به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه یک، سید مهدی صباغ شهردار این منطقه در آیین رونمایی از ثبت ملی اثر منقول فرهنگی و تاریخی مجسمه کوهنورد سربند با بیان مطلب فوق اظهار داشت: با مشارکت میراث فرهنگی شمیرانات مجسمه یادبود استاد امیر شاه قدمی معروف به مجسمه کوهنورد در میدان سربند ثبت ملی و یک لوح زندگینامه ایشان نیز تهیه و در این مکان نصب خواهد شد.

صباغ ادامه داد: نماد مجسمه کوهنورد نه تنها برای شمیران بلکه برای تهران و کل کشور شناخته شده است و ثبت ملی آن اقدام مشترکی از طرف سازمان ها و نهادهای متولی، برای شناسایی مفاخر شمیران و حفظ ارزش‌های فرهنگی این منطقه از تهران خواهد بود.

او در خصوص نصب سردر ورودی کوهستان گفت: فاز اول طراحی سردر مسیر کوهنوردی سربند تمام شده و فاز دوم آن آغاز شده و امسال نهایی و به ثمر خواهد رسید تا این مسیر در شأن شمیران و کوهنوردان آن باشد.

صباغ با اشاره به موقعیت خاص جغرافیایی منطقه یک و وجود ورودی‌های متعدد مسیرهای کوهنوردی در این منطقه افزود: موزه کوهنوردی نیز در بوستان جمشیدیه جانمایی شده است که با هماهنگی و تعامل با هیئت کوهنوردی آماده و راه‌اندازی می‌شود.

وی همچنین کف سازی مسیر سربند را اقدامی دانست که بعد از ۱۲ سال آغاز شده و ضلع شمال میدان کوهپایه تا میدان سربند در حال انجام است تا این مسیر از نظم و انسجام بهتری برای تردد کوهنوردان و گردشگران برخوردار شود.

گفتنی است در انتهای مراسم لوح ثبت ملی این مجسمه از طرف وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و لوح تقدیر شهردار منطقه یک به خانواده امیر شاه قدمی اهدا شد.

براساس این گزارش ، در این مراسم علاوه بر شهردار منطقه ، محسن مبارکی معاون سیاسی، انتظامی فرمانداری شمیرانات، شورای اسلامی شهرستان شمیرانات،امیر قاسمی رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران، مسئولین میراث فرهنگی و گردشگری، هیئت کوهنوردی، اداره کل ورزش و جوانان استان تهران، تربیت بدنی شمیرانات، نیروی انتظامی،معاونان و مدیران شهرداری منطقه یک، ، خانواده شاه قدمی، کوهنوردان و ... حضور داشتند و به مناسبت آغاز هفته دولت، امروز چهارشنبه اول شهریور ماه ثبت ملی مجسمه میدان سربند انجام شد.