به گزارش اکونا پرس،

داریوش قنبری در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت ، در واکنش به انتشار خبری مبنی بر نبود تجهیزات لازم در گرمخانه‌ها، گفت: شهرداری تهران امسال نیز همچون سال‌های گذشته گرمخانه‌ها را فعال کرده است و برحسب وظیفه انسانی، حقوق افرادی که بی سرپناه هستند را مدنظر قرار داده است.

آسیب‌پذیری افراد بی‌خانمان در فصل سرما بیشتر است

وی ادامه داد: شهرداری تهران بر همین مبنا با اماکن و امکاناتی که در اختیار داشت، گرمخانه‌هایی را در شهر ایجاد کرده است تا افراد بی‌سرپناه را سُکنی دهد، ضمن اینکه در فصل سرما و یخبندان آسیب‌پذیری افراد بی‌خانمان بیشتر است.

قنبری خاطرنشان کرد: سال‌های گذشته اخباری از منابع غیررسمی منتشر شده بود مبنی بر اینکه تعدادی از افراد بی‌سرپناه در اثر سرما جان خود را از دست داده بودند، اما آمار دقیقی از بروز چنین حوادثی در شهر وجود ندارد.

شهرداری در حد توان خود به افراد بی‌سرپناه خدمات رفاهی ارائه می‌دهد

وی بیان کرد: شهرداری تهران سعی کرده است که افراد بی‌سرپناه را با تدابیری که در جهت گسترش گرمخانه‌ها اندیشیده به طور کامل ساماندهی کند و چنانچه شهروندان تهرانی افرادی را مشادهده کردند که هنوز نتوانسته‌اند از این فضا بهره‌مند شوند با شهرداری تهران تماس گرفته و مورد را گزارش کنند.

قنبری در پاسخ به اظهارنظرهایی مبنی بر وضعیت نامناسب داخل گرمخانه‌ها که مانع از رغبت افراد بی‌سرپناه برای حضور در این مراکز می‌شود، تصریح کرد: امکانات موجود در این گرمخانه‌ها محدود است، اما قطعا همه این را می‌پذیرند که حضور در این فضا بهتر از کارتن‌خوابی است و افراد بی‌سرپناهی که ناچار باشند شب‌های سرد زمستان در پیاده‌روها و زیر پُل‌ها بخوابند، بهتر است در گرمخانه‌ها اسکان داده شوند.

وی اظهار کرد: هم‌اکنون در گرمخانه‌ها یک وعده غذای گرم به افراد بی‌سرپناه داده می‌شود و امکان استحمام و استراحت در فضایی گرم برای آنها فراهم شده است و در حد توان شهرداری خدمات رفاهی به این افراد ارائه می‌دهد.

معاون پارلمانی شهردار تهران، تاکید کرد: امکانات شهرداری محدود است و به هیچ وجه مدعی نیستیم که می‌توانیم تمام امکانات رفاهی را برای افراد بی‌سرپناه در گرمخانه‌ها فراهم کنیم، بنابراین لازم است که دولت، خیرین و مردم هم در جهت تامین امکانات مورد نیاز این افراد به شهرداری کمک کنند تا بتوان با امکانات بهتری از آنها پذیرایی کرد.

گفتنی است الهام فخاری عضو شورای شهر تهران پیش از این نسبت به وضعیت گرمخانه‌ها و مددسراهای مستقر در سطح شهر تهران تذکر داده بود، و این در حالی است که فرماندار تهران با اشاره به اینکه هر شب سه تا پنج هزار نفر در گرمخانه‌های شهرداری تهران نگهداری می‌شوند تاکید کرده که در پی ارائه خدمات این مراکز سال گذشته در فصل زمستان حتی یک مورد فوتی در خیابان‌های پایتخت گزارش نشد.

لازم به ذکر است که بر اساس آخرین آمار 16 گرمخانه در شهر تهران فعال است که مهم‌ترین و شلوغ‌ترین این مراکز در مناطق جنوبی پایتخت قرار دارند.