به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی برج میلاد، مراسم اهدای جوایز خشت طلایی با حضور رئیس شورای شهر تهران، شهردار، جمعی از مقامات و مدیران شهری و معماری روز گذشته (شنبه11 آبان ماه) و همزمان با روز جهانی شهر در برج میلاد برگزار شد.

در این مراسم ابتدا محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه معتقدم مدیریت شهری هنوز در حوزه تاب آوری شهری گام مثبتی برنداشته است و کار‌های بسیار زیادی را باید انجام دهیم گفت: مقاومت شهر در مقابل سیل و زلزله و سایر بلایای طبیعی باید افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به دیپلماسی شهری به عنوان یکی از زیر مجموعه‌های دیپلماسی عمومی که می‌توان از آن بهره برد گفت: یک بار از دستگاه دیپلماسی درخواست کردیم که از پتانسیل دیپلماسی شهری برای مخابره پیام تحریم‌های ظالمانه به جهان استفاده کند اما از این فرصت استفاده نشد.

وی ادامه داد: سیاست خارجی از دو طریق مسایل را دنبال می‌کند که یکی دیپلماسی کلاسیک که توسط دیپلمات ها پیگیری می‌شود و بعدی دیپلماسی عمومی که استفاده از سایر شیوه ها است.

به گفته هاشمی، دیپلماسی مدنی و شهری متعارف ترین موارد دیپلماسی عمومی است؛ دیپلماسی رسانه ای استفاده از همان افکار عمومی است.

وی با بیان اینکه دیپلماسی مدنی مربوط به استفاده از سازمانهای مردم نهاد است، گفت: این حوزه با استفاده از تهییج افکار عمومی می تواند از جامعه مدنی بهره برد و منافع کشورها را دنبال کند.

رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه دیپلماسی شهری سومین شکل متداول دیپلماسی است، گفت: دولتهای محلی دیپلماسی هایی را پیگیری می کنند که گاهی منطبق بر دیپلماسی های کشورها نیست اما قدرتهای بزرگی را به همراه خود دارد.

وی تاکید کرد که دستگاه دیپلماسی ما از این مدل دیپلماسی استفاده نکرده است و یکبار از دستگاه دیپلماسی خواستیم تا پیامهایی را از شوراهای شهر سراسر کشور به جهان مخابره کند اما این کار انجام نشد.

هاشمی با بیان اینکه کلانشهر تهران ظرفیت‌هایی دارد که می توان در روز جهانی شهرها از این ظرفیت‌ها برای شناساندن تهران به دنیا استفاده کرد، گفت: در حوزه هوشمندسازی پایتخت برنامه های ویژه ای آغاز شده است که یکی از آنها سامانه تهران من است که امکانات خوبی را به شهروندان ارایه می دهد.

حناچی: راه درمان مشکلات کلانشهرهای جهان یکسان است

شهردار تهران معتقد است که مشکلات کلانشهرهای جهان مشترک است و از این رو راه علاج آنها هم یکسان خواهد بود.

پیروز حناچی با بیان اینکه فقر، حاشیه نشینی، آب و فاضلاب و کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی تجربه ای مشترک بین شهرها است گفت: «برگزاری این جایزه جهانی تلاشی است برای به اشتراک گذاشتن تجربیات شهرها و ارج نهادن به تلاش‌های مدیریت شهری مختلف برای ارتقای زندگی شهری.»

شهردار تهران با اشاره به توسعه کلان‌شهرها در ایران گفت: «ما تا دهه ٣٠ در ایران تنها یک کلانشهر داشتیم و امروز با ١5 کلانشهر یا شهرهایی در آستانه کلانشهر شدن مواجهیم. در دهه ٣٠ نسبت جمعیت شهری به جمعیت روستایی کشور ٣٠ به ٧٠ بود و براساس آخرین سرشماری‌های رسمی، حالا این نسبت کاملا برعکس شده است؛ این اتفاق با آهنگی کندتر در جهان نیز در حال افتادن است.»

حناچی با اشاره به جایزه خشت طلایی گفت: «تلاش کرده‌ایم که این جایزه را فرصتی برای بالا بردن کیفیت شهر خود و ارج نهادن به زحمات همکاران خوبمان در اقصی‌نقاط جهان بدانیم.»

حناچی در ادامه افزود: ازUN Habitatو دیگر نهادهای بین‌المللی که ما را در این بزرگداشت همکاری و همراهی کردند، تشکر می‌کنم. در دوره اول با تعداد معدودی از پروژه‌ها مواجه بودیم؛ در دوره دوم حدود ٢٣٠ پروژه در این رویداد شرکت کردند که ٢4 مورد از آن‌ها با رأی داوران انتخاب شدند. عناوین جالبی در میان این پروژه‌ها وجود داشتند، مثلا پروژه‌ای در ملبورن استرالیا که نتیجه آن کاهش 4 درجه‌ای دمای شهر بود. در دوره سوم که بیش از 4٠ کشور جهان در آن شرکت کردند، درمجموع ١64 پروژه داخلی و ٢55 پروژه خارجی شرکت داشتند. شهر بعلبک لبنان و شهر رشت از منتخبان آن دوره بودند. در برنامه امسال نیز حدود 5٠٠ کاندیدا داشته‌ایم که 140 کاندیدا از داخل و بقیه از خارج ایران بوده‌اند و امیدواریم با نگاه جدیدی که در مدیریت تهران تعقیب می‌شود، این رویداد را فرصتی برای افزایش کیفیت زندگی در تهران و باقی شهرهای ایران بدانیم و از تجربیات مفید دیگر کشورها نیز بهره ببریم.

