به گزارش اکونا پرس،

از سویی دیگر شناسایی منابع تامین کننده درآمد پایدار که از اصلی ترین رسالت مدیران آینده شهرها خواهد بود و پرداختن به تمامی جوانب زندگی شهرنشینان که هر روز بر جمعیتشان افزوده می شود در حال حاضر بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. به عبارت دیگرتوانایی یک کلانشهر برای تولید و به وجود آوردن بازار مجموعه ای از محصولات (کالا و خدمات) که کیفیت و استانداردهای زندگی شهروندان را ارتقاء داده وتاثیرات مثبتی برای جامعه به همراه داشته باشد فاکتور ارزنده ای است که با مطالعه زیرساخت های اقتصادی و شناسایی فرصت های سودمند در این حیطه پدیدار می شود.

در این بین تبیین نقش فروشگاه‌های زنجیره‌ای به عنوان یکی از منابع تامین کننده درآمد پایدارکه مسئولیت خدمات رسانی به شهروندان را نیز بر عهده دارند و در نهایت نقش تاثیرگذاری در برقراری ثبات قیمت‌ها در بازار خواهند داشت از جایگاه ویژه ای برخوردار است. اهمیت فروشگاه‌های زنجیره ای از آن جهت است که این فروشگاه‌ها در رقابت با یکدیگر، قیمت نهایی کالا را پایین آورده و با این کار خدمت بزرگی هم به تولیدکننده و هم به مصرف‌کننده می کنند.

فروشگاه های زنجیره ای شهروند که در دوران سازندگی و با هدف سامان دهی و رونق اقتصاد خانواده ها تاسیس شد از نمونه های درخشان و برجسته ای است که با ربع قرن حضور مستمر و اثرگذار، همچنان حرفی برای گفتن و جایگاهی برای تکیه کردن دارند. ساختار مدیریتی این مجموعه بزرگ که همواره در مسیر توسعه و تحول گام های ارزشمندی بر می دارد مانند هر سازمان دیگری تغییر خواهد کرد و هربار با اولویت بندی های جدیدی همسو با دوران معاصر خود، روبرو می شود.

در حال حاضر نفس تازه ای در این مجموعه جاری شده و به تعبیر امیرعلی محبی عضو هیئت مدیره شرکت شهروند، قرار است در این مسابقه ماراتن، دوندگان تازه نفسی مسیر طی شده تا اینجا را با هدف پیروزی و موفقیت بیشترطی کنند.

امیر علی محبی که پیش از این سمت های اجرایی متعددی را بر عهده داشته در گفت و گوی مفصلی که با روابط عمومی شرکت شهروند داشته، از برنامه ها و جشنواره هایی که فروشگاه های شهروند قرار است در ایام پایانی سال برگزار کنند می گوید و اولویت های این مجموعه را تشریح می کند.

عضو هیئت مدیره شرکت شهروند که تجربه بسیاری درصنعت فروشگاه داری در ایران دارد با تاکید برهمسویی شهروند با سیاست های کلی شهرداری تهران در جهت ارتقاء خدمت رسانی به شهروندان، از برنامه هایی خبر می دهد که قرار است قدرت خرید خانواده ها در فروشگاه های شهروند را افزایش دهد و لبخندی از سر رضایت بر لبان خانواده های ایرانی بنشاند.

محبی از برنامه هایی که در راستای هویت بخشی و ارتقاء جایگاه شهروند به فروشگاهی درجه یک و موفق تر از پیش، تدوین شده خبرمی دهد و بر این باور است با تحقق اولویت هایی که خصوصا در حوزه فروش اینترنتی و زیست شبانه در فروشگاه های شهروند صورت خواهد گرفت، شاهد چهره ای تازه در خدمات رسانی به شهروندان، خواهیم بود.

