به گزارش اکونا پرس،

تداوم و تشدید فرسودگی شهری در تهران با وجود مداخله‌های بخش عمومی، مسئله آغازین شکل‌گیری این کتاب بوده است. تقلیل این مشکل شهری چند بعدی به بعد کالبد و رویارویی پراکنده و هم‌چنین بخشی با آن، به ویژه در تهران، سبب شکل‌گیری این ایده شد که چارچوبی راهنما برای شکل نوین و ارتقاء یافته‌ای از چگونگی مواجه با فرسودگی شهری در تهران تهیه شود. در این کتاب، اصولی برای مداخله بخش عمومی در نواحی فرسوده شهر تهران، به ویژه با محوریت سازمان نوسازی شهر تهران، ارائه شده است. که از یک سو متکی به یافته‌های نظری و تجربی در سایر کشورها و از سوی دیگر تجربه‌های پیشین در ایران و به خصوص شهر تهران و ترکیبی از آن‌ها است. این اصول شکل هنجارین دارد که در ساختار اقتصاد سیاسی چیره در کشور و تنها با اعمال اصلاح و دگرگونی‌هایی در رویه‌ها و نهادهای موجود عمل می‌کند؛ و نه شکلی ریشه ای که نیازمند دگرگونی کامل ساختار و ارزش‌ها در بلند مدت باشد .

گفتنی است کتاب حاضر برآمده از پژوهشی پایه‌ای است که با هدف تبیین چارچوب محتوایی و روند کاری متناسب برای برنامه‌ریزی، مدیریت و اجرای برنامه‌های توسعه محلات دارای بافت فرسوده و ناکارآمد در تهران به سفارش سازمان نوسازی شهر تهران و مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران به قلم کاوه حاجی علی اکبری و امیر شفیعی تالیف شده است.

شایان ذکر است در راستای بهره برداری از یافته‌های این کتاب در گام اول؛ سازمان نوسازی شهر تهران با همکاری دفاتر خدمات نوسازی اقدام به تهیه برنامه توسعه محله‌ای برای محلات دارای بافت فرسوده و ناکارآمد کرده است و در گام دوم؛ براساس برنامه پنج ساله سوم شهرداری تهران، تدوین برنامه توسعه محله ای برای سایر محلات شهر تهران در دستور کار قرار گرفته است.