به گزارش اکونا پرس،

با محمدرضا پوریافر، شهردار منطقه21 به مناسبت افتتاح پروژه زیرگذر متوسلیان - باغستان درباره مشکلات منطقه صحبت ‌کردیم و ایشان قسمتی از فعالیت‌های شهرداری برای بهبود شرایط زندگی در این منطقه را شرح داد. او جنبه‌های مختلف همکاری با صنایع و جذب بودجه برای ارتقای زیرساخت‌های این منطقه و همینطور خدمات‌رسانی به ساکنان منطقه را تشریح کرد.
اهمیت و جایگاه پروژه زیرگذر متوسلیان - باغستان برای ترافیک حاشیه تهران چقدر است؟
شهر‌های جنوب‌غربی مانند ملارد، شهریار، باغستان و اندیشه عمدتا از 2بزرگراه وارد تهران می‌شوند؛ یکی بزرگراه اندیشه که از روی اتوبان شهید متوسلیان رد می‌شود و از بزرگراه لشکری هم عبور می‌کند، دیگری اتوبان باغستان که به اتوبان شهید متوسلیان وصل و ترافیک از آنجا در سطح شهر پخش می‌شود. از اتوبان باغستان جمعیت شهریار، ملارد و باغستان تردد می‌کنند و ترافیک این اتوبان یک مشکل چندین و چند‌ساله است و گاهی در زمان پیک برای مدت طولانی مردم را معطل می‌کند. مسئولان این 3‌شهر هم آن را دائما یاد‌آوری می‌کنند. گاهی پیش آمده است که یکی از مدیران یا نمایندگان مردم این محدوده درحالی‌که سوار بر خودرو درون ترافیک است، با شهرداری تماس می‌گیرد و از سرانجام ساخت تقاطع و زیرگذر می‌پرسد.

پروژه زیرگذر از چه سالی شروع شد؟
پروژه از سال‌98 شروع شده است و قرار بود که هزینه ساخت آن از محل جرایم رانندگی تامین شود. تا انتهای سال‌1400 حدود 30میلیارد تومان برای ساخت پروژه صرف شده و پیشرفت فیزیکی به 60درصد رسیده بود. با توجه به مطالبات مردمی و اینکه پروژه در ابعاد فرامنطقه‌ای و استانی تأثیر دارد، در شروع به‌کار مدیریت جدید شهری، اقداماتی برای به‌پایا‌ن‌رساندن آن انجام شد. قرارداد پیمانکار قبلی خاتمه پیدا کرده بود، پس مناقصه برگزار شد و در انتهای سال1400 پیمانکار جدید تجهیز کارگاه را انجام داد. از نظر ریالی 25درصد پرداخت انجام شده بود اما توانستیم از محل منابع داخلی شهرداری این پروژه را به نتیجه برسانیم و فاز اول آن به پایان رسید که مجموع هزینه آن 120میلیارد تومان بود. فاز اول تقاطع که اهمیت بیشتری دارد، دسترسی شرق به جنوب به شکل زیرگذر است. طی‌کردن این مسیر به‌صورت همسطح و با دوربرگردانی انجام می‌گیرد که حدود یک کیلومتر دورتر در سمت غرب و از روی بزرگراه شهید متوسلیان انجام می‌شد اما رانندگان باید 2کیلومتر فاصله را طی می‌کردند. با توجه به تعداد خودرو‌هایی که سالانه این مسیر را طی می‌کنند، ساخت زیرگذر 23 کیلومتر کاهش مسیر سالانه و حدود 300تن کاهش آلاینده‌های هوا را به همراه دارد. 2.4میلیون لیتر مصرف سالانه سوخت هم کاهش پیدا می‌کند. 600متر طول زیرگذر با مساحت 5هزارمترمربع است که برای آن هزار‌‌متر مسیر عابرپیاده هم ساخته شده است.

کاهش سرعت و عبور از دوربرگردان باعث حادثه نمی‌شد؟
اتفاقا با توجه به اینکه رفت‌وآمد از دوربرگردان صورت می‌گرفت، باعث تصادف‌هایی می‌شد. در طول 2سال گذشته 2تصادف فوتی، 15تصادف جرحی و 100تصادف خسارتی داشتیم که با ساخت زیرگذری در 2 لاین عبوری و ظرفیت 8هزارنفر بر ساعت قطعا خطر تصادف در مقایسه با دوربرگردان کمتر می‌شود.