او تقویت فروشگاه های مجازی با هدف کاهش سفرهای درون شهری و سهولت خرید شهروندان را یکی از برنامه های مهمی می داند که برای اجرایی شدن آن باید بیش از پیش به هوشمند سازی و کارآمدی زیرساخت های این حوزه توجه کرد. وی از اراده و خرد جمعی مدیریت و کارکنان شهروند در این مورد یاد می کند و معتقد است: " شهروند با فروش مجازی بیگانه نیست ولی در بازار کنونی و با توجه به  پیشرفت تکنولوژی بسیاری از رفتارهای مصرف کنندگان تغییر کرده و تجارت الکترونیک بیش از هر زمان دیگری گسترش یافته است. این تجارت روز به روز در نزد مردم محبوب تر شده و اکنون به صورت یک رفتار کاملا طبیعی درآمده، خرید از فروشگاه های اینترنتی و پرداخت الکترونیک نیز نزد مردم به شیوه های سنتی ترجیح داده می شود و در هر صورت تقویت فروش مجازی و اینترنتی امری اجتناب ناپذیر است..."

عضو هیئت مدیره شرکت شهروند، مهمترین مزایای فروشگاه اینترنتی را فروش بی وقفه، دسترسی همیشگی خریداران و تنوع محصول و خدمات فروشگاه های شهروند می داند که می تواند در کنار تجهیز ناوگان ارسال کالا و به کارگیری پیشرفته ترین نرم افزارهای مرتبط، اثرگذاری مطلوبی را به دنبال داشته باشد.

محبی از ادامه روند نوین سازی و بازسازی فروشگاه های مستهلک وقدیمی فروشگاه های شهروند خبر می دهد و ضرورت ادامه این پروژه ها و بهینه سازی فضای فروشگاه های شهروند را معلول پیشرفت سریع صنعت خرده فروشی در ایران و توسعه مراکز خرید و هایپرمارکتهای متعددی می داند که برای جذب مشتریان سایر رقبا فعالیت گسترده ای دارند و در این حوزه سرمایه گذاری های کلانی می کنند.

وی براین باور است که رشد فرهنگ خرید و تمرکز صنعت خرده فروشی در ایران که سابقه چندانی هم ندارد، اکنون از کالا فروشی به سمت مشتری مداری سوق یافته و از این منظر انعطاف و همسویی با نیاز و خواست مشتریان که از مصادیق بارز مشتری مداری است بدیهی قلمداد می شود. به همین دلیل شهروند با اتخاذ برنامه هایی پیشرو و متناسب با شرایط بی تاب زمانه ای که در آن هستیم، سعی دارد کالاهای با کیفیتی که در فروشگاه هایش عرضه می کند در فضایی کاملا مطلوب و در شان مشتریان ارائه دهد تا انان ضمن تجربه خریدی متفاوت و دلچسب، از حضور دوباره در فروشگاه های شهروند استقبال کنند.

امیرعلی محبی با توجه به سابقه ای که به عنوان مدیر کل آموزش و پرورش استان تهران داشته، یکی دیگر از اولویت های شهروند را آموزش مداوم و مهارت آموزی کلیه پرسنل این شرکت می داند و بر این باور است که خلاقیت، پویایی و اثرگذاری کارکنان شهروند منوط به عامل بسیار مهم یادگیری و رشد و توسعه توان فردی یکایک آن ها است. وی فراگیری مهارت های فنی و تئوریک را که در دراز مدت منجر به تغییر رفتارپرسنل خواهد شد از زمینه های ارتقاء مشتری مداری در فروشگاه های شهروند می ‌داند. به گفته او انگیزه بخشیدن به پرسنل برای کسب موفقیت در این دوره های آموزشی، باید رابطه مستقیمی با جذب پاداش و مزایایی که دریافت خواهند کرد، داشته باشد تا نتایج مثبتی را در این باره شاهد باشیم.

محبی با تاکید براصل مشتری مداری در فروشگاه های شهروند، مشتریان قدیمی و به تعبیر بهتر، وفادار شهروند را سرمایه ای ارزشمند مطرح می کند که باید دربرنامه های ویژه ای که قرار است در باشگاه مشتریان شهروند به اجرا درآید سهم بیشتری از تخفیف ها و جوایز داشته باشند. وی از پروسه امتیازدهی و ساماندهی مشتریانی خبر می دهد که خریدهای منظمی از شهروند انجام می دهند و یا بخش زیادی از مایحتاج خود را از این مجموعه تامین می کنند. وی تعامل سازنده با مشتری و ایجاد بهترین تجربه خرید را از چارچوب های مشخص شده و قابل دستیابی در باشگاه مشتریان شهروند می داند که اعضایش به زودی به مرز یک میلیون نفر خواهد رسید.

