به گزارش اکونا پرس،

پیروز حناچی که در مراسم افتتاحیه 9 پروژه مدیریت شهری در منطقه دو تهران ، در جمع خبرنگاران سخن می گفت، افزود: پروژه مرکز تخصصی بازیافت MRF نخستین پروژه‌ای بود که در منطقه دو  با هدف تفکیک زباله در مبدأ به بهره برداری رسید و نزدیک به دو هزار و 800 متر فضای مفید این مرکز است.وی با اشاره به افتتاح پارک حشرات و خزندگان غول پیکر اظهار داشت: پارک حشرات و خزندگان غول پیکر دومین پروژه‌ای بود که با هدف آموزش کودکان و نوجوانان برای استفاده از ظرفیت‌های این بوستان به بهره‌برداری رسید. حناچی با تأکید بر سیاست مدیریت شهری برای حفظ بافت‌ها در پایتخت گفت: سومین پروژه بوستان پدر بود که از محل سیاست‌های حفظ باغات و تبدیل آن‌ها به عرصه‌های عمومی به بهره‌برداری رسید و در آینده نیز باغی را در منطقه 14 افتتاح خواهیم کرد. او با اشاره به بازدید امروز خود از چند اپلیکیشن دانش بنیان افزود: امیدواریم بتوانیم با حل برخی از مشکلات این اپلیکیشن‌های دانش بنیان را نهایی کنیم.شهردار تهران درباره میزان هزینه کرد برای افتتاح بوستان پدر گفت: در مجموع برای این بوستان و باغ وثوق الدوله مبلغی بالغ بر 160 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

* افزایش چشمگیر درآمد شهرداری از محل زباله‌های خشک

شهردار منطقه دو تهران با تاکید در درآمدزایی از حوزه پسماند، اظهار داشت: در سه ماه گذشته تنها مبلغ دویست و بیست میلیون تومان درآمد در این بخش داشتیم  که با تمهیدات اندیشیده شده، امروز در آمد ما به دو میلیارد و 350۳۵۰ میلیون تومان از محل زباله‌های خشک افزایش یافته است. رسول کشت پور در آیین افتتاح و بهره‌برداری از پروژه‌های مدیریت شهری با اشاره به میزان توسعه یافتگی شهر گفت: از معیار‌های توسعه یافتگی کشور می‌تواند توسعه محیط زیست و توسعه فضای سبز اشاره کرد که یکی از آن‌ها توسعه قلمرو عمومی است و ما شاهد هستیم که در موضوع توسعه قلمرو مشاعی در قالب پارک‌ها اتفاق خوبی افتاده است.

وی با اشاره به افتتاح پارک حشرات گفت: پروژه پارک حشرات پروژه مشارکتی بود که ظرف مدت 8 ماه  در زمینی به مساحت 7000 متر مربع جنب پارک ژوراسیک تهران طراحی، ومورد بهره برداری قرار گرفت و وی ادامه داد: این بوستان نخستین و بزرگترین پارک حشرات خاورمیانه است که با مهم‌ترین گونه‌های حشرات و خزندگان در ابعاد بسیار بزرگ و متحرک ساخته شده است.تمامی حشرات و خزندگان بوستان از مواد سیلیکونی قابل انعطاف ساخته شده و نسبت به باد، باران و آفتاب مقاوم است.

کشت پوربا اشاره به رونمایی از دستگاه خود دریافت شیشه و بطری در فروشگاه شهروند گفت: امروز توانستیم یکی از این دستگاه‌ها را در فروشگاه شهروند شعبه بهنود رونمایی کنیم تا شهروندان با ارائه بطری، شیشه و قوطی‌های نوشابه به صورت تشویقی در طرح جمع‌آوری زباله‌های ارزشمند شرکت کنند و امیدواریم بتوانیم تعداد دستگاه‌ها را در منطقه  به 50 دستگاه افزایش دهیم.  وی تصریح کرد : سراسری شدن استفاده از این دستگاه دیگر شاهد نیستیم کودکانی در بین زباله‌ها مشغول جمع آوری پسماند‌های ارزشمند در پایتخت هستند. شهردار منطقه دو با اشاره به کمک 78 میلیاردی برای توسعه مترو گفت: در یک و نیم سال گذشته شهرداری منطقه دو نقش مهمی در توسعه مترو داشت و در همین رابطه دو هفته گذشته مبلغی بالغ بر 78 میلیارد تومان برای توسعه مترو پرداخت شد.

