به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه 11، روز گذشته  در نشست ارزیابی فعالیت های زیست محیطی در بخش مرکزی شهر تهران، دستاوردها، پروژه‌ها و برنامه های آتی زیست محیطی منطقه 11 با حضور شینا انصاری مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران ونصراله آبادیان شهردار منطقه 11، کورش خرد معاون خدمات شهری و محیط زیست و جمعی از مدیران تشریح شد و از فعالیت های محیط زیستی منطقه  از جمله توسعه انرژی‌های تجدید پذیر در بوستان ها مانند آبگرمکن های خورشیدی، مدیریت پسماند در سوله بازیافت و اقدامات انجام شده در مرکز تحقیق و آموزش فضای سبز بازدید به عمل آمد. 

نصراله آبادیان شهردار منطقه 11 با اشاره به برنامه ریزی های انجام شده برای توسعه حمل و نقل عمومی  و کاهش آلودگی هوا در بخش مرکزی شهر تهران، به تشریح اقدامات انجام شده برای ارتقای حمل و نقل عمومی به ویژه در بخش مترو و نیز بی آر تی پرداخت.

آبادیان با بیان این که تا پایان سال 3 ایستگاه مترو در این منطقه افزایش می یابد؛ گفت:خطوط 2-3-7-4 از منطقه 11 عبور می کند وتعداد ایستگاه های تبادلی نیز در این محدوده زیاد است . همچنین ارتقای عمومی هواکش های مترو و پله های فرار نیز انجام شده است.

شهردار منطقه 11 افزود: در سال 99 تمام ایستگاه های منطقه تکمیل خواهد شد و هیچ ایستگاهی باقی نمی ماند . همچنین در بازنگری خط 2و3 در تقاطع ولی عصر(عج) و امام خمینی(ره) برای اجرای ایستگاه های تبادلی در سنوات آینده عملیاتی می شود.

او با اشاره به این که 58% اتوبوس های تند رو از منطقه 11 عبور می کنند؛ به آلودگی صوتی و کاهش عمر ناوگان حمل و نقل عمومی و ناوگان فرسوده تاکسی رانی اشاره کرد.

آبادیان راه اندازی 33 ایستگاه دوچرخه تا آذر ماه را از دیگر اقدامات انجام شده در این منطقه عنوان کرد و ادامه داد: با هدف ترویج فرهنگ دوچرخه سواری و توجه به سلامت شهروندان و رونق حمل و نقل پاک ایستگاه های دوچرخه رو به افزایش است و روز سه شنبه همین هفته نیز یک ایستگاه دوچرخه در ضلع شمال منطقه از خیابان جمهوری تا انقلاب افتتاح خواهد شد.

وی همچنین به تشریح پروژه پهنه فرهنگ و هنر رودکی و نیز برنامه هایی برای ارتقای فضای کیفی پیاده روی در خیابان های نوفل لوشاتو ، جمهوری و چهارراه ولی عصر (عج) ، کارهای بین بخشی و تعاملی در جغرافیای منطقه 11 و ... پرداخت که همگی آن ها اهداف زیست محیطی را دنبال می کنند .

در ادامه شینا انصاری مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان این که اقدامات و برنامه های محیط زیستی این منطقه نشان دهنده رویکرد محیط زیستی در مدیریت این مجموعه است؛ گفت: در سیاست های کلان کشور و در سطح جهان ،محیط زیست یک نیاز و ضرورت است. 

انصاری افزود: در مورد انرژی ها ، مدیریت مصرف بهینه انرژی در دستگاه های اجرایی مد نظر قرار گرفته و در منطقه 11 اجرا می شود. انرژی های تجدید پذیر خوب است اما نکته حائز اهمیت راهبری و نگهداشت سیستم هایی است که با هزینه بالا راه اندازی شده اند و حتما باید نگهداری آن ها مد نظر قرار گیرند.

وی با تأکید بر لزوم توجه به اطلس کاهش آلاینده ها و ایستگاه های پایش در منطقه 11 ابراز امیدواری کرد: استقرار سیستم مدیریت زیست محیطی و ممیزی داخلی ارتقا یافته و به ممیزی خارجی برسد.

مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران به پیوستن تهران به کمپین " روز جهانی بدون خود رو " خبر داد و گفت: 25تا 31  شهریور در هفته حمل و نقل پاک توسعه مترو ،اتوبوس های تند رو و دوچرخه سواری مورد توجه قرار می گیرند و در این نگاه باید زیر ساخت های حمل و نقل پاک به ویژه دوچرخه سواری ارجح باشد. 

او همچنین ویژگی کلان شهرها بر اساس انسان سواره را مورد بررسی قرار داد و بر اهمیت پیاده روی برای کاستن از وابستگی به اتومبیل تأکید کرد و گفت: پیاده روی هم باید در ارتقای کیفیت سیستم حمل و نقل پاک مورد توجه قرار گیرد.

در ادامه کورش خرد به تشریح اقدامات و برنامه های منطقه 11 که با هدف ارتقای کیفیت محیط زیست و زندگی در بخش مرکزی شهر تهران انجام شده است ؛ پرداخت که از جمله آن ها هوشمند سازی آبرسانی فضای سبز در بوستان های اوستا ، دانشجو ، رازی و امیریه است.

وی عنوان کرد:  رونمایی از اپلیکیشن سمپا که در منطقه 11 تجربه موفقی در خصوص مشارکت شهروندان برای تفکیک پسماند از مبدأ بوده و نیز عقد تفاهم نامه با معاونت شهرسازی برای  الزام صدور پروانه ساختمانی بر اساس جانمایی محل نصب مخازن پسماند در ساختمان های بیشتر از 20 واحد و مجتمع های تجاری و اداری بر روی نقشه ها از دیگر اقدامات این منطقه بوده است که با اهداف ارتقای کیفیت محیط زیست انجام شده است.

در این جلسه با توجه به فرارسیدن هفته حمل و نقل پاک «۲۵  لغایت ۳۱ شهریور » با شعار «تهران را با ما قدم بزن» بر اقدامات اجرایی زیست محیطی منطقه یازده نظیر  توسعه خطوط مترو در راستای گسترش حمل و نقل عمومی و ایجاد پهنه رودکی به منظور ارتقای فضای پیاده شهری تاکید شد .