به گزارش اکونا پرس،

کاوه حاجی علی اکبری در جلسه ای که با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، شهرداران مناطق 17 و 18، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران و جمعی دیگر از مسئولین با هدف تعیین تکلیف پروژه طرح توسعه و ساماندهی محور شهری راه آهن تهران-تبریز "محور نیلوفری" برگزار شد، اتمام این پروژه را فرصت مغتنمی برای بازآفرینی محلات جنوب شهر تهران دانست و خاطرنشان کرد: فرودگاه قلعه مرغی و محور راه آهن تهران- تبریز، پتانسیل بی نظیری برای تحرک توسعه در محله های درگیر با این محور در مناطق 17 و 18 ایجاد کرده که تمرکز  فرسودگی در آن ها زیاد است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به مشکلاتی که مناطق 17 و 18 بصورت روزانه در این محور با آن مواجه هستند، اظهار کرد: شایسته است در برنامه ریزی، هدف گذاری و راهبردهایی که برای پروژه محور نیلوفری انجام شده، حساسیت و ملاحضات جدی صورت گیرد و در صورت امکان پروسه برنامه ریزی و  اجرا را بصورت همزمان پیش برد تا در عین حال که اقدام اساسی و ملاحضات کلیدی مورد توجه قرار می گیرد، اقداماتی قطعی نیز برای اجرای پروژه در دستور کار قرار گیرد.   

محمد سعید ایزدی، معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در این جلسه با اشاره به توافقات صورت گرفته میان شهرداری و راه آهن جمهوری اسلامی ایران و ملاحضات این شرکت مبنی بر حصول اطمینان کامل از ایمنی مسیر زیرگذر خط راه آهن تهران- تبریز، بر ضرورت تفکیک مباحث مدیریتی، حقوقی و ... در این پروژه و پس از آن پرداختن به ابعاد، ویژگی ها و انجام اقدامات تأثیرگذار جهت بازآفرینی بافت فرسوده و ناکارآمد پیرامون این محور تأکید کرد.

پیروز حناچی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران نیز با اشاره به محدوده پر تراکم و پر فعالیت منطقه 17 و محدوده کم تراکم و نزدیک به شرایط حریم تهران در انتهای منطقه 18 بر روی این محور، خاطرنشان کرد: این دو محدوده از شرایط مساوی برخوردار نیستند، لذا برنامه ها و اقدامات ساماندهی و بازآفرینی شهری در این محدوده ها نیز می بایست متفاوت باشد.

حناچی با بیان این که شهرداری تهران به توافقات خود در اجرای این پروژه با شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران پایبند است، یادآور شد: بدون داشتن استراتژی برد- برد، دستیابی به نتیجه مطلوب غیرممکن خواهد بود.

معاون شهرسازی و معماری شهر داری تهران ضمن اشاره به ضرورت رفع مشکلات حقوقی برای اجرایی شدن پروژه طرح نیلوفری، تصریح کرد: شهرداران مناطق 17 و 18 پیگیری و کمک برای حصول نتیجه در این پروژه را در دستور کار قرار خواهند داد؛ این انعطاف از شرکت راه آهن نیز انتظار می رود و امید است تمام همت خود را برای اتمام این پروژه مهم که بخش عمده ای از آن انجام شده بکار گیریم تا به پیشرفت 100 درصدی نزدیک شویم.

تقویت ایده های طراحی، استفاده از سازه های سبک و قابل حمل و جلب مشارکت جامعه حرفه ای از دیگر مواردی بود که از سوی معاون شهرسازی و معماری شهر داری تهران در این جلسه مورد تأکید قرار گرفت.

شایان ذکر است در این جلسه پیشنهادات مشاور طرح پروژه توسعه و ساماندهی محور شهری راه آهن تهران-تبریز "محور نیلوفری" در قالب 7 محور ارائه شد؛ شهرداران مناطق 17 و 18 و همچنین مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز ضمن تشریح آخرین وضعیت موجود در این محور، مشکلات، موانع، نکات و پیشنهادات خود را به منظور پیشبرد پروژه مطرح کردند.