرامش به مرز‌ها بازگردد

کنعانی افزود: مواضع اصول جمهوری اسلامی ایران در این باره واضح است و معتقد به ضرورت استفاده از رویکرد و راهکار سیاسی برای پایان درگیری‌ها و و آغاز گفتگو‌های سیاسی به منظور حل و فصل اختلافات دو طرف هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین با تاکید بر مخالفت با هرگونه تغییر در مرز‌های جغرافیایی منطقه افزود: سیاست جمهوری اسلامی ایران در این زمینه کاملا واضح است ما بر ضرورت این موضوع همچنان تاکید می‌کنیم و آن چه می‌تواند به حل و فصل بحران کمک کند وجود اراده سیاسی دو کشور برای آغاز گفتگو‌ها و استفاده از چارچوب‌های منطقه‌ای به ویژه در قالب راهکار‌های پیشنهادی همسایگان است که می‌تواند به رفع اختلافات میان دو طرف کمک کند.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران بر مبنای روابط دوستانه با دو طرف همچنان آماده است که برای پایان درگیری‌ها و اختلافات، کمک کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به این سؤال که آیا امیرعبداللهیان و باقری دیداری با مقامات آمریکایی در نیویورک خواهند داشت، گفت: هیچ گفت‌وگوی دوجانبه‌ای با مقامات آمریکا در نیویورک نخواهیم داشت.

در حوزه مذاکرات رفع تحریم‌ها ارتباطات و تماس‌ها از طریق هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا ادامه دارد و هرگونه تحولی در همین چارچوب رخ خواهد داد.

سفر باقری ارتباطی به گفت‌وگوی دوجانبه با مقامات آمریکایی در بحث هسته‌ای و هیچ موضوع دیگری ندارد و نخواهد داشت.

رویکرد نظامی مخل شکل‌گیری دولت فراگیر در افغانستان است

کنعانی افزود، از زمان خروج نیرو‌های اشغالگر آمریکایی از افغانستان، جمهوری اسلامی در جهت حفظ ثبات و امنیت در این کشور، ارتباط خود را با همه طرف‌های موثر و ذی‌نقش حفظ کرده است.

رویکرد ایران از ابتدا رویکردی سیاسی، پرهیز از درگیری‌های افغانستانی با افغانستانی و شکل‌گیری بستر سیاسی فراگیر برای تشکیل دولت متحد و فراگیر بود.

مواضع ایران در قبال تحولات داخلی افغانستان مبتنی بر کمک به ثبات و آرامش و جلوگیری از درگیری‌های افغانی-افغانی است؛ مصلحت افغانستان برای ما یک اصل بنیادی است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: ایران در چارچوب مناسبات دوستانه با دولت لبنان، گفتگو‌هایی را با وزارت انرژی لبنان انجام داده است. بحث ارسال رایگان سوخت مطرح نیست. امیدواریم مذاکرات پیش‌رو به رفع نیاز‌های ملت لبنان کمک کند.

کنعانی تصریح کرد: امروز و چند روز آینده، ایران میزبان هیأت اقتصادی و تجاری بزرگی از روسیه شامل بیش از ۶۰ شرکت خواهد بود.

ترکیب هیأت‌ها متنوع است و زمینه‌های متنوع همکاری را در حوزه‌های کشاورزی، مصالح ساختمانی، قطعات خودرو، تجهیزات پزشکی  در بر می‌گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: رئیس جمهور در نیویورک با برخی همتایانش از کشور‌های مختلف جهان دیدار و گفتگو می‌کند.

آقای رئیسی در این سفر همچنین در نشست‌های خبری برنامه ریزی شده شرکت می‌کند.

وی، نشست جمعی با با اصحاب رسانه و مدیران مسئول رسانه‌های بین المللی، دیدار با نخبگان و شخصیت‌های دینی و حضور در نشست جمعی از ایرانیان مقیم آمریکا را از دیگر برنامه‌های سفر رئیس جمهور به نیویورک برشمرد.