به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران، "محمدصادق خیرخواه" مدیرعامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران در پانزدهمین نشست ارائه مقالات علمی و تجربه‌نگاری درس‌آموخته‌های فنی این سازمان با موضوع بررسی دستاوردها و ظرفیت‌های استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در پروژه‌های شهری، تلاش برای تغییر الگوی مصرف انرژی در کشور را اقدامی حیاتی خواند و خاطرنشان کرد: تغییر رویه‌های موجود در زمینه مصرف انرژی نیازمند اتخاذ تصمیمات بزرگ است.

وی افزایش ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی شهر تهران طی سال‌های اخیر را دستاوردی رضایت‌بخش خواند و در عین حال تاکید کرد: بهره‌گیری از نیروگاه‌های کوچک مقیاس می‌بایست به یکی از ملاحظات عمده در طراحی و اجرای پروژه‌های احداث ابنیه در مدیریت شهری پایتخت تبدیل شود.

مدیرعامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران، با تاکید بر اینکه این سازمان در کنار تمام متولیان و فعالان توسعه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر ایستاده است، خواستار توسعه همکاری‌ها در این زمینه با اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در قالب انعقاد یک تفاهمنامه یا سند همکاری شد.

"حلیاسادات حسینی" مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، نیز طی سخنانی در این نشست با بیان اینکه سهم استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در جهان تا پایان سال 2023 به رقمی حدود 49 درصد رسیده است، سهم یک درصدی بهره‌گیری از چنین انرژی‌هایی در کشور را مورد توجه قرار داد و گفت: کاهش میزان انتشار دی اکسید کربن به عنوان یکی از عوامل دخیل در تغییرات اقلیمی ایجاب می‌کند تا توسعه همه جانبه بهره‌گیری از انرژی‌های تجدید پذیر در دستور کار قرار گیرد.

وی با اشاره به رتبه ششم ایران به جهت شدت مصرف انرژی، از سهم 38 درصدی شهر تهران در این زمینه خبر داد و تصریح کرد: شهر تهران با وجود اینکه 11 درصد از جمعیت کشور را در خود جای داده مصرف کننده 38 درصد از انرژی کشور است و همین واقعیت، موید ضرورت توجه بیشتر به توسعه نیروگاه‌های انرژی تجدیدپذیر در پایتخت به شمار می‌آید.

حسینی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 1690 مگاوات ساعت برق توسط نیروگاه‌های خورشیدی پایتخت تولید می‌شود، به تشریح برنامه‌های پیش روی مدیریت شهری براساس قوانین و اسناد بالادستی پرداخت و گفت: فعالیت نیروگاه‌های کوچک مقیاس خورشیدی در 61 نقطه از شهر تهران، بهره برداری از 637 آبگرمکن خورشیدی، ایستگاه‌های اتوبوس مجهز به روشنایی خورشیدی و فعالیت خودروهای برقی در برخی از اماکن پایتخت، همه و همه مواردی است که نشان می‌دهد مدیریت شهری پایتخت با پذیرش مسئولیت اجتماعی در این زمینه، مصمم به توسعه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر است.

به گفته "حسینی"، امکان‌سنجی و احداث نیروگاه‌های خورشیدی کوچک مقیاس با ظرفیت مجموع 400 کیلووات تا پایان سال 1403، احداث یک نیروگاه بزرگ مقیاس در اراضی جنوب پایتخت و نیز نیروگاه‌های برق‌آبی، هیبریدی و اماکن دوستدار محیط زیست و همچنین تدوین برنامه راهبری عملیاتی توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، تدوین و ابلاغ نظام فنی و اجرایی در این زمینه و نیز تدوین مدل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله برنامه‌های آتی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران محسوب می‌شود.

در ادامه این نشست "مجید طحانی" استاد دانشکدگان علوم و فناوری‌های میان‌رشته‌ای دانشگاه تهران به ارائه تازه‌ترین یافته‌های و راهکارهای علمی به منظور توسعه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در شهر تهران پرداخت. استفاده از توربین‌های بادی و ترکیب آن با سیستم‌های خورشیدی، بهره‌گیری از فناوری فشارشکن نرم در شبکه توزیع آب شهری و احداث نیروگاه‌های برق‌آبی در مسیل‌های شهری بخشی از این پیشنهادات بود که به تفصیل مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.