پس از افتتاح فاز اول، چه قسمتی از پروژه تقاطع باقی می‌ماند؟
پروژه یک تقاطع روگذر هم دارد که اتصال جنوب به غرب را برقرار می‌کند. الان کسانی که می‌خواهند به سمت غرب و گرمدره بروند، باید از آزادگان دور بزنند و حدود 4.5کیلومتر مسیر را طی کنند. با ساخت روگذر جنوب به غرب، این 4.5کیلومتر حذف خواهد شد. برای ساخت روگذر هم قرارداد بسته شده و تجهیز کارگاه انجام شده است. همزمان با افتتاح زیرگذر، کار کلنگ‌زنی روگذر هم انجام می‌گیرد و پیمانکار بلافاصله کار روگذر را هم شروع می‌کند. برآورد هزینه ساخت این روگذر حدود 150میلیارد تومان است. هزینه ساخت کامل تقاطع غیرهمسطح 300میلیارد تومان برآورد می‌شود و در سال‌1404 کل پروژه در اختیار شهروندان گرامی قرار خواهد گرفت.

برای بزرگراه اندیشه چه تدبیری اندیشیده شده است؟
اتوبان اندیشه که شهر‌های پایین‌دست را به تهران وصل می‌کند و به بزرگراه لشکری می‌رسد اهمیت زیادی دارد. کسانی که الان می‌خواهند از سمت اندیشه به سمت تهران بیایند، وارد بزرگراه لشکری می‌شوند زیرا ارتباط بین بزرگراه اندیشه و بزرگراه شهید متوسلیان برقرار نیست و راستگرد لازم در این محل ساخته نشده است، در نتیجه فشار زیادی به ترافیک میدان آزادی وارد می‌شود. علاوه بر راستگرد، اتصال بزرگراه اندیشه با بزرگراه شهید فهمیده نیز در دستور کار شهرداری قرار دارد. اگر این تقاطع‌ها و اتصال‌ها انجام شود، ترافیک یک محور به 3 محور تقسیم خواهد شد و بار ترافیکی میدان آزادی کاهش پیدا خواهد کرد‌. الان این مشکل را داریم که ترافیک از سمت میدان آزادی تا بزرگراه لشکری پس زده می‌شود. در ادامه بزرگراه اندیشه تا خرازی و حکیم ادامه پیدا خواهد کرد که این در نقشه‌های سال‌های آینده قرار دارد. در فاز اول، تقاطع کامل شبدری اندیشه - اتوبان شهید فهمیده ساخته می‌شود. در این محل 70هزار مترمربع تملک دارد که در آن با 2مالک بزرگ مذاکره‌ کرده‌ایم. اگر تملکات این تقاطع با پرداخت ریالی انجام شود، هزینه بسیار زیادی معادل ۱۲۰۰‌میلیارد تومان برای شهرداری خواهد داشت. با یکی از مالکان که 15هزار مترمربع عرصه دارد، توافق کردیم و الان دیوار کشیده شده و مجوز جابه‌جایی درختان گرفته شده است. توافق مالی هم به این شکل بوده که با تأیید کمیسیون ماده‌5 در عرصه باقیمانده برای مالک مجوز ساخت‌وساز براساس قاعده 70- 30 را صادر کنیم. با مالک دوم که 55هزار مترمربع زمین دارد هم توافق مشابهی انجام داده‌ایم.

درخصوص رودخانه قوریچای توضیحی ارائه کنید، آیا ظرفیت گردشگری دارد؟
در شرق محور قوریچای بوستان حضرت خدیجه(س) را داریم و پایین آن شهرک غزالی است و همینطور تا اتوبان شهید متوسلیان ادامه دارد. محور قوریچای با توجه به عبور رودخانه از این محدوده بستر مناسبی برای ساخت محور گردشگری دارد. طرح ایجاد این محور قوریچای را آماده و به شورای اسلامی شهر و معاونت‌‌های مربوطه ارائه کرده‌ایم. اگر بتوانیم این محور گردشگری را در کنار اتوبان شکل دهیم، کارکردی مانند رود‌دره کن، بوستان نهج‌البلاغه و محور فرحزاد خواهد داشت.

