به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه 13، مرتضی رحمان زاده در خصوص اجرای طرح لوله گذاری انتقال آب خام  گفت: پارک جنگلی سرخه حصار با قدمت بیش از نیم قرن، از گذشته به صورت کاملا سنتی و با استفاده از شبکه نهرهای خاکی آبیاری می شد که با شروع احداث ، تجهیز و راه اندازی مخازن ذخیره آب ژئوممبران و اجرای شبکه انتقال آب خام در بخش وسیعی از پارک جنگلی سرخه حصار توانستیم تا حدود زیادی شبکه آبیاری پارک سرخه حصار را از روش سنتی خارج نموده و به سمت مکانیزه شدن سوق دهیم.

وی افزود: در این طرح به جهت بالابردن راندمان آبیاری و پوشش دهی کامل پارک، مخازن ژئوممبران اصلی به تعداد 10 عدد در حاشیه جنوبی پارک و با ظرفیت ذخیره آب 12 هزار متر مکعب احداث گردیده اند به طوری که در مجاورت نهر اصلی آبیاری پارک واقع شوند.

شهردار منطقه 13 با بیان اینکه تعداد 5 مخزن با ظرفیت ذخیره آب 4 هزار و 200 مترمکعب  نیز در حاشیه شمالی پارک و در مجاور چاهها احداث شده اند، تصریح کرد: شبکه انتقال آب خام توسط دو عدد لوله پلی اتیلن به قطر 250 میلیمتر در حاشیه نهر اصلی آب خام به طول 16 هزار و 700 متر اجرا شده است به طوری که یک لوله فقط وظیفه انتقال آب از یک مخزن به مخزن دیگر را به عهده دارد و لوله دیگر جهت برداشت آب و اجرای عملیات آبیاری استفاده می شود.

وی با اشاره به اینکه کلیه چاه ها نیز به مخازن سرچاهی مجاور خود وصل شده اند، اذعان داشت: مخازن سرچاهی نیز با لوله های 200  میلیمتری به طول 8 هزار و 685 متر به مخازن اصلی وصل شده اند.

رحمان زاده در عین حال از کاهش هدر رفت آب در نهر های خاکی ، افزایش راندمان آبیاری و افزایش بهره وری از منابع آبی  به عنوان مزایای اجرای این طرح یاد کرد و اظهار داشت: کلیه این مخازن مجهز به ایستگاه پمپاژ آب بوده و به منظور تامین برق این ایستگاهها، شبکه برق 20 کیلو ولت به این نقاط انتقال داده شده است.

 

be416e19-c3d3-4ff5-87ed-9e16232c8f19