به گزارش اکونا پرس،

به نقل از ایسنا، ولی الله شجاع پوریان با اشاره به انتخاب و معرفی تهران در آذرماه سال ۱۱۷۴ توسط شاه قاجار به عنوان پایتخت ایران گفت:  به همین مناسبت ۱۴ مهرماه به عنوان روز طهران معرفی و در تقویم عمومی کشور ثبت شده است.

وی تاکید کرد: با نامگذاری روز تهران در تقویم رسمی کشور، زمینه انجام فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و... به منظور شناخت بیشتر این شهر در داخل و خارج کشور ایجاد شده است.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به زیرساخت‌های گردشگری و میراث فرهنگی در پایتخت گفت: در تهران ۲۳۰۰ اثر و ابنیه ارزشمند داریم که ۳۸۱ اثر ثبت ملی و یک اثر ثبت جهانی شده است. بنابراین تهران به عنوان یک شهر مقصد گردشگری می تواند مدنظر قرار گیرد و برای آن برنامه ریزی انجام شود.

وی جاذبه های گردشگری، اماکن فرهنگی، تاریخی و میراثی پایتخت را جزو سرمایه های حوزه گردشگری برشمرد و افزود: تهران یک شهر تاریخی اما ناشناخته است. بسیاری از هم وطنانان و حتی شهروندان ما از بافت تاریخی آن مطلع نیستند که باید در جهت معرفی آن به مردم با ایجاد تورهای گردشگری مناسب گام برداشت.

وی تاکید کرد: حوزه گردشگری می‌تواند با هویت بخشی و شناساندن مقاصد گردشگری و پروژه های ملی، فرهنگی، تاریخی و مدرن شهرتهران وغنی سازی اوقات فراغت برای شهروندان، در شهر تهران تحول ایجاد کند و ما با بزرگداشت روز طهران به استقبال این کار می‌رویم.

به گفته شجاع پوریان، شهرداری تهران نیز برای گرامیداشت این مناسبت، اقدامات فرهنگی برای شناخت بیشتر و اعتلای نام تهران به عنوان پایتخت ایران اسلامی انجام می دهد.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: به این مناسبت برنامه های فرهنگی روز طهران در ۱۱ نقطه پایتخت که نماد هویتی شهر تهران شناخته می شوند؛ پیش بینی شده است که شهروندان می توانند در آن شرکت کنند.

وی افزود: برگزاری مراسم آیینی پرده خوانی و نقالی یا شاهنامه خوانی، خاطره گویی از احوال قدیم طهران، نمایش فیلم مرتبط با تهران، بخشی از برنامه های روز تهران به شمار می رود.

شجاع پوریان از اجرای مسابقات فرهنگی در روز طهران خبر داد و گفت: در این زمینه مسابقه‌ای در خصوص شناخت اماکن گردشگری و شاخص هر منطقه و معرفی پتانسیل های گردشگری و مشاهیر منطقه ویژه شهروندان برگزار و کتاب داستان تهران مخصوص کودکان و نوجوانان توزیع می شود.

شجاع پوریان اعلام کرد: در این راستا معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران برنامه ای ویژه کودکان و نوجوانان تدارک دیده که قرار است دانش آموزان منتخب مناطق به مناسبت روز طهران از موزه نقشه و باغ موزه مینیاتور بازدید به عمل آورند.

بنا براعلام روابط عمومی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، وی از برگزاری مراسم بزرگی به مناسبت روز تهران نیز با عنوان جشن «طهران برای ایرانیان» در ۱۴ مهر ماه خبر داد و گفت: همچنین مرکز ارتباطات و سازمان زیباسازی کمپینی به نام شهر موزه تهران برگزار می‌کند که در عرشه و بیلبوردهای شهر تهران تصاویر مختلفی از پایتخت به نمایش گذاشته می‌شود.

معاون اجتماعی وفرهنگی شهردار تهران با اشاره به برپایی تورهای«تهران با تو» ویژه دانش‌آموزان توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران خبر داد و گفت: «تهران با تو» طرحی برای آشنایی هرچه بیشتر فرزندان تهران با تاریخ، جغرافیا، مفاخر و دستاوردهای مردم تهران است. در این طرح سعی می‌شود دانش‌آموزان با شناخت هرچه بیشتر شهر تهران بتوانند از فضاهای فرهنگی، گردشگری، هنری،تاریخی، مذهبی و اجتماعی بیشتر استفاده کنند.