به گزارش اکونا پرس،

سید محمدعلی افشانی در هجدهمین جشنواره شهید رجایی (بزرگداشت روز کارمند) ضمن گرامیداشت عید غدیر گفت: حضرت علی (ع) عادل ترین حاکم تاریخ است؛ هم او که پارسایی و عدالت را در کنار هم داشت و آن چه برای ما مهم است، شناخت آن حضرت و الگو قرار دادن او است. در همین رابطه، مولانا درباره عید غدیر می گوید «کیست مولا آن که آزادت کند، بند رقیت ز پایت واکند». به عبارتی مولانا معتقد است که رسالت پیامبران تحقق آزادی است چرا که بدون آزادی عدالت وجود نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه حضرت علی (ع) در جنگ صفین با کسانی جنگید که از اسلام عدالت را زدوده بودند، اظهار کرد: آن چه برای ما مهم است این است که این بزرگان را الگوی خود قرار دهیم و به دنبال اجرای عدالت به صورت عملی در جامعه باشیم. ما باید در عمل آن چه را که به آن اعتقاد داریم نشان دهیم. تنها در این صوت است که زیرمجموعه ما هم از آن الگو استفاده خواهد کرد و سالم زندگی می کند.

افشانی در بخش دیگری از سخنان خود بر کارآمدی شهرداری تهران تاکید کرد و گفت: سازمان ها برای این تشکیل شده اند که بتوانند نیازهای بشری را برآورده کنند، بنابراین شهرداری تهران به عنوان یک نهاد اجتماعی بسیار گسترده برای پاسخ به نیازهای مردم تشکیل شده است و وظیفه ما است که در جهت حل مشکلات مردم حرکت کنیم و به فکر خدمت به مردم باشیم. این را هم بدانید که هیچ کس بهتر از مردم عملکرد ما را قضاوت نخواهد کرد. در واقع، اگر مدیری می بیند که مردم از عملکرد او رضایت ندارد باید به دنبال تغییر رفتارهای خود باشد.

ابراهیم شیخ، معاون منابع انسانی شهرداری تهران نیز گفت: نشاط، شادابی، پرکاری و پرانرژی بودن از ویژگی های خاص کارکنان شهرداری کلانشهر تهران است که آن را از سایر سازمان ها مجزا می کند.

شیخ، مدیریت حرفه ای منابع انسانی را دارای دو بعد بشارت دهنده و انذاردهنده معرفی کرد و گفت: بخش سخت منابع انسانی ضرورتی در راستای ایجاد نظام اداری منضبط برای دستیابی به تعالی است و در کنار آن جنبه های نرم منابع انسانی در جهت ارتقاء قابلیت ها و توانمندی ها با رویکرد های حاکم بر منابع انسانی شکل می گیرد.

معاون شهردار تهران افزود: در طی ۳۵۰ روز گذشته از مدت خدمت در معاونت منابع انسانی شهرداری تهران تلاش شده است به شکل هنرمندانه ای جنبه های بشارت و انذاردهنده برای دستیابی به اهداف استراتژیک سازمان برقرار شود تا ضمن ایجاد نظام اداری مستحکم، به ارتقاء قابلیت های کارکنان و توسعه پتانسیل های آنها بپردازیم.

ابراهیم شیخ اظهار داشت: منابع انسانی برای تبدیل شدن به شریک استراتژیک سازمان نیازمند آن است که خود را در جایگاه ذینفعان قرار دهد تا شرایط و نیازها را به خوبی درک نماید. ما نیز در جایگاه خود بر اساس خواست شهروندان اقدام به پالایش سازمان نمودیم تا به موفقیت در مسیر وظایف ذاتی خود نائل شویم.

معاون منابع انسانی شهرداری تهران با تشریح روند تدوین سند راهبردی و برنامه عملیاتی منابع انسانی با برش منطقه ای، مصادیق به انجام رسیده از اهداف پنجگانه سند راهبردی را رشد ۲۹ برابری مدرک تحصیلی در بین ۱۷۳ نفر جذب شده در دوره مدیریت جدید در مقایسه با دوره قبل معرفی کرد.

وی افزود: برخی ها انتظار انقلاب در کاهش نیروهای سازمان را دارند درحالیکه ما نمی توانیم چنین اقدام کنیم و کاهش نیرو با هدف چابک سازی می بایست با تدابیر علمی، نگاهی حقوقی و مبتنی بر انسان گرایی باشد.

شیخ گفت: ما توانستیم با برنامه ریزی و اقدامات هدفمند، هزینه های جاری صندوق ذخیره کارکنان را تا ۶۰ درصد و نیروی انسانی آن  را تا ۵۰ درصد کاهش دهیم و نیز در زمینه رفاهیات با افزایش مبالغ بن های نقد و غیرنقدی شرایط را بهبود بخشیم. همچنین از ابتدای مهرماه یارانه رستوران های طرف قرارداد با شهرداری را به منظور افزایش رفاه کارکنان از ۴۰ درصد به ۵۰ درصد افزایش خواهیم داد.

معاون منابع انسانی شهرداری تهران افزود: مفتخریم که اعلام کنیم در این مدت توانسته ایم بیش از ۱۴۰ میلیارد تومان در حوزه منابع انسانی صرفه جویی کنیم و به اداره ارزان شهر کمک نماییم.

محمد صادقی، مدیرکل اداره کل منابع انسانی نیز ضمن تبیین جایگاه ارزشمند نیروی انسانی در رویکرد نوین منابع انسانی شهرداری تهران، گفت: این جشنواره با اهداف توسعه و ترویج عدالت گستری، مهرورزی و خدمت به شهروندان در نظام اداری، توسعه و ترویج فرهنگ کار تیمی به جای فرهنگ کار فردی، ارتقای کارآمدی، بهره وری، پاسخگویی و شفافیت عملکرد واحد ها، تقویت وجدان کاری، انضباط اجتماعی و اقتصادی، کارآفرینی و درستکاری، تشویق و ترغیب مدیران و کارمندان به ارائه خدمات بهتر و سریع تر به ارباب رجوع و شناسایی، انتخاب ، معرفی و تقدیر از برگزیده ها شکل گرفته است.

صادقی در خصوص فرایند انتخاب کارکنان نمونه در این دوره از جشنواره شهید رجایی گفت: در هفدهمین جشنواره شهید رجایی، از میان تعداد 66973 نفر نیروی انسانی سازمان، 40938 نفر در مشاغل کارمندی اشتغال دارند که به ازای هر 409 نفر یک نفر سهمیه به عنوان کارمند نمونه در نظر گرفته شد که این سهمیه یکصد نفره در اختیارحوزه های معاونت های شهرداری تهران و مناطق 22گانه قرار گرفت تا کارکنان برگزیده را انتخاب نمایند. در ضمن 20 نفر سهمیه نیز در اختیار اداره کل ارزشیابی و کارگزینی مدیران برای انتخاب مدیران نمونه و 2 نفر سهمیه در اختیار اداره کل امورایثارگران برای انتخاب ایثارگران نمونه در نظر گرفته شد. همچنین در این جشنواره از دو همکار مناطق 20 و 15 به عنوان داور بین المللی فوتبال که در مسابقات جام جهانی 2018 روسیه مایه افتخار ملی شدند و خوش درخشیدند نیز مورد تقدیر ستاد جشنواره قرار گرفتند.