به گزارش اکونا پرس،

محسن پیرهادی در گفت و گو با خبرنگارما ترک فعل در اجرای قانون هوای پاک را عامل اصلی استمرار معضل آلودگی هوای کلانشهرها دانست و گفت: باگذشت بیش از ۵ سال از تصویب قانون هوای پاک، اجرای احکام آن از مرحله صدور آیین نامه و تدوین دستورالعمل‌ها از سوی نهادی متولی فراتر نرفته است.

رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس یازدهم با بیان اینکه گستردگی ابعاد خسارات اقتصادی، بهداشتی، اجتماعی و سیاسی استمرار آلودگی هوا ضرورت توجه به آن را بیش از پیش مطرح کرده است، افزود: استمرار معضل آلودگی هوا، عدم مدیریت جدی این مسئله منجر به گستردگی ابعاد و افزایش بیشتر خسارات ناشی از آن می‌شود بنابراین برون رفت از شرایط فعلی همراهی و همیاری تمام نهادها و دستگاه‌های ذیربط را می‌طلبد.

ترک فعل مسئولان ودستگاه‌های اجرایی را عامل اصلی استمرار معضل آلودگی هواست

نماینده تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در میان فهرست بلند بالای علل و عوامل چرایی استمرار معضل آلودگی هوا، اغلب گزارش ها کارشناسی و مستند نظارتی، ترک فعل مسئولان و دستگاه‌های اجرایی را عامل اصلی بروز شرایط کنونی می‌دانند، ادامه داد: متاسفانه برغم ارجاع تخلفات و ترک فعل‌های صورت گرفته به نهادهای بالادستی و دستگاه‌های اجرایی متولی و حتی ارسال پرونده تخلفات ذیل ماده ۲۳۴ قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به دستگاه قضایی، اجرای قانون هوای پاک همچنان مورد تعلل قرار می‌گیرد .

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، افزود: براساس گزارش اخیر دیوان محاسبات مجلس از ۲۲۸ حکم احصاء شده برای ۲۳ دستگاه اجرایی متولی اجرای قانون هوای پاک، تنها ۲۸ حکم اجرایی شده که این احکام عمدتا شامل تدوین و صدور بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها می شود و دیگر احکام و تکالیف این قانون یا به‌صورت ناقص انجام شده یا نادیده گرفته شده‌اند.

به گفته پیرهادی تنها ۱۲ درصد احکام قانون هوای پاک به صورت کامل انجام شده و ۶۱ درصد احکامش به صورت ناقص و ۲۷ درصد دیگر اصلا انجام نشده است.

وسایل نقلیه فرسوده ۲۰ برابر وسایل نقلیه استاندارد آلایندگی دارند

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، عدم ارتقای استاندارد خودروهای دیزلی، عدم خروج وسایل نقلیه موتوری فرسوده از ناوگان حمل و نقل عمومی، عدم نوسازی و توسعه ناوگان حمل و نقل داخلی و مازوت سوزی در برخی نیروگاه‌ها در فصول سرد سال را از جمله عوامل اساسی بر افت کیفیت هوای کلانشهرها دانست.

  با تاکید بر اینکه طبق بررسی‌های انجام شده عدم اسقاط خودروهای فرسوده یکی از چالش‌های اساسی  در آلودگی هوا در کشور است، ادامه داد: این موضوع زمانی اهمیت دو چندان می‌یابد که نزدیک به  ۱۳ میلیون وسایل نقلیه موتوریِ در مرز فرسودگی و بیش آلاینده در سطح شهرها تردد می‌کنند و تولید آلایندگی آنها ۲۰ برابر وسایل نقیله استاندارد برآورد می‌شود.

پیرهادی گفت: در این بخش به صورت مشخص احکامی چون از رده خارج کردن خودروهای فرسوده ،اسقاط موتورسیلکت، خودروی دیزلی و خودروی سبک در زمان شماره گذاری به طور کامل اجرایی نشده و برخلاف تاکید قانون هوای پاک که شماره گذاری موتورسیلکت بنزینی را منوط بر اسقاط موتور سیلکت فرسوده کرده است، آمار فراجا نشان می‌دهد طی ۹ ماهه اول سال گذشته ۳۱۹ هزار ۷۹۹  موتور سیکلت شماره گذاری شده و در مقابل فقط ۳۶ هزار ۷۹۸ دستگاه موتور سیکلت فرسوده اسقاط شده، یعنی در خصوص ۱۲ درصد شماره گذاری موتور سیلکت‌ها قانون اسقاط رعایت شده است.

رشد ۸۷ درصدی فوتی‌های ناشی از آلودگی هوا در یک سال

رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس ادامه داد: آنچه دربررسی آسیب‌های استمرار هوای ناسالم کلانشهرهای کشور ناراحت کننده است، مقایسه آمار مرگ ومیر ناشی از این معضل طی سال های ۹۹ و ۱۴۰۰ است، این عدد از ۱۱ هزار نفر در سال ۹۹  به بیش از ۲۰ هزار تن در سال ۱۴۰۰ افزایش یافته، یعنی آمار فوتی‌های ناشی از آلودگی هوا طی یک سال رشد ۸۷ درصدی داشته است.

کیفیت هوا در کلانشهرهای کشور به صورت محسوسی افت کرده است​

 پیرهادی با بیان اینکه در سال‌های گذشته مسئله آلودگی هوا در نیمه دوم سال خودنمایی می‌کرد اما سال پیش در نیمه اول سال نیز شاهد بروز این معضل بودیم، ادامه داد: کیفیت هوا در بسیاری از کلانشهرهای کشور به صورت محسوسی افت کرده است و  شهروندان  تهران،مشهد، کرج، اهواز و اراک نیمی از سال گذشته را در وضعیت ناسالم هوا بسر برده اند.

رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس با بیان  اینکه عدم اجرای احکام قانون هوای پاک از مصادیق بارز ترک فعل محسوب می شوند، ادامه داد: نوسازی ناوگان حمل و نقل درون شهری، اعمال محدودیت قانونی تردد موتورسیلکت های بنزینی فرسوده، برقی شدن موتورهای شرکتهای حمل ونقل پیک موتوری، انجام بیمه مسئولیت در قبال وسایل نقلیه فرسوده، استاندارد سازی سوخت‌ها و...از جمله احکام مهم قانون هوای پاک است که تاکنون هیچ اقدامی ملموسی در خصوص آنها صورت نگرفته است.