به گزارش اکونا پرس،

به نقل از اداره ارتباطات و امور بین الملل سازمان نوسازی شهر تهران، کاوه حاجی علی اکبری ضمن حضور در نشست تخصصی گفتمان های نقد معماری و شهرسازی که با عنوان"مروری بر بازآفرینی شهری، تجربه تهران" در خانه هنرمندان برگزار شد، ضمن مرور سابقه نوسازی در پایتخت در دهه های گذشته، به تشریح رویکردها و برنامه های جاری سازمان نوسازی پرداخت.   

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان این که سابقه تشخیص و شناسایی بافت های فرسوده در تهران به حدود یک دهه و نیم قبل برمی گردد، یادآور شد: بر اساس سه شاخص مصوب، 5 درصد مساحت شهر تهران دارای بافت فرسوده است که 11 درصد ساختمان های مسکونی و 15 درصد جمعیت را در خود جای داده است. 

علی اکبری با اشاره به این که حدود 300 هزار ساختمان مسکونی ناپایدار در شهر تهران وجود دارد، تصریح کرد: تمرکز محدوده های ناپایدار عمدتاً در مناطق مرکزی است و تراکم جمعیتی در محدوده های فرسوده شهر تهران در مقایسه با میانگین شهر 3 برابر و خدمات پشتیبان سکونت در این محدوده ها یک چهارم متوسط شهر است.

وی با اشاره به سیر تحول اقدامات نوسازی در سال های گذشته، اظهار داشت: رویکرد تسهیل گری از میانه دهه 80 در سازمان نوسازی شهر تهران شکل گرفت که جوهره اصلی آن مبتنی بر تأسیس دفاتری در سطح محلات برای برقراری ارتباط نزدیک با ساکنان و هدایت جریان نوسازی از سمت شهرداری و دولت به سمت مشارکت مالکان و سازندگان خرد مقیاس محلی بود.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران توضیح داد: با آشکار شدن ضرورت همکاری بین بخشی و مدیریت هماهنگ در فرآیند نوسازی، سند ملی بازآفرینی در سال 1393 به تصویب هیأت محترم وزیران رسید و دو سال پس از آن، ستاد ملی بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران به منظور برقراری ارتباط میان دستگاه های اجرایی ذی نقش در نوسازی تشکیل شد. 

به گفته این مقام مسئول، در حال حاضر برنامه ها و اقدامات سازمان نوسازی شهر تهران مبتنی بر رویکرد توسعه محله ای اتخاذ می شود که این رویکرد با بهره گیری از تجارب نوسازی در دوره های گذشته حاصل شده است. 

علی اکبری با اشاره به این که توسعه محله ای، پروژه های بازآفرینی شهری و اقدامات پشتیبان نوسازی به عنوان سه محور اصلی نوسازی در بافت های فرسوده قابل تعریف است، به تدوین برنامه های توسعه محله از سوی 60 دفتر توسعه محله ای اشاره کرد و گفت: این برنامه ها با توجه به ویژگی ها، ظرفیت ها و مشکلات زمینه در هر محل استخراج و تحلیل می شوند. 

راه اندازی پیشخوان توسعه محلات، تعریف پروژه های توسعه اجتماعی محلات، ارتقای کیفیت قلمرو عمومی و ایجاد فضاهای شهری برای فراهم کردن زمینه تعاملات اجتماعی، احداث مراکز محله، تعریف پروژه های ساماندهی، ایجاد فضای سبز، تأمین خدمات، احداث پارکینگ، تدوین بسته های تشویقی نوسازی و ... از جمله مواردی است که به گفته مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در دستور کار این سازمان قرار دارد.

علی اکبری با بیان این که در حوزه نوسازی مردمی طی دو سال گذشته 4 هزار پروانه در بافت های فرسوده صادر شده که منجر به نوسازی 7700 پلاک و تولید 27 هزار واحد مسکونی در بافت های فرسوده شده است، اظهار داشت: یکی از کاستی های این رویکرد، عدم توجه به راه حل های دیگری غیر از تخریب و نوسازی بود که سعی کردیم در این دوره هم در برنامه پنج ساله سوم شهرداری و هم در اقدامات جاری، مقاوم سازی بافت های فرسوده و ناکارآمد را نیز در دستور کار قرار دهیم. 

وی افزود: به موازات این روش، دستورالعمل مرمت بناهای دارای ارزش که عمدتاً در محدوده مرکزی تهران متمرکز می باشند تهیه و در حال نهایی شدن برای ارسال به شورای اسلامی شهر تهران است تا همزمان با بسته تشویقی نوسازی، بسته تشویقی برای مرمت و احیاء نیز اعمال شود.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران خاطرنشان کرد: علاوه بر رویکرد توسعه محله ای، برنامه ریزی و اقدام در محدوده های ناکارآمد غیرسکونتگاهی در قالب اجرای پروژه های بازآفرینی شهری نیز از سوی سازمان نوسازی شهر تهران در حال انجام است که از جمله آن می توان به پروژه فضای فوقانی خط آهن تهران- تبریز و پروژه بازآفرینی اطراف محور فدائیان اسلام اشاره نمود.

علی اکبری در خصوص اقدامات پشتیبان نوسازی، تصریح کرد: ساخت مسکن پشتیبان در اراضی که در مجاورت بافت های فرسوده قرار گرفته اند و قابلیت تأمین مسکن با مشارکت بخش خصوصی در آنها وجود دارد، از سوی سازمان نوسازی شهر تهران پیگیری می شود که اولین پروژه آن در ابتدای سال جاری در منطقه 18 به دستور ریاست محترم جمهور افتتاح شد و تمام سهم شهرداری تهران دراین پروژه به بازگشایی معبر در محله زینبیه در منطقه 18 و ایجاد فضای سبز در محله مقدم در منطقه 17 اختصاص یافت.