به گزارش اکونا پرس،

احمد وحیدی در نشست ماهیانه اتاق اصناف استان تهران، تولید را قلب اقتصاد توصیف کرد و افزود: با تولید، اشتغال ایجاد می شود و به تبع آن مشکلات اجتماعی هم برطرف می شود. از سوی دیگر زمانی تولید موفق می شود که بتواند بازاریابی درستی داشته باشد و عرضه شود.


وزیر کشور ادامه داد: اصناف به عنوان کِشنده بخش تولید عمل می کنند و باید پای کار تولیدکننده داخلی بایستند. البته جایی که تولیدات داخلی ایراد دارد، برای بهبود کالا فشار بیاورند تا اصلاح شود. از طرفی هم به عنصری برای مصرف تولید داخلی تبدیل شوند. هرچه در عرضه کالا، تولید داخلی بیشتر شود حتما اقتصاد ما تپنده تر و پویاتر خواهد شد.


وی تصریح کرد: اصناف می توانند با ارائه کالای داخلی، تولید را به اوج برساند و کیفیت آن را با مطالبه گری دائم از تولید کننده، ارتقا بخشند. رونق تولید از مسیر اصناف پویا و توانمند می گذرد، اصناف می توانند در زنجیره ارزش، تعادل ایجاد کنند.


وزیر کشور درباره مالیات هم گفت: اکثر کشورها بر اساس مالیات ها اداره می شوند، درآمدهای نفتی باید وارد صندوق توسعه شود. کشور سالم یعنی کشوری که با مالیات اداره شود. اصناف نقش مهمی در اینکه سیاست مالیاتی چگونه باشد، با فرض اینکه کشور با مالیات اداره شود، عادلانه باشد و فرار مالیاتی رخ ندهد، دارند.


وی همچنین بر لزوم کنترل قیمت توسط صنوف مختلف تاکید کرد و ادامه داد: کنترل قیمت ها را جدی اعمال کنند تا گرانفروشی صورت نگیرد. علاوه بر این، رعایت هنجارهای اخلاقی و اجتماعی ضروری است و همه باید به پایبندی آنها متعهد باشند.

وحیدی در ادامه با بیان اینکه اصناف می‌توانند مشاوران خوبی برای سیاست‌های اقتصادی دولت باشند،گفت: در ستاد تنظیم بازار باید به صورت مرتب دیدگاه‌های اصناف در تنظیم بازار و کنترل قیمت‌ها اخذ شود.


وی با اشاره به خانواده بزرگ اصناف در کشور گفت: براساس آمارها سه میلیون و ۶۰۰ هزار واحد صنفی در کشور فعالیت دارند که با میانگین ۵ نفر شاغل، جمعیتی نزدیک به ۲۰ میلیون نفر را شامل می شود. از این جهت تحول در حوزه فعالیت اصناف می تواند کمک بزرگی به بدنه اقتصادی کشور باشد.

وزیر کشور همچنین به ظرفیت اصناف در انعکاس دقیق و درست سیاست‌های اقتصادی دولت به مردم سخن گفت و افزود: با توجه به ارتباط مستقیم و مستمر مردم با حوزه اصناف، می توان از این ظرفیت به خوبی برای در جریان قرار دادن سیاست‌های دولت به مردم بهره گرفت.

 وحیدی به  نقش اصناف در تولید ناخالص داخلی کشور هم اشاره کرد و یادآور شد: بخش خدمات نزدیک به ۶۰ درصد تولید ناخالص ملی را برعهده دارند و ۸۹ درصد از کل ارزش افزوده بخش بازرگانی نیز از طریق اصناف تامین می شود.

کمک به  رشد اقتصاد و کاهش ضریب جینی از دیگر محورهای مورد اشاره دکتر وحیدی بود که اظهار کرد: بعد از نفت، حوزه اصناف بالاترین نقش و جایگاه را در تامین مالی کشور ایفا می کند.

وزیر کشور به نقش موثر اصناف در کاهش تصدی گری دولت اشاره کرد و گفت: دولت همواره با محوریت اصل ۴۴ قانون اساسی به دنبال کاهش تصدی گری است.

وحیدی با بیان اینکه دولت به دنبال رشد اقتصادی، گسترش مالکیت مردم، کمک به تامین عدالت اجتماعی و ارتقای کارایی بنگاه های اقتصادی است؛ افزود: نقش آفرینی موثر اصناف به عنوان واحدهای مردمی می تواند بسیار مهم و تعیین کننده باشد.

وی به موضوع کثرت واحدهای صنفی هم اشاره کرد و ادامه داد: در گذشته اگر در جایی صنفی درست می شد قانون اجازه نمی داد صنفی نزدیک آن درست شود. با این نگاه می توانیم اصلاح قانون نظام صنفی را با هدف چابک سازی اصناف دنبال کنیم.


ظرفیت مهم اصناف در حوزه سرمایه اجتماعی هم دیگر موضوع مورد توجه وزیر کشور بود که با اشاره به تلاش دشمن برای تعطیلی کردن واحدهای صنفی در اغتشاشات اخیر، خاطرنشان کرد: دشمن بسیار تلاش کرد صنوف را به تعطیلی بکشاند. این کار به ضرر خود صنوف و مردم بود و برای همین در پیشبرد اهدافش همچون همیشه ناکام ماند.

 وحیدی با یادآوری نقش موثر اصناف در مدیریت بیماری کرونا اضافه کرد: در موضوع کرونا اصناف بسیار  موفق عمل کردند. از این رو، حفظ ارزش های مهم اجتماعی در اصناف و اعتمادی که میان آنها با مردم وجود دارد، ضروری است.