عضو هیئت مدیره شرکت شهروند از شب های روشن تهران و لزوم خدمات دهی در ساعاتی می گوید که مشتریان فارغ از هرگونه شلوغی و ازدحام روزانه خیابان ها و فروشگاه ها، گشت و گذار و خرید شبانه را انتخاب می کنند. محبی از سیاست های شهرداری برای تحقق زیست شبانه یاد می کند و حمایت اعضای شورای شهر را از خدمات شبانه روزی فروشگاه ها ودیگر مراکز 24 ساعته، فرصت مغتنمی می داند که می تواند نه تنها شهروندان را با وجه تازه ای از زندگی در شب آشنا کند بلکه برای رونق کسب و کار صاحبان کالا و اصناف فضای مطلوبی را فراهم سازد.

محبی تکنولوژی ها و فناوری های به کار گرفته شده در فروشگاه های شهروند را بسیار سودمند تلقی می کند و استفاده از این قبیل فناوری ها همچون سیستم خود پرداخت، گجت های سیار صندوق فروشگاهی و بسکت های هوشمند را که به زودی در فروشگاه های شهروند راه اندازی خواهد شد، از زمینه های شکوفایی شهروند همسو با مقدمات هوشمند سازی شهر تهران معرفی می کند.

وی هر یک از شعبه های شهروند را موجودی زنده و با هویت معرفی می کند و معتقد است این فروشگاه ها نباید راکد و در انتظار تحقق شرایط مطلوبی خارج از خود باشند بلکه باید با کسب رضایتمندی هرچه بیشتر مراجعین هر روزه و جذب مشتریان جدید، رشد کرده و هویت خود را به عنوان یک مرکز خدمت رسان و بنگاه اقتصادی، بازیافته و بسط دهند.

محبی وسعت برنامه های تکنولوژی محور شرکت شهروند را موجب الگو سازی این شرکت در سایر کلانشهرها و از دلایل استقبال استان های کشور برای تاسیس فروشگاه های شهروند می داند، محبی همچنین از افتتاح و راه اندازی اولین شعبه شهروند اوایل سال 99 در شهرشیراز خبر می دهد و از مقدماتی که در سایر استان ها برای تاسیس شعبه های دیگری از این مجموعه موفق و نام آشنا در حال انجام شدن است می گوید. ناگفته پیداست که این امر در آینده ای نزدیک خانواده 41 گانه شهروند را بیش از پیش عیال وار کرده و سیاست های منسجمی را در این حوزه طلب خواهد کرد.

محبی از سیاست ها و اهدافی که شهروند به منظور حمایت از اقتصاد خانواده در نظر دارد می گوید ومعتقد است با توجه به شبکه توزیع خوبی که شهروند در اختیار دارد و با تکیه بر اعتبار و جایگاهی که در اذهان مشتریان به خود اختصاص داده، این شرکت قصد دارد با اجرای دو جشنواره بزرگ مناسبتی در ایام پیروزی انقلاب و فرارسیدن سال نو، قدرت خرید خانواده ها را با توجه به شرایط کنونی تحریم و اقتصاد مقاومتی کشور افزایش داده و رونق تازه ای به سفره های شهروندان ببخشد.

وی با اشاره به ویژه برنامه هایی که در این دو جشنواره بزرگ  در نظر گرفته شده گفت:" دامنه تخفیف ها در این ایام با سایر جشنواره هایی که تا کنون برپا شده متفاوت خواهد بود و علاوه بر امکان بهره مندی خانواده ها از این شرایط ویژه، جوایز نفیسی نیز در نظر گرفته شده است تا فروشگاه های شهروند بتوانند همچنان به آرمان " شهروند فروشگاهی برای همه" جامه عمل بپوشانند..."