کشت پور گفت: ما در حوزه پسماند می‌توانیم درآمدزا باشیم و تجربه ما نشان می‌دهد در سه ماه گذشته تنها مبلغ دویست و بیست میلیون تومان درآمد در این بخش داشتیم و امروز در آمد ما به ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان از زباله‌های خشک رسیده است. وی با تاکید در مدیریت خودگردان منطقه‌ای گفت: بر اساس رویکرد شورای پنجم تمام مکان اجاره‌ای ما نزدیک به 300 میلیون تومان درآمد داشت و وقتی ما آن‌ها را شناسایی کردیم و قیمت آن‌ها را در مزایده گذاشتیم درآمد ما به 34 میلیارد در سال افزایش یافت.

کشت پور با اشاره به رونمایی از برنامه دیده‌بان شهری گفت: این برنامه به شکلی خود کنترلی محیط را انجام می‌دهد و شهرداری منطقه با طراحی و بکارگیری آن به نوعی خود را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.وی با اشاره به افتتاح پارک حشرات و خزندگان غول پیکر گفت: پارک حشرات و خزندگان غول پیکر با زمینه علمی، فرهنگی و تفریحی با هزینه‌ای بالغ بر 7 و نیم میلیون تومان احداث و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.کشت پور با اشاره به افتتاح پروژه دوچرخه‌های اشتراکی در منطقه ستارخان تصریح کرد: همچنین توانستیم پل مکانیزه تعدادی از خیابان‌های شهر را افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار دهیم.

شهردار منطقه  دو  تهران در توضیح ویژگی‌های بوستان پدرنیز گفت: بوستان پدر تنها در مدت 3 ماه با تعامل دستگاه‌هایی مانند بنیاد مستضعفان احداث و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.کشت پور در توضیح هزینه‌کرد پروژه‌های افتتاح شده منطقه 2 تصریح کرد: در مجموع برای پروژه‌های افتتاح شده به غیر از بوستان پدر، بالغ بر 30 میلیارد تومان هزینه شده و زمین بوستان پدر توافقی استوی در پایان  با اشاره به افتتاح پروژه دوچرخه‌های اشتراکی در منطقه ستارخان تصریح کرد: همچنین توانستیم پل مکانیزه تعدادی از خیابان‌های شهر را افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار دهیم

* احداث فضای سبز در پایتخت با اولویت مناطق کم‌برخوردار و بافت فرسوده

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران گفت: احداث بوستان‌ها و فضای سبز در پایتخت با اولویت مناطق کم‌برخوردار و بافت فرسوده انجام می‌شود. علی محمد در مراسم افتتاح  بوستان پدر گفت: کار احداث بوستان پدر در محل باغ عبقری 29  اسفند ماه آغاز شد که یکی از سلسله اقدامات شهرداری تهران برای حفظ باغات و تبدیل آن‌ها به بوستان و فضای سبز شهری بود.

وی با تأکید بر همگرایی مدیریت شهری و شهرداری تهران گفت‌: اعضای شورای شهر تهران در کنار تصویب لوایحی چون لغو برج باغ‌ها و اصرار ورزیدن به اجرای آن و ایجاد صندوقی برای حفظ و تملک باغ‌ها از محل اخذ عوارض قطع درختان جزء اقداماتی بود که با هدف همگرایی مدیریت شهری و شهرداری تهران انجام شد.به گفته مختاری 18  هزار باغ شناسایی شده است که در نیمه دوم سال جاری کار تبدیل آن‌ها به باغ‌ها انجام می‌شود و کار تملک 5  باغ در سال 97  صورت گرفت که کار طراحی و اجرای آن در دست مهندسان شهری و فضای سبز است. وی  با اشاره به دو هزار و 264  پارک موجود در پایتخت گفت: برنامه ریزی شده تا احداث پارک‌ها در مناطق فرسوده و کم برخوردار در اولویت مدیریت شهری قرار گیرد.

این گزارش حاکیست، بوستان پدر به مساحت 11 هزار متر مربع، نخستین باقی است که طبق اولویت‌های شهرداری تهران در تعامل با سایر نهاد‌ها و ارگان‌ها تملک و به بوستان عمومی تبدیل شد.عملیات اجرایی این بوستان در 29  اسفند 1397  آغاز و پس از دوره‌ای 4 ماهه به بهره برداری رسید.در این بوستان علاوه بر نگهداری و تیمار درختان موجود از گونه‌های متناسب با اکولوژیک شهر تهران نیز استفاده شده است.بوستان پدر بدون کاشت چمن برای کاهش مصرف آب طراحی شده و آبیاری فضای سبز این بوستان با سیستم تحت فشار به شیوه بارانی انجام و آب مورد نیاز برای آبیاری این بوستان از دو قنات موجود در باغ تأمین می‌شود.