جمالی‌نژاد: باید ببینیم چرا حال شهرها خوب نیست

همچنین رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور نیز در این نشست با بیان این که در یک دوره‌ای معماری کشورمان زبانزد بود اظهار کرد: اما حالا کمتر فکر می‌کنیم و کمتر همه جوانب موضوعات را می‌بینیم چرا که یک زمانی بحث شهر اخلاق، شهر تاب آور، شهر زیست پذیر و غیره مطرح بود اما همه این مسائل و توجه به آنها نسخه‌ شفابخشی برای شهرها نبوده و نیستند.

مهدی جمالی نژاد با بیان این که جای سوال است که چرا با وجود این همه پروژه‌، پل و غیره هنوز هم حال شهرهایمان خوب نیست اظهار کرد: یادمان رفته است که شهر موجود زنده است و هم روح و هم کالبد دارد و اگر همه جوانب آن را در نظر نگیریم نمی‌توانیم مشکلات را حل کنیم.

رئیس سازمان شهرداری‌ها با بیان این که شهرهای اسلامی مصادیق کاملی از شهرهای ایده آل هستند گفت: در شهرهای اسلامی همه صفات انسانی و الهی در نظر گرفته شده است و معتقدم باید به جای مدیران شهری، به دنبال حکیمان شهری باشیم تا آنها بتواند با در نظر گرفتن همه جوانب وابعاد وجودی شهرها مشکلات را حل کنند.

روز جهانی شهرها در سال 2013 بر اساس پیشنهاد کمیته اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان ملل به منظور همکاری بیشتر شهرهای مختلف جهان برای تقویت زیرساختهای شهری حکمرانی محلی و مدیریت شهری و سایر زمینه‌های حیاتی برای مقابله با عواقب تغییرات شهرنشینی در جوامع مختلف انتخاب شده است.

به مناسبت این مراسم،  دبیرکل سازمان ملل پیامی را صادر کرده بود که در این مراسم  توسط نماینده برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحدخوانده شد:

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد به مناسبت روز جهانی شهرها پیامی را ارائه کرده بود که توسط محمت آکدوغان نماینده برنامه اسکان بشر ملل متحد در تهران در چهارمین دوره جایزه جهانی خشت طلایی در برج میلاد قرائت شد.

در متن این پیام آمده است: «امروز بیش از نیمی از جمعیت جهان در شهرها زندگی می‌کنند و تخمین زده می‌شود تا پایان سال 2050 این نسبت به دوسوم برسد. هنوز بسیاری از سازه‌هایی که برای انسان و ارائه خدمت به این جمعیت شهرنشین رو به افزایش نیاز است، ساخته نشده و حتی ساخت شهرهای جدید دیگری نیز مورد نیاز خواهد بود. این امر فرصت‌های بسیاری را برای ایجاد راه‌حل‌های کارآمد در خصوص موضوعاتی مانند تغییرات اقلیمی فراهم آورده و راهکارهای جدیدی را به سمت آینده‌ای پایدارتر به روی ما می‌گشاید.»

«شهرها بیش از دوسوم انرژی جهان را مصرف می‌کنند و تولیدکننده بیش از 70 درصد از گازهای گلخانه‌ای هستند. تصمیماتی که در دهه‌های آینده در رابطه با زیرساخت‌های شهری (برنامه‌ریزی شهری، بهره‌وری انرژی، تولید برق و حمل‌ونقل) گرفته می‌شوند تأثیرگذارترین تصمیمات در نمودار تولید گازهای گلخانه‌ای خواهد بود. بدون شک شهرها تعیین‌کننده موفقیت یا شکست ما در برابر کنترل تغییرات اقلیمی خواهند بود.»

«شهرها علاوه بر تأثیری که بر رد پای اکولوژیکی خواهند داشت بیش از 80 درصد تولیدخام محصولات داخلی در جهان را بر عهده دارند، مرکز آموزش و کارآفرینی و قطب‌هایی از خلاقیت و نوآوری هستند که غالباً جوانان در رأس آنها قرار دارند.بسیاری از راه‌حل‌هایی که برای حرکت به سوی آینده پایدار و کم کربن وجود دارند از حمل‌ونقل عمومی برقی گرفته تا استفاده از انرژی تجدیدپذیر و مدیریت بهینه پسماند، هم‌اکنون در دسترس قرار دارند و شهرها در نقاط مختلف دنیا در حال تبدیل آنها به واقعیت هستند. این امر بسیار جذاب به نظر می‌آید اما ما نیاز داریم تا این موضوع را به یک هنجار تبدیل کنیم. اکنون زمان یک اقدام جسورانه است.»

به گزارش روابط عمومی برج میلاد،روز جهانی شهرها، آخرین روز از ماه «اکتبر شهری» است. ماهی که به افزایش آگاهی جمعی نسبت به چالش‌های شهری، موفقیت‌ها و پایداری اختصاص داده شده است. اکنون به پایان این دوره رسیده‌ایم. بیایید متعهد شویم تا نوآوری‌ها را در راه تضمین زندگی بهتر برای نسل‌های آینده به کار گیریم و مسیری را برای توسعه شهری پایدار و فراگیر برگزینیم که به سود همگان باشد.

روز جهانی شهرها در سال 2013 بر اساس پیشنهاد کمیته اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان ملل به منظور همکاری بیشتر شهرهای مختلف جهان برای تقویت زیرساختهای شهری حکمرانی محلی و مدیریت شهری و سایر زمینه‌های حیاتی برای مقابله با عواقب تغییرات شهرنشینی در جوامع مختلف انتخاب شده است.

 

77e3d03aa2c7ac5f9c5e38f47ed8f6a4 (1)
4322ae8732199e06c4a2fc08c8c419d1 (2)
IMG-6135
IMG-6146
IMG-6158
IMG-6163