به گزارش اکونا پرس،

سکینه بدرلو، معاون امور اجتماعی و فرهنگی سازمان مدیریت پسماند شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهر در مورد برگزاری رویداد محیط زیستی خانه تکانی سبز و جمع آوری پسماندها برای اهداف خیریه و تفکیک پسماند گفت: با توجه به ایام خانه تکانی آخر سال و نزدیکی عید نوروز، سازمان مدیریت پسماند در نظر دارد با همکاری افراد فعال در حوزه پسماند، خیریه ها و تشکل های محیط زیستی، برای جمع آوری پسماندهایی که در طول سال جمع آوری نمی‌شوند، رویداد خانه تکانی سبز را برگزار و درآمد ناشی از آن‌را به امور خیریه اختصاص دهد.

وی در توضیح بیشتر افزود: برخی از شهروندان هنگام خانه تکانی مقدار زیادی از پسماند یا وسایل خود را دور می اندازند و از طرفی خیلی از خیریه ها به این وسیله ها نیاز دارند. به همین دلیل مراسمی در روز ۱۷ و ۱۸ اسفند ماه در مرکز آموزش های شهروندی سازمان مدیریت پسماند برگزار می‌شود. به طوری که به خیریه ها و صنایع بازیافت در محل آموزش های شهروندی سازمان مدیریت پسماند، غرفه رایگان داده شده است. 

وی با اشاره به این موضوع که سال گذشته این برنامه در یک روز برگزار شد و استقبال بسیار خوبی از آن انجام شد، گفت: این برنامه امسال در دو روز پنجشنبه و جمعه، ۱۷ و ۱۸ اسفند ماه برگزار خواهد شد. شرکت ها در همان لحظه که پسماند را خرید می‌کنند، هزینه آن را پرداخت می‌کنند. شهروندان در ازای پسماند می‌توانند گل، نهال و کاکتوس هم دریافت کنند. 

بدرلو همچنین گفت: از جمله پسماندهایی که در این رویداد، جمع‌آوری خواهد شد درب بطری، داروهای بلااستفاده، متالایز و پرولایز(پوشش پفک،چیپس و کیک)، اسباب بازی، لباس، کیف و کفش سالم قابل استفاده، پسماندهای الکترونیکی و الکتریکی، ظروف چند لایه تتراپک(بسته بندی شیر و انواع نوشیدنی) و کاغذ و مقوا است.

بدرلو ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ استقبال از مراسم بسیار خوب بود، به شکلی که شهروندان از شهرهایی مثل شیراز هم زباله های خود را پست می‌کردند. به همین دلیل مرکز آموزش را هماهنگ کردیم و در سه شیفت هشت ساعته مخازن را قراردادیم تا شهروندان پسماند های خود را تحویل دهند. ما این زباله ها را ذخیره می‌کنیم و به بخش هایی که از آن استفاده می‌کنند، تحویل می‌دهیم. ما همچنین پارچه ها را از مردم تحویل می‌گیریم و به کانون هایی که به درآمدزایی بانوان سرپرست خانوار کمک می‌کنند، به شکل رایگان می‌دهیم. 

بدرلو تصریح کرد: در رویداد محیط زیستی خانه تکانی سبز، علاوه بر دریافت زباله از مردم، غرفه هایی داریم محصولات سبک زندگی پسماند دوستدار محیط زیست را به فروش می‌رسانند. در این رویداد تعدادی از فروشگاه‌های عرضه محصولات به صورت بدون پسماند هم محصولات خود از جمله انواع شوینده‌ها و ملزومات کاهش پسماند را برای رفع نیاز شهروندان علاقمند به سبک زندگی بدون پسماند با ظروف شخصی خریداران درمعرض فروش قرار می‌دهند. در این رویداد، غرفه‌ای با هدف سرگرم کردن کودکان پیش‌بینی شده تا والدین بتوانند به همراه فرزندان‌شان در این برنامه خیریه محیط‌زیستی شرکت کنند. برای کودکان نیز ماکت، بخش نمایشگاه و و پذیرایی آماده شده است. همچنین با همکاری اداره کل محیط زیست شهرداری تهران کانکس انرژی تعبیه شده است. در یک غرفه هم گریم صورت انجام می‌شود و یک شرکت هم ساخت اسباب بازی از پسماند را آموزش می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: شهروندان می‌توانند در روزهای پنجشنبه و جمعه ۱۷و ۱۸ اسفندماه از ۹ صبح تا ساعت ۱۶ با مراجعه به مرکز آموزش شهروندی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران واقع در فلکه دوم صادقیه، خیابان آیت‌الله کاشانی، خیابان اباذر، روبه‌روی بیمارستان پیامبران، خیابان (مقداد)  نسبت به تحویل انواع پسماندهای خود در این رویداد محیط زیستی مشارکت کنند.

گفتنی است، سال گذشته حدود ۲۵۰ پسماند الکترونیکی، ۵۰۰ کیلو پسماند خشک، حدود ۸۰ کیلو پسماند تتراپک، نزدیک ۲۴۰ کیلو دارو و ۲ نیسان وانت هم لباس، در بطری، اسباب بازی و پارچه جمع‌آوری و صرف امور خیریه شد.