منابع آب برای فضای سبز منطقه کافی است؟
براساس طرح جامع آبی منطقه مشخص شد که تنها به نیمی از آب مورد نیاز برای فضای سبز دسترسی داریم.
درخصوص احداث 2تصفیه‌خانه با آب و فاضلاب به تفاهم رسیدیم و در کنار آن انتقال آب از تصفیه‌خانه فیروز بهرام نیز به ما برای آبیاری فضای سبز کمک می‌کند که در حال انجام است و اگر بتوانیم از فیروز‌بهرام هم آب منتقل کنیم، به رفع این مشکل کمک می‌کند. با توجه به کاهش بارندگی‌ها در شهر تهران راهی جز استفاده از پساب و بازچرخانی آب برای آبیاری فضای سبز نیست. همچنین ایجاد بوستان بانوان در فضایی ۵.۵‌هکتاری و ایجاد بوستان خانواده، مجموعه شهربانو و قرائت‌خانه در منطقه در دست اقدام است.

باتوجه به شرایط ترافیکی که ذکر کردید، وضعیت آسفالت معابر منطقه چگونه است؟
در بحث آسفالت از ابتدای سال تا الان حدود ۷۴‌هزار تن آسفالت‌ریزی انجام شده است. همچنین ۱۳‌خیابان را با اعتبار بالغ بر ۷۵‌میلیارد تومان احداث و تعریض کرده‌ایم. البته منطقه‌21 هنوز در بافت صنعتی خیابان خاکی دارد که همه احصا شده است. خودرو‌های سنگین که در منطقه‌21 تردد می‌کنند باعث تخریب آسفالت می‌شوند و به همین دلیل در خیابان‌های جدید که نزدیک صنایع ساخته شده‌اند از روش بتن‌غلتکی استفاده کردیم تا طول عمر بیشتری داشته باشد. در سال‌۱۴۰۲ حدود ۵‌هزار مترمربع اصلاح هندسی در منطقه‌۲۱ انجام شده است.
شهروندان منطقه بیشتر چه مطالباتی از شهرداری دارند؟
ابتدا باید این نکته را ذکر کنم که منطقه‌21، سال گذشته در اجرای طرح من شهردارم، رتبه یک را کسب کرد و در انجام پروژه‌های انتخابی مردم و پروژه‌های توسعه محله‌ای سال گذشته نیز جزو 3منطقه‌ای بود که به سطح صددرصد رسید. برای بودجه سال آینده پیش‌بینی رشد حدود ۹۰درصدی خواهیم داشت و میزان بودجه منطقه به حدود هزار میلیارد تومان خواهد رسید. بخش هزینه‌ها‌ افزایش خاصی نخواهد داشت و عمده این بودجه سرمایه‌ای و برای زیرساخت‌های منطقه است. درباره درخواست‌های شهروندان منطقه نیز به تناسب در حال رسیدگی هستیم. در برخی ‌شهرک‌ها یا فضا‌های سبز منطقه مشکل کمبود نور داشتیم که با نصب 1295پایه چراغ و برج نوری تا حدی این مشکل را رفع کردیم. همچنین در سال‌جاری حدود ۱۳مجموعه ورزشی با اعتباری بالغ بر ۲۷‌میلیارد تومان بازسازی شد که بخشی از آنها شامل ساخت و بازسازی زمین‌های چمن بود. درمانگاه منطقه نیز تا اوایل سال آینده افتتاح خواهد شد. یکی از مشکلات عمده شهروندان منطقه کمبود حمل‌ونقل عمومی در منطقه است. درباره مترو رایزنی‌هایی انجام دادیم که برای ساخت ایستگاه مترو زمین‌هایی را به مترو بدهیم. همینطور در حال گفت‌وگو برای ادامه‌دادن خط بی‌آرتی تهرانپارس - آزادی تا تهرانسر و گرمدره هستیم و از ورود هر نوع خدمات حمل‌ونقل عمومی در منطقه استقبال می‌کنیم.

محمد سرابی-روزنامه‌نگار