به گزارش اکونا پرس،

 

به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان مدیریت پسماند، در این نشست که با هدف ارائه مشاوره تخصصی در زمینه توسعه بازیافت و کاهش تولید زباله برگزار شد، مدیرعامل سازمان، معاون خدمات شهری و نمایندگان آژانس همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا) حضور داشتند.

دکتر صدرالدین علیپور- مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند در این جلسه با اشاره به برنامه ها و اقدامات صورت گرفته پیرامون طرح کاپ (کاهش پسماند)، اعلام کرد: استفاده مجدد از کالای بلااستفاده، کاهش پسماند و بازیافت زباله، سه کار کلیدی و اساسی مدیریت پسماند در جهان است که در این راستا طرح کاپ جزیی از رویکرد نوین در شهرداری محسوب می شود.

علیپور با بیان اینکه کاهش پسماند از تولید تا دفع دارای شش مرحله است، عنوان کرد: این مراحل شامل برنامه های فرهنگی و اجتماعی در سطح شهر، تغییر در فرم مخازن و نحوه ذخیره سازی پسماند، بهبود وضعیت جمع آور زباله تر و خشک، تحول در انتقال پسماند (پس از جمع آوری)، مدیریت پروژه برای زباله های حجیم و بهبود دفع و بازیافت در مقصد یعنی مرکز آرادکوه است.

در ادامه این نشست نمایندگان آژانس همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا) نیز راهکارها و تجربیات خود را پیرامون طرح کاپ بیان کردند.

پرفسور یوشیدا- رییس کارگروه آژانس همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا) با اشاره به تجربیات کشور خود در زمینه کاهش پسماند، اظهار کرد: چند سال گذشته ژاپن نیز طرحی را در این زمینه اجرا کرد که نتیجه آن کاهش 30 درصدی پسماند است، به طور قطع ایران نیز با اجرایی کردن طرح کاپ می تواند به کاهش 30 درصدی زباله دست پیدا کند.

یوشیدا، لازمه اجرایی شدن این طرح را احداث کارخانجات MRF عنوان کرد و ادامه داد: با احداث این کارخانجات تفکیک زباله از مبدا به طور کامل اجرایی می شود. همچنین افزایش مشارکت شهروندان در این زمینه اقداماتی فرهنگی از جمله اهدای جوایز را می طلبد.

رییس کارگروه جایکا با تاکید بر اینکه یکی از عوامل کلیدی کاهش پسماند، افزایش سطح اطلاعات شهروندان پیرامون طرح کاپ است، خاطرنشان کرد: شهردار نیز در این زمینه برای شهروندان بیانیه صادر کند تا آنها برای مشارکت در این مهم ترغیب شوند. 

او اضافه کرد: یکی دیگر از نکات مهم در این راستا، ایجاد دفتر و یا اداره ای به نام کاپ است تا به طور مستمر و هدفمند اقدامات و پروژه های مربوطه را پیگیری و رصد کند.

ش